۰ نفر

کدام روش ایمپلنت دندان برای شما مناسب تر است؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۳۲
کد خبر: 631763
کدام روش ایمپلنت دندان برای شما مناسب تر است؟

از دست دادن دندان ها نه تنها روی زیبایی لبخند و اعتماد به نفس شما تاثیر منفی می گذارد، بلکه می تواند نحوه حرف زدن، شکل ماهیچه های صورت، توانایی جویدن و سلامتی کلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر دندان های از دست رفته جایگزین نشوند، می توانند بر روی همترازی دندان های موجود نیز تاثیر منفی بگذارند.

هر عاملی که موجب از دست دادن دندانهای شما شده است، خواه یک بیماری لثه و یا ضربه و صدمه به دندان باشد و خواه عوارض جانبی بیماریهای دیگر، ایمپلنت های دندانی می توانند لبخند درخشان شما را بازگردانند و ظاهر دندان های شما را بازسازی کنند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی، جایگزین ریشه دندانهای ازدست رفته می شود. پایه های فلزی با جراحی در دهان شما قرار داده می شوند و نقش ریشه دندانهای جدید شما را ایفا می کنند. ایمپلنت ها را می توان در داخل و یا بالای استخوان فک جای داد. هنگامیکه صحبت از جایگزینی دندانهای از دست رفته به میان می آید ایمپلنت های دندانی یک انتخاب محبوب هستند که راه حلی ایمن، مطمئن و طولانی مدت ارائه می دهند.

هنگامی که ایمپلنت های شما با دقت کاشته شد، دندانپزشک شما می تواند دندان‌های جایگزین، تاج ها یا بریج ها را روی آنها نصب کند. ایمپلنت های دندانی، طبیعی به نظر می رسند و در صورت مراقبت صحیح می توانند تا آخر عمر برای شما دوام بیاورند.

کاشت ایمپلنت دندان معمولاً در دو مرحله انجام می شود. اگر متخصص ایمپلنت شما روش سنتی کاشت را  انتخاب کرده باشد، ابتدا شکافی در لثه ایجاد می کند تا استخوان فک نمایان شود، سپس استخوان فک شما  را سوراخ می کنند و ایمپلنت در آن کاشته می شود. مرحله دوم زمانی است که استخوان فک شما بهبود یافته است در این زمان تاج و بریج ها نصب و ثابت می شوند. هنگامیکه لثه های شما بهبود یابند، ایمپلنت شما بطور ایمن در استخوان فک شما محکم می شود.

انواع ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت

سه نوع رایج ایمپلنت دندانی وجود داردکه می توانید انتخاب کنید. آنها عبارتند از: اندوستال، ساب پریوستال و زایگوماتیک. بسته به پیچیدگی روش و هزینه ایمپلنت، دندان پزشک ممکن است که یکی از این روشها را را توصیه کند.

ایمپلنت اندوستال

ایمپلنت های اندوستال، رایج ترین نوع ایمپلنت های دندانی هستند. آنها برای اکثر بیماران مناسب هستند اما برای اتصال پست، به یک استخوان فک خوب و سالم نیاز دارند. پست ها شبیه پیچ های نگهدارنده هستند که در داخل فک قرار می گیرند و دندانهای مصنوعی روی آنها نصب می شوند.

پس از انجام این روش، مدت زمان کوتاهی طول می کشد تا بهبودی حاصل شود. برای اینکه قطعات با فک جوش بخورند و یک پایه محکم ایجاد کنند، به زمان نیاز دارند. پس از بهبودی، دندان مصنوعی را می توان روی پایه نصب کرد تا با دندانهای اطراف هماهنگ شود. اگر روش قرار دادن چیزی را در استخوان فک خود دوست ندارید، ممکن است دومین نوع ایمپلنت را بپسندید.

ایمپلنت ساب پریوستال

یکی دیگر از ایمپلنت های دندانی، ایمپلنت ساب پریوستال است. این روش می تواند جایگزینی برای ایمپلنت اندوستال باشد. ایمپلنت های ساب پریوستال، بجای اینکه در استخوان فک نصب شوند، در بالای استخوان نصب می شوند اما همچنان در زیر لثه قرار می گیرند. یک قاب فلزی در زیر لثه قرار می گیرد که یک پایه به آن متصل است. سپس، لثه در اطراف قاب بهبود می یابد و آن را در جای خود نگه می دارد. دندانهای مصنوعی به رابط هایی که از داخل لثه بیرون آمده اند محکم می شوند.

این روش تنها در صورتی استفاده می شود که بیمار، استخوان فک کافی برای کاشت ایمپلنت نداشته باشد یا اینکه فرد مورد نظر نمی خواهد که یک جراحی سنگین برای پیوند استخوان به ناحیه فک انجام دهد. اگر این موارد درباره شما صدق می کند، شاید روش کاشت ایمپلنت بعدی برای شما مناسب تر باشد.

ایمپلنت های زیگوماتیک

ایمپلنت های زیگوماتیک، یک نوع ایمپلنت است که کمتر ممکن است مورد نیاز و در دسترس باشد. این پیچیده ترین روش کاشت ایمپلنت است و تنها در صورتی باید انجام شود که استخوان فک کافی برای ایمپلنت اندوستال نداشته باشید. . در این روش، ایمپلنت بجای استخوان فک، در داخل استخوان گونه بیمار قرار می گیرد. حالا که درباره سه نوع ایمپلنت اطلاع حاصل کردید، ممکن است بخواهید در مورد تکنیک های انجام ایمپلنت ها نیز بدانید.

ایمپلنت پانچ بافت

ایمپلنت پانچ بافت، یکی از جدیدترین انواع ایمپلنت های دندانی است و یک فرآیند مستقیم کاشت دندان است. با اینحال تحقیقات درباره روش پانچ ایمپلنت دندانها کامل نیست.

ایمپلنت بدون جراحی و درد به روش پانچ ، زمان بهبودی را نیز کاهش می دهد. در این روش بوسیله پانچ بافت نرم در محل جراحی و سپس استفاده از استئوتومی ( برداشتن استخوان) عمل کاشت ایمپلنت انجام می شود.

تکنیک های دیگر

اگر عوارضی ایجاد شود و فک شما نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند و ایمپلنت زیگوماتیک کاملاً غیر ممکن باشد، دندانپزشک شما ممکن است روش های جایگزین دیگری را پیشنهاد کند.

تقویت استخوان

اگر استخوان فک شما نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، دندانپزشک، استخوان را ترمیم می کند. استفاده از مواد افزودنی به استخوان، برای تقویت آن، امکان پذیر است. البته ممکن است این روش دور از ذهن باشد اما واقعاً عملی است.

همه روی 4 پایه (All on 4)

ایمپلنت

این روش به عنوان یک جایگزین برای یک دست دندان مصنوعی کامل در فک بالا و پایین، استفاده می شود. چهار ایمپلنت دندانی در استخوان موجود قرار داده می شودکه نیاز به پیوند استخوان را برطرف می کند. یک مجموعه موقتی از دندانهای جایگزین را در همان روز، می توان روی ایمپلنت ها نصب کرد.

نکته منفی این است که تا زمانیکه بافت هنوز در حال بهبود است و ایمپلنت ها به استخوانها جوش نخورده اند، شما باید یک رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید. پس از 6 ماه، مجموعه دائمی از دندانهای جایگزین، نصب می شوند و در نهایت می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.

سینوس لیفت

این روش شامل افزودن استخوان به زیر سینوس است و در زمانی انجام می شود که در اثر از دست دادن دندانهای عقبی فک بالا، استخوانهای آن ناحیه تحلیل رفته باشد.

گسترش مرز فک

این امکان وجود دارد که فک شما به اندازه کافی برای ایمپلنت، پهن نباشد. در این حالت، دندانپزشک شما می تواند موادی را پیوند بزند تا به فضای ایجاد شده در امتداد بالای فک شما اضافه شود.

هر سه مورد از این تکنیک ها می توانند در جهت ایجاد فضا برای ایمپلنت، مفید باشند. اما اگر دندانپزشک این روشها را برای شما مناسب نداند، نا امید نشوید. هنوز چند تکنیک دیگر وجود دارد که دندانپزشک می تواند به شما پیشنهاد دهد.

تصویر برداری سه بعدی

ممکن است باور نکنید که فناوری به اندازه ای پیشرفت کرده است که دندانپزشک شما می تواند، یک مدل سه بعدی از فک شما را ببیند. با مطالعه این نرم افزار، دندانپزشک شما می تواند، بهترین دوره درمان ایمپلنت را برای شما برنامه ریزی کند. این موجب کاهش هزینه ها و زمان بهبودی می شود.

بارگذاری فوری ایمپلنت های دندانی

بار گذاری فوری ایمپلنت دندانی بسیار شبیه به جای گذاری لاستیک زاپاس به جای لاستیک قبلی در خودروی شماست (البته در مورد دندانها). این روش امکان ایمپلنت فوری در یک روز را فراهم میکند.

اگر استخوان کافی دارید و ایمپلنت به اندازه کافی ایمن است که از قرار دادن و فشار دادن دندان، پشتیبانی کند، ممکن است این روش گزینه مناسبی برای شما باشد.

مینی ایمپلنت دندان

ایمپلنت

اینها ایمپلنت هایی به اندازه خلال دندان هستند که بسیار باریک می باشند. کاربرد اصلی آنها تثبیت دندان مصنوعی فک پایین است. مینی ایمپلنت ها نسبت به بقیه انواع، از نو آوری کمتری برخوردارند اما هنوز می توانند گزینه کاملاً قابل قبولی برای شما باشند که باید آنها را در نظر بگیرید.

این خبر رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است