۰ نفر

نحوه مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا

۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۱۳
کد خبر: 557557
نحوه مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا

دیگر چند سالی است که نه خبری از مراجعه سربازهای ضابط قضایی برای تحویل ابلاغیه‌های قضایی به درب منزل مردم است و نه اینکه مردم باید برای اطلاع از روند پرونده‌های خود به شعب دستگاه قضا مراجعه کنند.

از سال 1395 با راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا، تمام اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌هایی که پیرامون پرونده‌های قضایی مطرح است، از طریق این سامانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. اگر با این سامانه آشنایی ندارید، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. ما در این مقاله راهنمای نحوه مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا را برای شما آماده کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

سامانه ثنا چه مشکلاتی را برطرف کرده است؟

پس از آنکه در سال 1395 سامانه ثنا توسط قوه قضاییه راه‌اندازی شد، بسیاری از فرآیند‌های قضایی سرعت گرفت و به این ترتیب رضایت عمومی نیز از عملکرد دستگاه قضا افزایش پیدا کرد. از جمله مزایایی که با راه‌اندازی این سامانه حاصل شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. عدم مراجعه مأموران قضایی به درب منزل مردم موجب شده است تا مسئله حریم خصوصی افراد بیشتر پاسداری شود.

2. بسیاری از مواقع مأموران قضایی در مراجعه به منزل افراد موفق به ارائه ابلاغیه‌ها به آن‌ها نمی‌شدند و این مسئله موجب اطاله دادرسی می‌شد.

3. در صورتی که شکایتی از یک نفر در محاکم قضایی صورت بگیرد، در کمترین زمان ممکن مطلع می‌شود و به این ترتیب زمان کافی برای دفاع از خود خواهد داشت.

4. بار بسیاری از مراجعات به دستگاه قضایی کاهش پیدا کرده است.

5. سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در شعب قضایی بیشتر شده است.

6. دسترسی مردم به خدمات قضایی تا حدودی آسان‌تر شده است.

در اینجا لازم است به یک نکته مهم اشاره کنیم. در زمانی که ابلاغیه‌های قضایی توسط مأموران به درب منازل آورده می‌شد، بسیاری از مواقع شخص در منزل نبود تا ابلاغیه‌ها را تحویل بگیرد. این مسئله باعث می‌شد که بعدها در دادگاه ادعا کند که ابلاغیه به دست او نرسیده است. اما از زمانی که سامانه ثنا راه‌اندازی شده است، عملاً این مسئله به‌کلی برطرف شده و در صورت عدم مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا، به‌موجب قانون تمام عواقب آن متوجه شخص مورد نظر است.

ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا

برای مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا ابتدا باید در این سامانه اقدام به ثبت‌نام و احراز هویت کنید. برای این منظور باید به سامانه ثنا مراجعه کنید. ترجیحاً از مرورگر گوگل کروم برای این منظور استفاده کنید تا مشکلی در فرآیند ثبت‌نام برای شما به وجود نیاید. ثبت‌نام در سامانه ثنا از دو مرحله تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

1. ثبت‌نام اولیه

در این مرحله در سامانه ثنا باید مجموعه‌ای اطلاعات هویتی خود را ثبت کنید. این مرحله از ثبت‌نام رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای وجود ندارد. در واردکردن اطلاعات شخصی در ثبت‌نام اولیه حتماً نهایت دقت را در نظر داشته باشید تا بعدها مشکلی برای شما در این زمینه ایجاد نشود. در پایان ثبت‌نام اولیه در سامانه ثنا، اگر تمام مراحل را به‌درستی پشت سر گذاشته باشید، یک کد پیگیری به شما اختصاص پیدا می‌کند. این کد پیگیری را باید تا پایان احراز هویت حتماً نگهداری کنید.

2. احراز هویت

در مرحله دوم ثبت‌نام در سامانه ثنا باید احراز هویت صورت بگیرد. مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا پس از انجام این مرحله امکان‌پذیر است. در حال حاضر احراز هویت سامانه ثنا به دو صورت انجام می‌شود:

  • احراز هویت حضوری: با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با دردست‌داشتن مدارک هویتی و همچنین کد پیگیری که در مرحله قبل به شما اختصاص داده شد، می‌توانید کار احراز هویت را به‌صورت حضوری انجام دهید.
  • احراز هویت غیرحضوری:‌ در سال‌های اخیر قابلیت احراز هویت غیرحضوری نیز برای عموم مردم فراهم شده است. برای این منظور نیاز به یک تلفن همراه هوشمند دارید. سپس از طریق سرویس یوآیدی می‌توانید فرایند احراز هویت غیرحضوری را ظرف چند دقیقه به پایان برسانید.

در اینجا لازم است تاکید کنیم که احراز هویت با دریافت کارمزد صورت می‌گیرد. همچنین در پایان مراحل احراز هویت ظرف مدت‌زمان 24 ساعت اطلاعات شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که مورد تأیید واقع شود، یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا به شماره تلفن همراه شما پیامک می‌گیرد. پس از آن می‌توانید برای مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا اقدام کنید.

مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا

پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل، می‌توانید برای مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا وارد سامانه شوید. در صفحه اصلی این سامانه از شما خواسته می‌شود که نام کاربری (شماره ملی) و رمز شخصی که پس از ثبت‌نام دریافت کرده‌اید را وارد کنید. به این ترتیب با کلیک روی گزینه مرحله بعد وارد حساب کاربری خود در سامانه ثنا خواهید شد.

در این صفحه با چند گزینه مواجه می‌شوید. برای مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا کافی است که روی گزینه ابلاغیه‌های جدید کلیک کنید. به این ترتیب یک صفحه دیگر باز می‌شود و در آن لیست ابلاغیه‌های قضایی که به‌تازگی برای شما صادر شده است، به نمایش در می‌آید. با کلیک روی گزینه مشاهده نسخه چاپی، متن ابلاغیه برای شما به نمایش درمی‌آید. می‌توانید این برگه را پرینت بگیرید و برای خود نگهداری کنید.

در صفحه اصلی حساب کاربری شما در سامانه ثنا گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • ابلاغیه‌های مشاهده شده: در این صفحه لیستی از ابلاغیه‌هایی که درگذشته برای شما صادر شده است و قبلاً آن‌ها را مشاهده کرده‌اید، به نمایش در می‌آید.
  • دریافت با رمز: در این صفحه می‌توانید به کمک واردکردن رمز پرونده، ابلاغیه‌های الکترونیکی مرتبط با آن پرونده را که تاکنون صادر شده است، مشاهده کنید.
  • دریافت با شماره:‌ از این گزینه زمانی باید استفاده کنید که به دنبال یک ابلاغیه خاص در سامانه هستید. به این ترتیب با واردکردن شماره ابلاغیه مورد نظر می‌توانید نسبت به مشاهده آن اقدام کنید.
  • سامانه آگهی الکترونیک:‌ در این بخش‌های آگهی‌های الکترونیک قضایی که جنبه عمومی دارد، قابل مشاهده است.

نکات مهم در خصوص مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا

در اینجا لازم است تا چند نکته مهم در خصوص مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا را مورد بررسی قرار دهیم.

1. ابلاغیه‌های مرتبط با شورای حل اختلاف، دادگاه و دادگستری نیز از طریق سامانه ثنا در اختیار شما قرار می‌گیرد.

2. در صورتی که به هر دلیلی موفق به مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا نشوید، به‌موجب قانون تمام مسئولیت این آن متوجه شخص شما است.

3. به طور معمول پس از صدور ابلاغیه یک پیامک اطلاع‌رسانی به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود. اما در مواردی مشاهده شده است که به دلایل مختلف این پیامک برای فرد ارسال نشده است. به همین دلیل بهترین راه‌حل این است که در صورتی که پرونده باز در محاکم قضایی دارید، به طور مرتب به‌حساب کاربری خود در سامانه ثنا مراجعه کنید تا در صورت ارسال ابلاغیه جدید از آن مطلع شوید.

4. در صورتی که به‌موجب ابلاغیه قضایی دریافت شده موظف به انجام کاری شده‌اید، باید با دردست‌داشتن پرینت برگه ابلاغیه به نهاد مورد نظر مراجعه نمایید.

کلام پایانی

در این مقاله به آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا پرداختیم. سامانه ثنا تا به امروز بسیاری از مشکلات ساده و پیچیده دستگاه قضایی و مراجعه‌کنندگان را برطرف کرده است. همان‌طور که اشاره کردیم، طبق قانون تمام کسانی که در محاکم قضایی دارای پرونده هستند، باید نسبت به افتتاح حساب کاربری و احراز هویت سامانه ثنا اقدام کنند تا بتوانند از خدمات قضایی بهره‌مند شوند. فرایند احراز هویت در این سامانه با همکاری یوآیدی انجام می پذیرد. یوآیدی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تطبیق چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر، فرایند احراز هویت سجام، احراز هویت ثنا و احراز هویت صرافی های رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از 0.01 درصد به انجام می رساند.