۰ نفر

مزایا و کاربردهای یک نرم ‌افزار تحت وب

۲۰ دی ۱۴۰۰، ۸:۵۴
کد خبر: 598062
مزایا و کاربردهای یک نرم ‌افزار تحت وب

شیوع ویروس کرونا در جهان چالشی بود که افزایش دورکاری و بهره‌گیری بیشتر از خدمات اینترنتی را به ‌عنوان یک راه‌حل مناسب در مقابل شرکت‌ها و سازمان‌های سراسر جهان قرار داد.

در حالی‌ که کسب‌وکار بسیاری از شرکت‌ها به دلیل شروع قرنطینه و عدم دسترسی کارمندان به سرورهای شرکت فلج شده بود، برخی دیگر از مشاغل با بهره‌گیری از خدمات ابری همچنان در حال فعالیت بودند و نیازی به حضور کارمندان در دفتر حس نمی‌شد.

همین امر موجب شد تا در مدت‌زمان کوتاهی اغلب کسب‌وکارها به استفاده از سرویس‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب روی بیاورند. اما نرم ‌افزار تحت وب چیست؟ استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ چگونه و در چه کسب‌وکارهایی می‌توان از آن استفاده کرد؟

نرم ‌افزار تحت وب چیست؟

تا مدت‌ها لازم بود نرم‌افزارهای موجود بر روی CD یا هارد را بر روی کامپیوتر انتقال داده و آن‌ها را نصب کنیم. استفاده از نرم‌افزارها در سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز با سیستم سنتی تحت شبکه و با استفاده از نرم‌افزار نصب‌شده بر کامپیوتر مرکزی امکان‌پذیر بود.

 به ‌این ‌ترتیب، تنها کامپیوترهای مشخصی در داخل شرکت می‌توانستند از نرم‌افزار تحت شبکه استفاده کنند و امکان دسترسی از مسیر دیگری میسر نمی‌شد. از طرفی دیگر، سازمان‌ها تا مدت بسیار طولانی ملزم به تهیه زیرساخت‌ها و نگهداری از سرورها و حافظه‌های فیزیکی بودند.

این در حالی است که نگهداری از چنین زیرساخت‌هایی نیازمند دانش تخصصی، هزینه زیاد و حفظ شرایط مناسب برای امنیت آن‌ها است؛ اما این دغدغه‌ها امروز به دست سرویس‌های ابری و نرم‌افزارهای تحت وب حل‌ شده‌اند.

نرم‌افزار تحت وب (Web Based) که به‌عنوان نرم‌افزار آنلاین نیز آن را می‌شناسیم، به نرم‌افزار یا اپلیکیشنی گفته می‌شود که بر روی مرورگرهای مختلف  گوگل کروم، اپرا، فایرفاکس، اکسپلورر و سایر موارد قابل‌اجرا و استفاده است.

به ‌این ‌ترتیب، موقعیت مکانی و جغرافیایی شما به ‌عنوان کاربر اهمیت چندانی ندارد. کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید تا بتوانید از امکانات نرم‌افزار استفاده کنید. آمارها نشان داده‌اند که 94 درصد از سازمان‌ها در حال استفاده از خدمات ابری هستند و از این طریق سعی دارند علاوه بر کاهش محدودیت‌های جغرافیایی و بهره‌گیری کامل از زمان، هزینه‌های کسب‌وکار خود را بهینه‌سازی کنند.

مزایای استفاده از نرم ‌افزار تحت وب چیست؟

در کنار اینکه برخی افراد به عدم امکان دسترسی به نرم‌افزارهای آنلاین بدون وجود اینترنت خرده می‌گیرند؛، اما همین امر توانسته است مزایای متعددی را در اختیار کلاینت‌های این سرویس ابری قرار دهد. به‌ طور کلی، اصلی‌ترین و عمده‌ترین مزایای نرم‌افزار تحت وب شامل موارد زیر هستند:

  1. رفع هم محدودیت‌ها

محدودیت‌های زیادی در سیستم‌های سنتی وجود دارد که پیش‌تر به برخی از آن‌ها اشاره شد. این در حالی است که نرم‌افزارهای تحت وب به شکل 24 ساعته، در تمام روزهای سال و در هر مکان جغرافیایی، در بستر مرورگر قابل‌استفاده هستند. نوع مرورگر در میزان دسترسی شما محدودیتی ایجاد نمی‌کند و قادر هستید با هر نوع مرورگر و سیستم‌ عاملی به تمامی اسناد و داده‌های خود دسترسی پیدا کنید.

  1. کراس دیوایس (Cross-Device)

مزایا و کاربردهای یک نرم ‌افزار تحت وب

یکی از مزیت‌های جذاب نرم‌افزارهای آنلاین ابری، امکان اجرای آن‌ها بر روی انواع دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند است که به ‌عنوان قابلیت کراس دیوایس (Cross-Device) آن را می‌شناسیم. به ‌این ‌ترتیب، حتی اگر در سفر یا یک ترافیک سنگین باشید نیز می‌توانید امور مرتبط با کسب‌وکار خود را در زمان مناسب آن انجام دهید.

  1. سرعت بالا

نرم‌افزارهای تحت وب بهترین منابع و سخت‌افزار را در اختیار شما قرار می‌دهند و سرعت پردازش بالایی دارند. به این ترتیب نرم‌افزار در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا می‌شود و در دسترس شما قرار می‌گیرد. بنابراین، دسترسی به تمام اطلاعات و امکانات نرم‌افزار به ‌راحتی و با سرعت بالا میسر می‌شود.

  1. عدم نیاز به آپدیت کردن نرم‌افزار

یکی دیگر از مزایای نرم‌افزارهای تحت وب، عدم نیاز به آپدیت کردن آن‌ها است. نرم‌افزارهای آنلاین با برخورداری از یک هسته پایدار، به شکل اتوماتیک به‌روزرسانی می‌شوند و هرگونه تغییر در نرم‌افزار به اطلاع تمام کاربران می‌رسد.

  1. رابط کاربری مطلوب

رابط کاربری (UI) مناسب زمانی محقق می‌شود که کاربران در اولین تجربه استفاده از نرم‌افزار بتوانند فضا و طراحی آن را درک کرده و به ‌راحتی از ابزارها و امکانات آن استفاده کنند. با توجه به اینکه رقابت میان شرکت‌های نرم‌افزاری مختلف افزایش یافته، رابط کاربری نرم‌افزار می‌تواند به نقطه‌ ضعف یا مزیت رقابتی شرکت‌ها تبدیل شود.

آمارهای به ‌دست ‌آمده در ایران نشان می‌دهند که نرم‌افزارهای تحت وب همکاران سیستم بهترین رابط‌های کاربری را ارائه می‌دهند. این نرم‌افزارها به‌ گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که امکان استفاده از ابزارها و امکانات خود را در اختیار طیف گسترده‌ای از کاربران قرار دهند.

  1. عدم محدودیت در تعداد کاربران

اهمیتی ندارد که چند کاربر درآن‌ واحد از یک نرم‌افزار تحت وب استفاده می‌کنند، هیچ محدودیتی برای استفاده از آن ایجاد نمی‌شود. به ‌این ‌ترتیب، نرم‌افزار در تمام مدت بدون کاهش سرعت و راندمان یا بروز هرگونه مشکل، عملکرد مطلوب خود را حفظ می‌کند.

  1. عدم نیاز به نصب نرم‌افزار

انواع مختلفی از نرم‌افزارهای تحت وب وجود دارند که در کسب‌وکارهای گوناگون از آن‌ها استفاده می‌شود؛ اما نکته جالب این است که برای نمونه، شما هرگز نیاز به نصب کردن نرم‌افزار حسابداری تحت وب نخواهید داشت. کافی است مرورگر را بر روی گوش یا لپتاپ خود باز کنید تا بتوانید به نرم‌افزار دسترسی پیدا کنید. ورود شما به نرم‌افزار با وارد کردن آدرس سایت و از طریق صفحه ورود میسر می‌شود.

  1. امنیت بالا

مزایا و کاربردهای یک نرم ‌افزار تحت وب

امنیت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسائل در رابطه با سرویس‌های تحت وب است. ارائه‌دهندگان این سرویس‌ها همواره در تلاش‌اند تا با استفاده از به‌روزترین فناوری‌های دنیا، امنیت زیرساخت‌ها و خدمات خود را در بالاترین سطح ممکن قرار دهند.

به ‌این ‌ترتیب، ارائه‌دهندگان با بکاپ‌گیری و تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها، امنیت آن‌ها را تضمین می‌کنند و مانع از نابودی اطلاعات شرکت‌های خدمات گیرنده می‌شوند.

  1. مقرون ‌به ‌صرفه

نرم‌افزارهای تحت وب با بهره‌گیری از منابع و زیرساخت‌های یک سرور ابری یا اختصاصی قابلیت اجرا پیدا می‌کنند. این زیرساخت‌ها در واقع جایگزین کامپیوتر مرکزی در سیستم‌های شبکه‌ای سنتی هستند.

در حالی ‌که سرمایه‌گذاری بر روی تهیه و نگهداری از زیرساخت‌ها درون سازمان هزینه بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، برای استفاده از سرورهای ابری تنها بابت سرویسی که استفاده کرده‌اید هزینه پرداخت می‌کنید. بنابراین، هزینه شما به حداقل می‌رسد و بودجه بیشتری را می‌توانید صرف رشد کسب‌وکار کنید.

انواع نرم ‌افزارهای تحت وب

اکنون این سؤال پیش می‌آید که انواع نرم‌افزارهای تحت وب چیست و در چه کسب‌وکارهایی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟ جالب است بدانید که نرم‌افزارهای تحت وب تنها مختص به کسب‌وکارها نیستند و حتی برای آموزش و سرگرمی نیز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت؛ اما به دلیل حجم بالای اطلاعات در مسائل مالی و اهمیت آنها، نرم‌ افزار حسابداری تحت وب از جمله پرکاربردترین و رایج‌ترین نرم‌افزارهای آنلاین شناخته می‌شود. به ‌طورکلی، انواع نرم‌افزارهای آنلاین مورد استفاده در کسب‌وکارها شامل موارد زیر هستند:

  • نرم‌افزار انبارداری
  • نرم‌افزار مالی
  • نرم‌افزار CRM
  • نرم‌افزار اتوماسیون
  • نرم‌افزار بازاریابی و فروش
  • نرم‌افزار حسابداری و مالی
  • نرم‌افزار فروشگاهی
  • نرم‌افزار پخش مویرگی
  • نرم‌افزار خرده‌فروشی
  • نرم‌افزار حضوروغیاب

نرم‌ افزارهای تحت وب همکاران سیستم چه امکاناتی دارند؟

همکاران سیستم با ارائه مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای آنلاین، به پردازش سریع و آسان عملکردهایی مانند حسابداری، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، نظارت بر موجودی‌ها انبار، منابع انسانی و سایر امور کسب‌وکار کمک می‌کند.

نرم‌افزارهای این شرکت در دو نسخه ابری و غیرابری تحت عنوان راهکاران و راهکاران ابری به کسب‌وکارها عرضه می‌شود.

برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش راندمان کاری هستند، نرم‌افزارهای تحت وب و ابری همکاران سیستم می‌تواند بهترین گزینه باشد. در ادامه به برخی از زیرسیستم‌های نرم‌افزاری در بخش‌های مختلف اشاره می‌کنیم:

  • هوش تجاری: نرم‌افزار هوش تجاری
  • بهای تمام‌شده: نرم‌افزار بهای تمام‌شده
  • فروش: نرم‌افزارهای فروش و پورسانت فروش
  • سرمایه انسانی: نرم‌افزارهای جبران خدمات، کارگزینی و مدیریت مسیر شغلی
  • مالی: نرم‌افزارهای دفترکل، دریافت و پرداخت، دارایی ثابت، تسهیلات مالی و صورت‌های مالی
  • انبار و تدارکات: نرم‌افزارهای خرید و تدارکات، انبار و حسابداری انبار، پذیرش و توزیع، موبایل سرویس انبار، اسناد تجاری و مدیریت جانمایی کالا در انبار
  • پخش: نرم‌افزارهای فروش و پخش مویرگی، موبایل سرویس پخش، هدف‌گذاری و پورسانت، مدیریت ظروف امانی و مدیریت اطلاعات جغرافیایی
  • خرده‌فروشی: نرم‌افزارهای دفتر مرکزی خرده‌فروشی، صندوق خرده‌فروشی، فروشگاه خرده‌فروشی و وفادارسازی مشتریان

برای دریافت مشاوره رایگان و انتخاب بهترین نرم‌افزار متناسب با انتظارات سازمان و کسب‌وکارتان، با همکاران سیستم در ارتباط باشید.