۰ نفر

سقف وافل چیست؟ درباره مزایا و نحوه اجرای آن بیشتر بدانید

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۴
کد خبر: 530964
سقف وافل چیست؟ درباره مزایا و نحوه اجرای آن بیشتر بدانید

اجرا‌ی سقف وافل و مزایا‌ی آن نسبت به دیگر سقف ها

سقف یکی از مهمترین اعضای اسکلت ساختمان است که ساختمان سازان در هنگام اجرای پروژه های ساختمانی با آن روبرو هستند. سقف هایی که امروزه در پروژه های ساختمانی اجرا می‌شوند اکثراً ریشه در تاریخ دارند اما نحوه ی اجرای آن‌ها به مرور دستخوش تغییر شده است از میان این سقف ها می توان به سقف وافل اشاره کرد که در حال حاضر جزء پرکاربردترین سقف ها در صنعت ساختمان به شمار می‌روند.

سقف های وافل نسبت به سایر سقف ها مزایای قابل توجهی دارند. این مزایا باعث شده است تا در بسیاری از ساختمان‌ها بتوان آن‌ها را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی نمود. در ادامه به مزایای سقف وافل و نحوه اجرای آن بیشتر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1

سقف وافل چیست؟

سقف های وافل نوعی از دال های دو طرفه و یا یک طرفه می باشد که با استفاده از قالب‌های وافل پیاده‌سازی می شوند. این قالب‌ها عمدتا از جنس پلاستیک می باشند که توسط برخی شرکت ها در ایران تولید شده و به فروش می رسند. شرکت گنبد فیروزه یکی از این شرکت هاست که در حال حاضر درصد قابل توجهی از قالب های وافل در داخل کشور را به مشتریان و فعالان عرصه ی ساختمان سازی عرضه می کند.

قالب‌های وافل جزء ابزار های نوین در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌روند اما به طور کلی سقف های وافل تاریخچه ای طولانی دارند و حتی در بسیاری از بناهای تاریخی نیز پیاده‌سازی شده اند.

جالب است بدانید دلیل نام گذاری این سقف ها به «وافل» در‌واقع شباهت آن به نوعی شیرینی به همین نام می باشد. سقف های وافل ظاهری شبکه ای دارند و پنجره پنجره می‌باشند.

2

مراحل اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل باید با توجه به اصول دقیق مهندسی انجام شود. توجه به تمام نکات فنی و اجرایی باعث خواهد شد تا از ایجاد خسارت ها و حوادث مختلف جلوگیری شود.

  • شمع بندی

شمع بندی اولین مرحله برای اجرای سقف وافل می باشد. در اکثر موارد می توان برای سقف هایی که تا 3.5 متر ارتفاع دارند از شمع بندی برای زیر سازی سقف واقل بهره برد اما در صورتی که ارتفاع سقف بیشتر از 3.5 متر باشد باید از داربست برای آماده سازی سقف وافل بهره‌مند شد.

  • قالب بندی

برای اجرای سقف وافل نیاز به تخته بندی با پلی وود نخواهد بود. این موضوع باعث خواهد شد تا سرعت اجرای این نوع سقف ها تا حد زیادی افزایش پیدا کند. قالبی که در سقف وافل مورد استفاده قرار میگیرد نیاز به تخته بندی را از بین میبرد.

قوطی های فلزی ابزاری هستند که برای اجرای سقف وافل از آن استفاده می شود. این قوطی ها به عنوان تکیه گاه مورد استفاده قرار می گیرند و  قالب‌ وافل روی آن قرار می گیرد. قوطی گذاری از مراحلی است که برای نصب سقف وافل انجام می‌شود تا زمینه برای قالب گذاری فراهم شود.

  • قالب گذاری

در مرحله ی قالب گذاری باید از قرار گیری صحیح قوطی ها بر روی شمع یا جک ها اطمینان حاصل کرد تا قالب‌ها به صورت دقیق بر روی آن قرار گیرند. چیدمان قالب‌ها در این مرحله می تواند به طرق مختلف صورت گیرد.

قالب‌ها می توانند با استفاده از روش‌های مختلف به یکدیگر متصل شوند. بسیاری از پیمانکاران به صورت سنتی قالب‌ها را با استفاده از میلگرد های یو شکل پیوند می زنند که این روش معایب خاص خود را دارا می باشد و در برخی از موارد باعث نشت شیرابه بتن از میان قالب‌ها می شود.

روش دیگری که می توان برای اتصال قالب‌ها به یکدیگر مورد استفاده قرار داد استفاده از قالب های قفل دارد می باشد که علاوه بر افزایش کیفیت در اجرا، باعث کاهش زمان قالب گذاری هم خواهد شد و در نهایت قیمت اجرای سقف وافل نیز کاهش خواهد یافت.

  • آرماتوربندی

بعد از قالب گذاری مرحله ی آرماتوربندی آغاز خواهد شد که برای پیاده‌سازی سقف وافل باید مورد اجرا قرار گیرد. در این مرحله آرماتور های کششی و حرارتی با توجه به نقشه های طراحی شده باید با فواصل مشخص بر روی قالب‌ها قرار گیرند و به صورت شبکه ی دقیق در هم قرار گیرند.

  • بتن ریزی

مرحله ی بتن ریزی اهمیت زیادی در کیفیت سقف وافل خواهد داشت به همین دلیل قبل از اجرای آن باید از انجام صحیح مراحل قبل اطمینان حاصل کرد. بررسی فضای بین قالب‌ها یکی از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار داد چون وجود فضای خالی باعث خواهد شد تا در هنگام بتن ریزی نشت شیرابه بتن ایجاد شود. بتن ریزی باید به صورت یکپارچه و دقیق انجام شود تا بتن به راحتی به قسمت‌های مختلف قالب هدایت شود.

  • قالب برداری

قالب برداری، مرحله ی پایانی در پیاده‌سازی سقف وافل می باشد. حدوداً یک تا دو هفته بعد از بتن ریزی می توان قالب‌ها را خارج کرد. مدت زمان مورد نیاز برای خارج کردن قالب‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد که از میان آن‌ها می توان به آب و هوا اشاره نمود.

3

مزایای سقف وافل

سقف های وافل در کنار عملکرد فوق‌العاده ی خود به سقف هایی مقرون به صرفه مشهورند. این سقف ها در کمترین زمان ممکن قابل اجرا خواهند بود. برای اجرای سقف وافل نیازی به بهره مند شدن از نیروی متخصص نیست که همین باعث می‌شود بتوان به راحتی با استفاده از کارگران بومی به پیاده‌سازی آن پرداخت.

سقف وافل در برابر آسیب های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله و احتراق بسیار مقاوم می باشد و عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می دهد.

هزینه ی اجرا و قیمت قالب وافل تا حد قابل توجهی پایین‌تر از سایر سقف ها می باشد. این موضوع به دلیل کاهش مصرف بتن در سقف وافل می باشد. از دیگر عواملی که باعث کاهش هزینه ی سقف وافل می‌شود می توان به امکان استفاده از قالب‌ها در چندین پروژه ی مختلف اشاره کرد. قالب‌های وافل به راحتی پاکسازی می‌شوند و مورد استفاده ی مجدد قرار می گیرند و حتی توسط شرکت های مختلف اجاره داد می شوند.

از میان شرکت های مختلفی که در حال حاضر در صنعت ساختمان سازی مشغول به فعالیت‌اند، گندفیروزه جزء برترین شرکت هایی است که به صورت جدی به تولید، عرضه و اجاره ی قالب‌ها وافل می پردازد و خدمات قابل توجهی را به فعالان عرصه ی ساختمان سازی ارائه می دهد.

شرکت گنبد فیروزه بزرگترین تولید کننده انواع قالب سقف وافل در سراسر کشور می باشد.  همچنین این شرکت دارای نمایندگی های در اقصی نقاط کشور است که برای انجام پروژه های کوچک و بزرگ می توان از پیمانکاران این شرکت استفاده نمود.

جهت مشاوره اجرا و یا سفارش قالب وافل میتوانید با کارشناسان گنبد فیروزه ارتباط برقرار نمایید.

 شماره تماس دفتر: 0376 625 3 031

 شماره همراه: 2445 425 0913

منبع: سقف وافل گنبد فیروزه