۰ نفر

در نشست هفته آتی شورای حکام آژانس ارائه می شود؛

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی

۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶
کد خبر: 640755
پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی

آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه در پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ضمن تکرار برخی ادعاهای بی اساس، خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این پیش نویس قطعنامه پیشنهای امریکا و سه کشور اورپایی، ضمن تکرار برخی ادعاها مبنی بر وجود سایت های هسته ای اعلام نشده در ایران، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شده است.

در این پیش نویس، از ایران خواسته شده تا نسبت به حل و فصل موضوعات پادمان ها، بی درنگ همکاری کند. این پیش نویس همچنین درخصوص ادعایی مبنی بر عدم پاسخ ایران به موضوع ذرات اورانیوم اعلام نشده، ابراز نگرانی می کند.

در  این پیش نویس همچنین ادعا شده است که ایران درخصوص فعالیت های هسته ای خود پنهانکاری می کند.

در این پیش نویس که قرار است در نشست هفته آتی شورای حکام آژانس ارائه شود، از ایران خواسته است به ابهامات باقی مانده در مورد آثار اورانیوم کشف شده در سه سایت هسته ای پاسخ دهد.

در پیش نویس متنی که برای کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده شد و رویترز به نسخه ای از آن دست یافت، آمده است: شورای حکام آژانس از ایران می خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس در مورد تعامل بیشتر برای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیش تر  با انتشار گزارشی تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده است.

 در این گزارش که یک نسخه آن به رویت رویترز رسیده ادعا شده است: ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای رسیده است.  آژانس بین المللی انرژی اتمی بر همین اساس نتیجه گیری کرده است که مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است.