۰ نفر

مقایسه کمپرسور باد پیستونی و اسکرو

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۸
کد خبر: 554213
مقایسه کمپرسور باد پیستونی و اسکرو

کمپرسورها برای تولید هوای فشرده استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از کمپرسورها تولید می‌شوند که از بین آنها می‌توان به کمپرسور اسکرو و پیستونی اشاره کرد. برای اینکه بتوانید کمپرسور مناسب کار خودتان را انتخاب کنید، باید تفاوت کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو را بدانید. در این مقاله می‌خواهیم علاوه بر توضیح هر کدام از کمپرسورها در مورد مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو هم توضیح دهیم.

1

مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو چگونه است؟

برای مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو ابتدا باید به نوع فشردگی هوا در هر کدام از این کمپرسورها توجه کنید. کمپرسورهای اسکرو از دو اسکرو یا پیچ حلزونی استفاده می‌کنند. در حالی که در کمپرسورهای پیستونی، پیستون‌ها با یک میل‌لنگ هدایت شده و وظیفه تولید هوای فشرده را به عهده دارند.

کمپرسورهای پیستونی قیمت پایین‌تری نسبت به کمپرسورهای اسکرو دارند. در حالی که اسکروها در طول زمان هزینه کمتری برای عملیات و تعمیر احتیاج دارند. اگر یک کمپرسور پیستونی و اسکرو به طور همزمان در مدت زمان یکسانی فعالیت کنند، اسکرو بهره‌وری بهتری دارد و هزینه‌های عملیاتی‌اش کمتر است.

تفاوت دیگر به اجزای متحرک هر کدام از کمپرسورها مربوط می‌شود. کمپرسورهای اسکرو دو بخش متحرک دارند که با هم دیگر در تماس نیستند. در مقابل، کمپرسورهای پیستونی اجزای متحرک زیادی دارند. اسکروها در دمای پایین‌تری کار می‌کنند و سیستم خنک‌کننده خوبی دارد. کمپرسورهای اسکرو معمولا برای کارهای سنگین‌تر و صنایع بزرگ‌تر استفاده می‌شوند.

کمپرسور پیستونی چیست؟

به کمپرسور پیستونی، کمپرسور هوا پیستونی و کمپرسور رفت و برگشتی هم می‌گویند. این دستگاه جزو دستگاه‌های جابه‌جایی مثبت است و هوا را به وسیله یک پیستون و سیلندر محور میل لنگ فشرده می‌کند.

اجزای تشکیل‌دهنده این کمپرسور، میل لنگ، پیستون، میله اتصال، شیر و سیلندر است.

برای انجام عملیات فشرده‌سازی هوا در این دستگاه، ابتدا پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند. در اثر حرکت پیستون، خلاء ایجاد می‌شود. این خلاء باعث می‌شود که هوای خارج با فشار اتمسفر سوپاپ ورودی را باز کند. در نتیجه بخش بالای پیستون پر می‌شود.

خرید کمپرسور باد پیستونی

برای خرید این نوع کمپرسور ابتدا باید مشخصات و ویژگی‌های آن را بدانیم. کمپرسور پیستونی در اندازه‌های 25 تا 1200 لیتری تولید می‌شود و در کارگاه‌های کوچک‌تر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کمپرسور می‌تواند به اندازه 8 تا 12 بار فشار تولید کند.

2

دو نوع کمپرسور باد پیستونی وجود دارد: کمپرسور باد پیستونی تک مرحله‌ای و کمپرسور باد پیستونی دو مرحله‌ای. برای خرید کمپرسور باد پیستونی به میزان هوای مورد نیاز کارگاه‌تان توجه کنید. اگر به حجم هوایی کمتر از 1000 لیتر بر دقیقه احتیاج دارید و فشار بالای 10 مناسب کار شما است، می‌توانید این کمپرسور را بخرید.  

قیمت کمپرسور باد پیستونی

قیمت کمپرسور باد پیستونی با توجه به عوامل و ویژگی‌های متعددی تعیین می‌شود. هر چقدر دستگاه باکیفیت‌تر باشد و ویژگی‌های بهتری داشته باشد، قیمتش هم بیشتر است. در هنگام خرید دستگاه به هزینه‌های جانبی هم توجه کنید و هزینه نگهداری و لوازم جانبی را هم درنظر بگیرید.

روغن کمپرسور باد پیستونی

روغن نقش مهمی در کمپرسورهای پیستونی دارد. اولا اینکه قطعات متحرک را روان‌کاری می‌کند و دوما نقش مبدل حرارتی را بازی کرده و به دفع حرارت کمک می‌کند. از آنجایی که در اثر گذشت زمان، آلودگی و ذرات گرد و غبار روی دستگاه و قطعات آن قرار می‌گیرد، روغن کمپرسور باید به‌صورت دوره‌ای عوض شود.

معمولا زمان تعویض روغن را روی کاتالوگ کمپرسور می‌نویسند. ولی در حالت عادی، بعد از 300 تا 500 ساعت کاری، روغن دستگاه را عوض کنید. روغنی که معمولا در کمپرسورهای باد پیستونی استفاده می‌شود، روغن VDL 100 است. توجه کنید که از روغن خودرو در کمپرسورها استفاده نمی‌شود.

کمپرسور اسکرو

به کمپرسور اسکرو، کمپرسور دوار هم گفته می‌شود. مکانیزم این کمپرسور مثبت است. این کمپرسورها در صنایعی که به حجم هوای زیادی نیاز دارد، استفاده می‌شوند.

قیمت کمپرسور اسکرو

قیمت دستگاه اسکرو براساس میزان هوادهی در فشارهای 8 بار و 10 بار و قدرت الکتروموتور تعیین می‌شود. کمپرسورهای اسکرو قیمت بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.

خرید کمپرسور اسکرو

برای خرید دستگاه اسکرو حتما با مشاوران و تکنسینها‌ مشورت کنید و متناسب با نیاز کارگاهتان کمپرسور مناسب خریداری کنید. قبل از خرید، انواع کمپرسور را بشناسید و با توجه به نیازتان دستگاه را بخرید. کمپرسورهای اسکرو در دو دسته روغنی و بدون روغن استفاده می‌شوند. کمپرسورهای بدون روغن گران‌تر هستند و تعمیر و نگهداری‌شان هم به هزینه بیشتری احتیاج دارد.

3

تنظیمات کمپرسور اسکرو

قبل از شروع کار با کمپرسور بهتر است فشار آن را تنظیم کنید. فشار کمپرسور معمولا بین 6 الی 8 بار تنظیم می‌شود. سازندگان کمپرسور هم همین مقدار را به صورت پیش‌فرض درنظر می‌گیرند. قبل از اینکه فشار کمپرسور را تغییر دهید، حتما حداکثر فشار دستگاه را کنترل کنید.

فشار دستگاه با PLC تنظیم می‌شود. برای کار با PLC، دکمه Enter روی PLC را می‌زنید و حالت تنظیمات را فعال می‌کنید. عددی که روی PLC نمایش داده می‌شود، حداکثر فشار دستگاه است. با استفاده از دکمه‌های بالا و پایین می‌توانید فشار دستگاه را کنترل کنید. عددی که وارد می‌کنید نباید از حداکثر فشار کمپرسور بیشتر باشد.

قطعات کمپرسور اسکرو

این کمپرسور از رادیاتور، فن‌ خنک‌کننده رادیاتور، هواساز کمپرسور اسکرو، مخزن سپراتور، فیلتر روغن، تابلو برق، آنلودر و فیلتر جدا کننده تشکیل شده است.

تعمیر کمپرسور اسکرو

برای تعمیر دستگاه، تکنسین‌ها و متخصصین ابتدا مواردی را بررسی می‌کنند. مثلا اگر کمپرسور روشن نشود، برق ورودی کنترل می‌شود. گاهی اوقات کمپرسور در دمای بالا از کار می‌ایستد، در چنین مواقعی شاید دمای محیط زیاد شده است یا دستگاه به روغن بیشتری احتیاج دارد.

برای نگهداری و تعمیر کمپرسور اسکرو، قبل از شروع کار حتما میزان روغن را بررسی کنید و سالم بودن آب‌بندی‌ها را چک کنید. دور الکتروموتور دستگاه باید در جهت درست باشد. اگر الکتروموتور در خلاف جهت بچرخد، باید دستگاه را خاموش کنید.

روغن کمپرسور اسکرو

در کمپرسورهای اسکرو از روغن VDL استفاده می‌شود. هنگام خرید روغن دستگاه باید به افزودنی‌ها و ویسکوزیته روغن توجه کنید. روغن دستگاه اسکرو از روغن مصنوعی با پایه گیاهی ساخته شده است و برای روان‌کاری اجزای دستگاه استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

در هنگام خرید کمپرسور‌ همواره انتخاب بهترین و مناسبترین دستگاه که نیازهای مورد نظر شما را مرتفع می کند بسیار حائز اهمیت است. از این رو در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تفاوتهای دو نوع مهم کمپرسور آشنا کنیم. کمپرسور صفوی، به عنوان تولیدکننده کمپرسور و واردکننده آن با داشتن کارشناسان و متخصصان خبره به صورت آنلاین و تلفنی شما را در انتخاب بهترین نوع کمپرسور راهنمایی خواهد نمود و تا زمان خرید و پس از آن نیز همراه شما خواهد بود.