۰ نفر

ویندوز۱۱ در مقابل ویندوز۱۰: آیا باید ویندوز سیستم خود را ارتقا دهید؟

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبر: 595873
ویندوز۱۱ در مقابل ویندوز۱۰: آیا باید ویندوز سیستم خود را ارتقا دهید؟

ویندوز ۱۱ ازنظر طراحی با ویندوز ۱۰ فاصله زیادی دارد. بااین‌حال، این دو سیستم‌عامل شباهت بسیار زیادی نیز با یکدیگر دارند. ازآنجایی‌که ویندوز ۱۱ هم‌اکنون به‌صورت گسترده‌ای در دسترس است و به همین دلیل، مقایسه آن با ویندوز ۱۰ اهمیت بسیار زیادی دارد. اگرچه این دو ویندوز ازنظر بصری با یکدیگر بسیار متفاوت هستند اما تفاوت آن‌ها تنها ازنظر ظاهری نیست.

تغییرات کلیدی زیربنایی‌ای در ویندوز 11 اتفاق افتاده است که آن را از ویندوز 10 به‌شدت متمایز می‌کند. بنابراین، اگر این سوال برای شما پیش آمده است که ویندوز سیستم خود را ارتقا دهید یا نه، در ادامه با ما همراه باشید و با تفاوت‌های میان ویندوز 10 و ویندوز 11 آشنا شوید.

ویندوز 10 و ویندوز 11 ازنظر عملکردی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ویندوز 11 در مقایسه با ویندوز 10 پتانسیل بیشتری برای بهبود سرعت کامپیوتر دارد. مزایای عملکردی ویندوز 11 تقریبا با نحوه مدیریت جدیدتر فرایندهای سیستمی‌ای است که معمولا در هنگام باز کردن Task Manager می‌بینید. از سوی دیگر، ویندوز 11 در مدیریت حافظه برای برنامه‌هایی که قبلا باز شده‌اند و به‌صورت پیش‌زمینه در حال اجرا هستند بسیار عالی عمل می‌کند. بنابراین، اگر برای یادگیری زبان انگلیسی، قصد خرید سی دی درس 1 آموزش زبان نصرت دارید لازم است بدانید شما می‌توانید این سی دی را به‌راحتی بر روی ویندوز 11 اجرا کنید.

علاوه بر این، در ویندوز 11 وقتی کامپیوتر خود را در حالت Sleep قرار می‌دهید، رم کامپیوتر می‌تواند روشن بماند. این امر به کامپیوتر شما کمک می‌کند که 25 درصد سریع‌تر از حالت Sleep خارج شود. همچنین، ازآنجایی‌که مرورگر پیش‌فرض ویندوز 11، مرورگر Edge است، نسبت به مرورگر ویندوزهای قبلی از مزایای عملکردی بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر، کش‌های این مرورگر نیز کاهش قابل‌توجهی یافته‌اند و این امر باعث می‌شود که فضای حافظه بیشتری در دسترس شما باشد.

ویندوز 10 و ویندوز 11 ازنظر باگ‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

2

 

ویندوز 11 جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت است و پنج سال است که ویندوز 10 وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان انتظار داشت که ویندوز 11 باگ‌ها و مشکلات بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین، مهم است که این موضوع را در هنگام ارتقاء ویندوز کامپیوتر خود در نظر بگیرید. بزرگترین مسئله‌ای که می‌تواند بر ویندوز 11 تاثیر بگذارد، پردازنده‌های AMD است. این پردازنده‌ها می‌توانند عملکرد بازی‌ها را تا 15 درصد کاهش دهند. بااین‌حال، AMD و مایکروسافت تاکنون اصلاحات مختلفی را در این زمینه انجام داده‌اند.

یکی دیگر از مشکلات مرتبط با ویندوز 11، نشت حافظه است. وقتی چندین File Explorer را باز می‌کنید، ویندوز 11 می‌تواند رم اضافه اشغال کند اما وقتی File Explorer را می‌بندید رم هرگز آزاد نمی‌شود. در ویندوز 10 برای مدتی این مشکل وجود داشت اما در ویندوز 11، این مشکل قابل‌توجه است. یک ایراد دیگری که در ویندوز 11 وجود دارد و موجب ایجاد فولدرهای خالی در کامپیوتر می‌شود، فولدرهایی با پسوند.tmp هستند که اگرچه ویندوز آنچه در داخل فولدرهاست را پاک می‌کند اما فولدرها را نگه می‌دارد. اگرچه این مشکل بر عملکرد یا فضای کامپیوتر تاثیر نمی‌گذارد اما به‌هرحال مشکلی است که وجود دارد.

آیا باید ویندوز سیستم خود را ارتقا دهید؟

3

همانطور که در گذشته ارتقاء ویندوز رایگان بوده است، اکنون نیز ارتقاء از ویندوز 10 به ویندوز 11 رایگان است. این ارتقاء تنها زمانی صورت می‌گیرد که کامپیوتر شما با حداقل نیازهای مایکروسافت مطابقت داشته باشد. از سوی دیگر، اگر تصمیم به ارتقاء ویندوز کامپیوتر خود دارید لازم است بدانید در ویندوز 11، برخی از ویژگی‌های ویندوز 10 حذف می‌شوند. در ویندوز 11 دیگر نمی‌توانید تصویر پس‌زمینه دسکتاپ خود را همگام‌سازی کنید.

از سوی دیگر، در ویندوز 11، پنل ورودی ریاضی و Internet Explorer و برخی دیگر از انواع برنامه‌ها نیز حذف شده‌اند. از میان این برنامه‌ها می‌توان به Skype، OneNote و نرم افزار کاربردی Paint 3D اشاره کرد. بااین‌حال، همچنان می‌توانید این برنامه‌ها را از فروشگاه‌ های محصولات نرم افزاری برای ویندوز و مک تهیه کنید.

همچنین، اگر با کامپیوتر خود زیاد بازی می‌کنید، لازم است بدانید ویندوز 11 دارای برخی از ویژگی‌های انحصاری برای شماست. HDR خودکار باعث می‌شود بازی‌های شما زنده‌تر به نظر برسند و قابلیت Direct Storage ویندوز 11 به کارت گرافیک و SSD کمک می‌کند سریع‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین اگر دوست دارید در مورد تکنولوژی HDR بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید.

بنابراین، اگر سوال شما این است که آیا باید ویندوز سیستم خود را ارتقا دهید یا نه، لازم است بدانید پاسخ این سوال بستگی به تاثیر تغییرات بر نحوه کار شما با کامپیوتر دارد. اگر این تغییرات موجب بهبود عملکرد شما در کارهای کامپیوتری می‌شود، حتما ارتقاء ویندوز را در برنامه‌های خود قرار دهید.

درنهایت، لازم است بدانید مایکروسافت اعلام کرده است که تا سال 2025 از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کند. بنابراین، اگر اکنون آماده ارتقاء ویندوز خود نیستید می‌توانید تا زمانی که این سیستم‌عامل واجد شرایطی شود که می‌خواهید صبر کنید. از سوی دیگر، مهم است که از تغییراتی که در ویندوز 11 ایجاد شده است آگاه باشید و خود را برای این تغییرات آماده کنید.

نویسنده: مینا معین اسلام

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.