۰ نفر

کاهش شدید اجاره بها در بهار ۱۴۰۰!

۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۳
کد خبر: 517611
کاهش شدید اجاره بها در بهار ۱۴۰۰!

بازار اجاره، خرید و فروش مسکن در بهار با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی رو به رو خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور عنوان کرد:داده‌ها و آمارهای بانک مرکزی در رابطه با قیمت مسکن کاملا غلط و اشتباه است.آمارهایی که این دو بخش در رابطه با قیمت و نرخ‌های مسکن منتشر می‌کنند با نرخ‌های کف بازار متفاوت است و همین آمار غلط، بازار را آشفته می‌کند.

وی افزود: آمارها و تحلیل‌های من از کف بازار حاکی از آن است که نرخ و قیمت مسکن به ثبات رسیده و در آینده هم بازار به سمت ثبات و تثبیت قیمتی می‌رود. برخی از رسانه‌های خارجی و همچنین تعدادی از سوداگران تلاش می‌کنند که بازار را نا به سامان جلوه دهند اما من همین جا اعلام می‌کنم که بازار آرام شده و تا چند ماه آینده هم همین آرامش و ثبات قیمتی ادامه خواهد داشت.

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد:داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی درباره بازار مسکن اشتباه است و منتج به ارائه اطلاعات اشتباه می‌شود.وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن طبق آمار و داده‌های کف بازار خبر داده است اما شاهد آن هستیم که برخی آمارهای رشد قیمت می دهند‌.

وی اظهار داشت:سال گذشته بازار مسکن به طور متوسط با کاهش قیمت ۱۲ درصدی و در نهایت ۱۵ درصدی مواجه شد، در حالی که عده‌ای ذی نفع این کاهش قیمت را قبول نداشتند،به این دلیل که از کاهش قیمت‌ها ضرر می‌کنند.تحلیل مشاوران املاک با توجه به میزان قرارداد‌های منعقد شده و تحلیل‌های کف بازار است و متاسفانه داده‌هایی که بانک مرکزی و مرکز آمار از آن برای ارائه اطلاعات بازار مسکن استفاده می‌کنند، اشتباه است.

خسروی ادامه داد: در مقطعی از سال گذشته که مرکز آمار اعلام کرد در بازار مسکن شاهد افزایش قیمت چند درصدی هستیم به آن‌ها اطلاع دادیم که اطلاعاتشان اشتباه است، اما زور ما به مرکز آمار و بانک مرکزی نمی‌رسد. باید توجه داشت که این نهاد‌ها با اعلام داده‌های اشتباه، باعث التهاب بازار می‌شوند. بازار هم اکنون با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده و این کاهش قیمتی به ۲۵ تا ۳۰ درصد هم می‌رسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در انتها گفت:بازار اجاره همانند بازار خرید و فروش مسکن با ثبات است و در صورت جلوگیری از ورود سوداگران شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ‌ها خواهیم بود.برای بازار اجاره امسال و پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران، قرارگاه مبارزه با کرونا تصمیم گیرنده است و ما در این بخش پیشنهادات لازم برای بهبود وضعیت بازار اجاره را به دولت و وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم.