۰ نفر

میزان بار مجاز در ایرلاین ها چقدر است؟

۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۰۱
کد خبر: 668930
میزان بار مجاز در ایرلاین ها چقدر است؟

سفر کردن با هواپیما می‌تواند به ما کمک کند تا در وقتمان صرفه‌جویی کنیم و در کمترین زمان ممکن به مقصد مورد نظرمان برسیم. اگر هواپیما نبود، به‌سختی می‌توانستیم به کشورهای دیگر برویم و مانند گذشته باید ماه‌ها در راه می‌ماندیم تا به شهر یا کشوری دیگر برسیم. اما با رشد صنعت حمل و نقل و تکنولوژی، تنها با چند کلیک، می‌توانیم پرواز مورد نظرمان را پیدا کنیم، چمدان هایمان را ببندیم، به فرودگاه برویم و چند ساعتی را بر روی صندلی خود بنشینیم تا به مقصد مورد نظرمان برسیم.

اگرچه که انتخاب هواپیما به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل برای رفتن به یک شهر یا کشور دیگر مزیت‌های خاص خود را دارد اما محدودیت‌هایی را نیز شامل می‌شود. یکی از این محدودیت‌ها مربوط به میزان بار مجاز برای مسافران است. تنها می‌توانید مقدار مشخصی بار را همراه خود به داخل هواپیما ببرید. منظور از بار همان وسایل و چمدان‌های تان است. حتی زمانی‌که از مقصد بازمی‌گردید، میزان بار مجاز شما را محدود می‌کند تا بتوانید سوغاتی‌های زیادی را از مقصد به شهر محل اقامت خود بازگردانید.

آشنایی با محدودیت‌های میزان بار مجاز در ایرلاین‌ها به شما کمک می‌کند تا از مشکلاتی که ممکن است برایتان در پرواز پیش بیاید، جلوگیری کنید و با برنامه‌ریزی درست، سفر لذت‌بخش تری را تجربه کنید. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید درک درستی نسبت به میزان بار مجاز در ایرلاین های داخلی و خارجی به دست آورید. با مطالعه این مقاله از قبل می دانید که چمدانتان را چقدر پر کنید و چند چمدان همراه خود برداید یا موقع بازگشت از سفر تا چقدر می‌توانید سوغاتی همراه خود به داخل هواپیما ببرید.

پرواز هوایی

چند نکته مهم در مورد میزان بار مجاز ایرلاین ها

نکته۱: درصورتی‌که میزان بار مسافران یک ایرلاین خاص از حد مجاز بیشتر شود، آن‌ها باید به‌ازای بار اضافه هزینه بیشتری را بپردازند.

نکته۲: میزان بار مجاز براساس کلاس پروازی مشخص می‌شود. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های هواپیمایی بلیط‌های خود را در ۳ کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس به فروش می‌رسانند. شرکت‌های هواپیمایی داخلی معمولاً تنها از ۲ کلاس پروازی اکونومی و بیزینس استفاده می‌کنند. همانطور که در سفرمارکت (safarmarket.com) هم می‌توانید مقایسه کنید، هزینه بلیط پرواز اکونومی کمتر از بیزینس است و در نتیجه میزان بار مجاز برای مسافرانی که این کلاس پروازی (یعنی کلاس پروازی اکونومی) را انتخاب می‌کنند، در مقایسه با افرادی که پرواز بیزینس را انتخاب می‌کنند، کمتر است.

پرواز هوایی

نکته۳: مسافران می توانند دو نوع بار را وارد هواپیما کنند؛ بار دستی و بار اصلی. آنچه که در ادامه مقاله می‌خوانید، مربوط به بار اصلی است که وارد بخش دیگر هواپیما می‌شود و شما می‌توانید در مقصد این‌بار را دریافت کنید. اما بار دستی شامل وسایل و کیف و چمدان کوچکی می‌شود که شما آن را با خود به داخل هواپیما می‌برید و بالای صندلی خود قرار می‌دهید. درآخر مقاله حداکثر بار مجاز دستی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی را می‌توانید مشاهده کنید.

پرواز هوایی

میزان بار مجاز در ایرلاین‌های داخلی

ایرلاین‌های داخلی برای تعیین میزان بار مجاز از ۲ شیوه اندازه‌گیری استفاده می‌کنند. در شیوه اول وزن بارها را محاسبه می‌کنند و در شیوه دوم تعداد بسته‌ها را به‌عنوان میزان بار مجاز تعیین می‌کنند. البته اکثراً از شیوه اول یعنی تعیین میزان وزن بارهای مسافران استفاده می‌کنند.

ایرلاین ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۷۱ در شهر کرمان آغاز به کار کرد. این شرکت رشد خیلی خوبی را تجربه کرد. تا جایی‌که در سال ۱۳۹۸ به‌طور متوسط در روز یکصد پرواز را انجام می‌داد که ۶۵ درصد از آن‌ها داخلی و ۳۵ درصد از آن‌ها خارجی بودند. در کلاس پروازی اکونومی میزان بار مجاز را محدود به ۲۰ کیلوگرم و در کلاس پروازی بیزینس، بار مجاز را تا سقف ۳۰ کیلوگرم تعیین کرده‌است.

ایرلاین کیش‌ایر

شرکت هواپیمایی کیش ایر در سال ۱۳۷۰ در جزیره کیش آغاز به کار کرد و اکنون جزء ۵ شرکت ایرانی عضو یاتا است. مسافرینی که قصد خرید بلیط کلاس اکونومی این شرکت هواپیمایی را دارند، تنها می‌توانند ۲۰ کیلوگرم بار را به‌همراه داشته باشند. مسافرینی که بخواهند بار بیشتری را داخل هواپیما ببرند، لازم است که کلاس بیزینس را انتخاب کنند. این کلاس پروازی به مسافران اجازه می‌دهد تا ۳۰ کیلوگرم بار را همراه خود داشته باشند.

ایرلاین ایران‌ایر

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی نه‌تنها ایران، بلکه خاورمیانه است. این شرکت به بیش‌از ۴۰ مقصد داخلی و خارجی پرواز می کند. این شرکت در ابتدا با نام هما آغاز به کار کرد و بعداً نام آن به ایران‌ایر تغییر پیدا کرد. مسافرینی که قصد خرید بلیت‌های کلاس پروازی اکونومی این شرکت هواپیمایی را دارند، تنها می‌توانند ۲۰ کیلوگرم بار مجاز همراه خود داشته باشند. بلیط کلاس پروازی اکونومی و بیزینس این شرکت هواپیمایی این اختیار را به مسافران می‌دهد تا بتوانند تا ۳۰ کیلوگرم بار مجاز به داخل هواپیما ببرند.

ایرلاین قشم‌ایر

شرکت هواپیمایی قشم‌ایر از سال ۱۳۷۵ شروع به جابه‌جایی مسافران کرده‌است. اگر می‌خواهید بلیط کلاس پروازی اکونومی این شرکت هواپیمایی را بخرید، باید بدانید که میزان بار مجاز برای این کلاس حداکثر ۲۰ کیلوگرم است. اگر بخواهید بار بیشتر از ۲۰ کیلوگرم را همراه خود به داخل هواپیما ببرید، لازم است که هزینه آن را بپردازید.

ایرلاین زاگرس

شرکت هواپیمایی زاگرس از سال ۱۳۸۴ در منطقه آزاد اروند شروع به کار کرده‌است. حداکثر میزان بار مجاز در کلاس پروازی اکونومی این شرکت هواپیمایی ۲۰ کیلوگرم و کلاس پروازی بیزینس ۳۰ کیلوگرم است. اگر بار شما از این حد بیشتر شود، لازم است که هزینه اضافی ای را بپردازید.

ایرلاین کاسپین

شرکت هواپیمایی کاسپین به‌عنوان یک شرکت هواپیمایی خصوصی از سال ۱۳۷۱ شروع به کار کرده‌است. مسافرینی که بلیط پروازهای اکونومی این شرکت هواپیمایی را خریداری می‌کنند، می‌توانند حداکثر ۲۰ کیلوگرم بار را همراه خود به داخل هواپیما ببرند. حداکثر بار مجاز کلاس پروازی بیزینس این شرکت هواپیمایی نیز ۳۰ کیلوگرم است.

همان‌طور که متوجه شدید، حداکثر بار مجاز برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی در کلاس پروازی اکونومی برابر با ۲۰ کیلوگرم و برای کلاس پروازی بیزینس برابر با ۳۰ کیلوگرم است.

شرکت‌های هواپیمایی دیگری نظیر ایرلاین آسمان، معراج‌ و تابان نیز جز شرکت های هواپیمایی داخلی هستند. حداکثر بار مجاز این شرکت‌های هواپیمایی نیز به‌همین منوال است.

اگر مقدار بارتان از حد مجاز بیشتر شود، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. در ادامه هزینه‌های اضافی بار در ایرلاین‌های داخلی را توضیح می‌دهیم.

هزینه بار اضافی در ایرلاین‌های داخلی

قبل‌از آنکه وارد هواپیما شوید، چمدان‌های شما وزن می‌شود و اگر وزن آن از حد مجاز بیشتر شود، باید به‌ازای هر کیلوگرم مبلغی پول بپردازید. این مبلغ بستگی به طول پرواز، کلاس پرواز و قیمت بلیت دارد. اگر شرکت هواپیمایی مربوطه تعداد بسته‌ را ملاک قرار دهد، به‌جای وزن از واحد تعداد استفاده می‌کند و به‌ازای هر تعداد بسته بیشتر مبلغی اضافه‌تر را از شما دریافت می‌کند.

به‌طور معمول هزینه بار اضافی این‌گونه تعیین می‌شود که به‌ازای هر کیلوگرم بار اضافی باید ۱ درصد از قیمت بلیط را بپردازید.

میزان بار مجاز در ایرلاین‌های خارجی

شرکت‌های هواپیمایی خارجی میزان بار مجاز را بر اساس عوامل مختلفی نظیر مقصد سفر مشخص می‌کنند. به‌طور مثال اگر مقصد پرواز آمریکا باشد، میزان بار مجاز آن پرواز در مقایسه با زمانی‌که مقصد یکی از کشورهای خاورمیانه است، متفاوت می‌شود. حداکثر بار مجاز را می‌توانید در زمان خرید بلیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی مشاهده کنید. در ادامه میزان بار مجاز را در برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی مشاهده می‌کنید.

ایرلاین ترکیش ایر

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین یکی از شرکت‌های هواپیمایی شناخته‌شده دنیاست که در کشور ترکیه مستقر است. اگر بلیط پرواز اکونومی این شرکت را خریداری کنید، حداکثر بار مجازی که می‌توانید به همراه خود داخل هواپیماهای این شرکت ببرید، ۲۰ کیلوگرم است. اگر هم کلاس پروازی بیزینس ترکیش ایرلاین را خریداری کنید، تا ۳۰ کیلوگرم می‌توانید بار به همراه خود داخل هواپیما ببرید. این شرکت هواپیمایی محدودیتی را برای تعداد چمدان مشخص نکرده‌است و حداکثر بار مجاز را براساس وزن بارها تعیین کرده‌است.

ایرلاین KLM

شرکت هواپیمایی ک ال ام شرکت فرانسوی-هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه است و پایگاه اصلی آن در شهر پاریس قرار دارد. حداکثر بار مجاز برای کلاس پروازی اکونومی این شرکت هواپیمایی برابر با ۲۳ کیلوگرم است. اما اگر قصد خرید بلیط هواپیمای کلاس بیزینس این شرکت هواپیمایی را دارید، می‌توانید حداکثر ۲ چمدان را که مجموع وزن آن‌ها به ۳۲ کیلوگرم می‌رسد، به داخل هواپیما ببرید. در کلاس پروازی فرست نیز حداکثر می‌توانید ۳ چمدان را که حداکثر وزن آن‌ها می‌تواند به ۳۲ کیلوگرم برسد را وارد هواپیما کنید.

شرکت‌های هواپیمایی کشور قطر و امارات متحده عربی

شرکت های هواپیمایی کشور قطر و امارات متحده عربی دارای میزان بار مجاز یکسانی هستند. شرکت‌های هواپیمایی این ۲ کشور از نظر تعداد چمدان محدودیتی برای مسافران ایجاد نکرده‌اند و تنها اعلام کرده‌اند که در کلاس اکونومی مسافران می‌توانند حداکثر ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم بار همراه خود داشته باشند. در کلاس پروازی بیزینس نیز این میزان به ۴۰ کیلوگرم می‌رسد. مسافرینی که بلیط هواپیمای فرست کلاس این شرکت‌های هواپیمایی را خریداری کنند، می‌توانند حداکثر ۵۰ کیلوگرم بار را به داخل هواپیما ببرند.

ایرلاین لوفت هانزا

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی کشور آلمان است و دفتر مرکزی آن در شهر کلن آلمان قرار گرفته‌است. با خرید بلیط پرواز اکونومی این شرکت هواپیمایی می‌توانید یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی را به‌همراه خود وارد هواپیما کنید. با خرید بلیط هواپیمای پیریمیوم اکونومی نیز می‌توانید ۲ چمدان را که مجموع وزن آن‌ها حداکثر می‌تواند به ۲۳ کیلوگرم برسد را وارد هواپیما کنید. اگر کلاس بیزینس این شرکت هواپیمایی را خریداری کنید، می‌توانید دو چمدان که مجموع وزن آن‌ها حداکثر می‌تواند به ۳۲ کیلوگرم می رسد را با خود به داخل هواپیما ببرید. حداکثر میزان بار مجاز در کلاس فرست این شرکت هواپیمایی ۳۲ کیلوگرم است که مسافران می‌توانند در قالب ۳ چمدان این‌بار را به داخل هواپیما ببرند.

حداکثر بار دستی مجاز در پروازهای خارجی و داخلی چقدر است؟

در تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی در کلاس پروازی اکونومی تنها می‌توانید ۵ کیلوگرم بار دستی را به همراه خود داخل کابین ببرید. این میزان در کلاس‌های پروازی بیزینس به ۷ کیلوگرم می‌رسد.

میزان بار دستی مجاز برای شرکت هواپیمایی ک ال ام در کلاس پروازی اکونومی به ۷ کیلوگرم و در کلاس پروازی بیزینس ۱۵ کیلوگرم است. برای شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین حداکثر بار دستی درهمه کلاس‌های پروازی حداکثر ۸ کیلوگرم است. برای شرکت لوفت هانزا و شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر حداکثر بار مجاز برای کلاس اکونومی ۷ کیلوگرم و بیزینس و فرست کلاس ۱۵ کیلوگرم است.

این خبر رپورتاژ آگهی است و توسط تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.