۰ نفر

لیمینت یا کامپوزیت کدام برای دندان ایمپلنت شده مناسب تر است؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 630761
لیمینت یا کامپوزیت کدام برای دندان ایمپلنت شده مناسب تر است؟

اگر دچار شکستگی دندان شده و نمی‌دانید کدام روش دندانپزشکی برای شما مناسب است، به معنای واقعی کلمه، به مشکل بزرگی برخوردید. انتخاب بین ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندانی و اینکه کدام روش جهت ترمیم شکستگی دندان مناسب است، کاری سخت خواهد بود.

 

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری درباره دندانپزشکی زیبایی کسب کنید، راهنمایی‌های پایانی ما درباره مقایسه کامپوزیت دندانی و ایمپلنت را مطالعه کنید. در این قسمت سؤالات مرتبط با روش‌های دندانپزشکی مانند، کامپوزیت دندانی چقدر ماندگاری دارد و اینکه ایمپلنت دندانی از کامپوزیت دندان ارزانتر است، را پاسخ می‌دهد، و اطلاعاتی را که نیاز دارید به شما خواهد داد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان با استفاده از یک ریشه مصنوعی که جایگزین دندان آسیب‌دیده یا کشیده شده می‌شود، محکم به دندان جایگزین روی لثه می‌چسبد. ایمپلنت‌ها با روکش‌هایی که پس از عصب کشی دندان روی دندان قرار می‌گیرند، تفاوت دارند، زیرا آنها به جای اینکه مانند روکش روی دندان قرار بگیرند، بطور کامل جایگزین یک دندان می‌شوند.

جهت جایگزین کردن دندان با ایمپلنت، از قطعات فلزی تیتانیوم  استفاده می‌شود و آنها را درون استخوان فک قرار می‌دهند تا کاملاً به آن بچسبد. سپس این روش با قرار دادن یک روکش بازسازی شده جهت محافظت از ایمپلنت، به اتمام می‌رسد. نتیجه نهایی از نظر ظاهری کاملاً شبیه به دندان طبیعی است، بخصوص اگر ایمپلنت در یکی از دندان‌های عقب قرار گرفته باشد و ریشه فلزی آن دیده نشود.

کامپوزیت دندانی چیست؟

2

کامپوزیت دندان، که همچنین به نام کامپوزیت ونیر شناخته می‌شود، به جای جایگزینی کل دندان، سطح پیشین دندان آسیب‌دیده را می‌پوشاند. کامپوزیت دندانی مانند یک پوسته نازک و همرنگ دندان، می‌تواند شکستگی و ترک‌های دندان را مخفی کند.

کامپوزیت دندان جهت ایجاد یک لبخند بی‌نقص، توسط چسب دندان به دندان متصل می‌شود. ونیر مانند روکش، می‌تواند روی دندان‌های بالا و پایین قرار بگیرد تا ظاهر طبیعی دندان‌ها را بهبود ببخشد. از آنجایی که ونیر ظاهر زیبایی به دندان می‌بخشد، برای دندان‌های جلو بسیار مناسب است.

آیا با وجود ایمپلنت دندان می‌توان از کامپوزیت استفاده کرد؟

ایمپلنت و کامپوزیت دندان دو گزینه بادوام هستند و نباید منحصراً به کار گرفته شوند. کامپوزیت دندانی را می‌توان روی ایمپلنت‌های دندانی قرار داد تا ظاهری هموارتر و لبخندی یکنواخت را ایجاد کند. ایمپلنت‌ها و کامپوزیت دندانی اغلب باهم به کار می‌روند تا بهترین نتایج زیبایی را به ارمغان بیاورند.

لمینت چیست؟

3

لمینت دندانی که گاهی اوقات به نام لمینت‌های بدون تراش شناخته می‌شوند، برند خاصی از ونیرها هستند. این پوشش نازک لمینت، بطور مستقیم روی سطح دندان قرار می‌گیرد تا ظاهر آن را اصلاح کرده و زیباترکند. لمینت با ترمیم ترک خوردگی و شکستگی دندان و کمک به پر کردن فضای خالی بین دندان‌ها، شکل و عملکرد لبخند را بهبود می‌بخشد.

زمانی که ونیر به دندان می‌چسبد، می‌توانید روال عادی با دندان‌های خود را از سر بگیرید. طبق روال معمول نخ دندان بکشید و مسواک بزنید و با اعتماد به نفس از لبخند تازه خود لذت ببرید.

تفاوت بین کامپوزیت دندان و لمینت چیست؟

کامپوزیت و لمینت دندان شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌هایی مهمی نیز دارند. گرچه هردو نازک هستند و به آسانی روی دندان قرار می‌گیرند، اما ضخامت لمینت نصف ضخامت کامپوزیت است. دندانپزشک هنگام قرار دادن کامپوزیت دندان، باید مقداری از مواد طبیعی دندان را خارج کند. از آنجایی که لمینت بسیار نازک‌تر است، دندانپزشک می‌تواند آنها را بطور مستقیم روی سطح دندان قرار ‌دهد. روند اعمال کامپوزیت دندان نیز سریع‌تر انجام می‌شود زیرا به هیچ گونه بی‌حسی نیاز نیست. چون لمینت نازک‌تر و نیمه شفاف است، ظاهر طبیعی‌تری در مقایسه با وینرهای کامپوزیت فراهم می‌کند.

چگونه بین کامپوزیت و لمینت دندان یکی را انتخاب کنیم؟

کامپوزیت دندان و لمینت می‌توانند مشکلات دندان را اصلاح کرده و لبخندی زیبا ایجاد کنند. اینکه کدام یک را انتخاب کنید، کاملاً به این مسئله بستگی دارد که آیا یک روش دائمی را می‌خواهید یا روشی که قابل برگشت باشد.

دندانپزشکان هنگام قرار دادن کامپوزیت، بخشی از مینای دندان را برمی‌دارند، که بدین معنی است که این روش برگشت ناپذیر است. گرچه در اعمال لمینت نیاز به برداشتن بخش‌هایی از دندان نیست، از این رو برداشتن یا تغییر روند آن در آینده را،  آسان‌تر می‌کند.

عامل دیگری که باید در نظر بگیرید، هزینه است. بطور معمول هزینه لمینت بیشتر از ونیر کامپوزیت است. گرچه آنها گرانتر هستند، اما تفاوت قیمت بین لمینت و کامپوزیت دندان در سال‌های اخیر کاهش یافته است. بهترین راه جهت انتخاب بین کامپوزیت و لمینت دندان، مشورت با دندانپزشک در نزدیکی محل زندگی خودتان است که در طول جلسه مشاوره و صحبت با وی میتوانید بهترین روش را براساس نیازتان انتخاب کنید.

ماندگاری کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

کامپوزیت دندان و لمینت هر دو روش‌های بادوامی هستند. این روش‌ها با مراقبت‌های صحیح مدت زمان طولانی ماندگار هستند. لمینت نازک‌تر از کامپوزیت ونیرهای معمولی هستند، که منجر به طول عمر کوتاه‌تر نسبت به روش درمانی است که ضخامت بیشتری دارد. با این حال، هنوز می‌توان انتظار داشت که با مراقبت‌های صحیح، لمینت تا بیش از 20 سال یا بیشتر دوام داشته باشد.

فواید و مضرات لمینت

هنگامی که لمینت دندانی را انتخاب می‌کنید، مزایای زیادی را دریافت خواهید کرد. روند اعمال لمینت بطور کامل کمتر و در مقایسه با ونیر راحت‌تر است، که نیاز به آمادگی و اصلاح دندان طبیعی دارد. علاوه بر مدت زمان کوتاه جلسه درمان، هنگامی که لمینت در جای خود قرار داده شد، می‌توانید به سرعت غذا خوردن و نوشیدن مایعات را طبق معمول ادامه دهید. لمینت به شما کمک می‌کند تا لبخندی طبیعی داشته باشید و همچنین سلامت دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که لمینت دائمی نیست، شما در آینده این امکان را خواهید داشت که آن را بردارید، بدون اینکه به دندان‌های شما آسیب وارد شود.

به خاطر داشته باشید که چون لمینت‌ها از ونیر نازک‌تر هستند، برای مدت زمان طولانی طراحی نشده‌اند. آنها همچنین قادر نیستند دندان‌هایی که تغییر رنگ یا آسیب شدید دارند را، پوشش دهند، همچنین که ونیرهای معمولی اینگونه هستند.

مضرات کامپوزیت دندان

سال‌ها نوشیدن قهوه، کشیدن سیگار یا خوردن غذاهای رنگین، می‌تواند سرانجام اثرات خود را روی دندان‌ها بجا بگذارد و روی آنها لکه‌های زرد یا قهوه‌ای نازیبا قرار دهد. هنگامی که مینای دندان لکه‌دار می‌شود، می‌توان در خانه یا توسط دندانپزشک بلیچینگ کرد، اما ممکن است دوباره لکه‌دار شوند. اگر به دنبال روشی آسان برای سفید کردن لبخند و دندان خود برای همیشه هستید، کامپوزیت دندان می‌تواند یک روش بسیار مناسب باشد. کامپوزیت دندان عمدتاً ضدلک هستند، بنابراین نیازی نیست که درباره تغییر رنگ یا سفید کردن ونیر کامپوزیت نگران باشید.

ونیرها می‌توانند شکستگی، ترک و فضای بین دندان‌ها، بهم‌ریختگی خفیف و /یا تغییر رنگ را برطرف کنند. آنها بسیاری از مشکلات زیبایی دندان را اصلاح می‌کنند. ونیرها به سطح پیشین دندان متصل می‌شوند؛ بنابراین چون آنها محل قرار گیری دندان را تغییر نمی‌دهند، می‌توانند هنگام چسبیدن روی دندان، مشکلات خفیف ارتودنسی را پنهان کنند. دندان‌های طبیعی شما ممکن است همپنان ترک داشته یا از هم فاصله داشته باشند، اما هیچ‌کس به جز شما و دندانپزشک، از این مشکلات اطلاعی نخواهد داشت. ونیرها نمی‌توانند جایگزینی برای درمان‌های ارتودنسی باشند و ممکن است دندانپزشک به جای استفاده از ونیرها، شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد.

مینای دندان محکم است اما فناناپذیر نیست. ممکن است مینای دندان به دلیل استفاده بیش از حد از مسواک یا خورده شدگی ناشی از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی دچار پوسیدگی شود. اسید معده که به دلیل بیماری رفلاکس معده وارد دهان می‌شود، می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند. مینای آسیب‌دیده ممکن است یکی از دلایل مشکلات دندان باشد، زیرا مینای آسیب‌دیده دیگر رشد نمی‌کند. خوشبختانه می‌توان آن را جایگزین کرد. کامپوزیت دندان یک درمان بسیار عالی برای دندان‌هایی است که دچار ساییدگی یا فرسایش مینای دندان شده‌اند و مضاف بر اینکه ظاهر زیبایی دارند.

مزایای کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان براساس مکانی که در آن قرار دارید، متفاوت است. متغیرهای دیگر شامل دندانپزشک و تعداد دندان‌هایی است که تمایل به ترمیم آنها دارید، اما یک واقعیت این است که : این روش پرهزینه است. از آنجایی که کامپوزیت دندان یک مورد زیبایی به حساب می‌آید، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، اما جهت اطمینان طرح بیمه‌ای خود را بررسی کنید. برخی از افراد پس از قرار دادن کامپوزیت دندان، دچار افزایش حساسیت در دندان می‌شوند. حساسیت دندان می‌تواند باعث ناراحتی و دردسر شود، اما می‌توان با استفاده از محصولات مناسب آن را کنترل کرد.

لازم است که دندانپزشک ساختار دندان طبیعی را تغییر دهد تا آنها را به درستی در جای خود قرار دهد. این یک روش دائمی است زیرا نمی‌توان آن بخش از مینای دندان را که قبل از شروع درمان، تراشیده شده، بازگرداند. با این وجود، به یاد داشته باشید که بسیاری از کامپوزیت‌های دندان سرانجام نیاز به تعویض دارند  آنها بطور متوسط حدود 10 سال دوام دارند، یا می‌توانید از یک روش ترمیم متفاوت برای جایگزین کردن آنها، استفاده کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است