۰ نفر

بورس بازان طرفدار عرضه اولیه بخوانند!

۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۸
کد خبر: 507780
بورس بازان طرفدار عرضه اولیه بخوانند!

مدیرعامل فرابورس ایران از تغییر روش عرضه‌های اولیه شرکت‌های کوچک در سال آینده خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، امیر هامونی با اشاره به عدم تحقق وعده وزیر اقتصاد برای عرضه اولیه 100 شرکت در سال جاری اظهار داشت: یکی از دلایل، شرایط بازار است و در این باره نمی‌توان شرایط بازار را انکار کرد اما به لحاظ پذیرش عملکرد بی‌سابقه‌ای داشتیم و شرکت‌های را پذیرش کرده‌ایم که آماده عرضه اولیه هستند.

وی ادامه داد: از تیرماه که شرایط پذیرش بورس و فرابورس تفویض شد تا به امروز 60 شرکت برای عرضه پذیرش شدند و این فرایند در حال انجام است اما حسب مورد شرایط بازار به ویژه در سه ماه اخیر عرضه اولیه بزرگی نداشتیم اما تا پایان سال حداقل دو عرضه اولیه انجام خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به تغییر روش عرضه‌های اولیه تاکید کرد: عرضه‌های شرکت‌های متوسط و حتی کوچک (مانند شرکت‌هایی که 50 الی 100 میلیارد تومان نقدینگی در روز عرضه اولیه جذب کند) را به روش بوک بیلدینگ انجام ندهیم چراکه این روش ممکن است به هیجانات بازار دامن بزند.

هامونی ادامه داد: معتقدم اگر روش عرضه اولیه را اصلاح کنیم این ظرفیت باز می‌شود و هر روز با کشش مناسب بازار با روش جدیدی که بررسی می‌شود، عرضه اولیه‌ها را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه پس از نزولی شدن شاخص درخواست پذیرش برای عرضه اولیه کم نشد، اظهار داشت: سال آینده همین روال در پذیرش‌ها پیش می‌رود.

هامونی همچنین درباره بررسی تخلفات در فرابورس در طول یک سال گذشته گفت: اگر خبری از تخلفات منتشر نمی‌کنیم به این معنا نیست که به این تخلفات رسیدگی نمی‌شود و این موضوعات مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در این حوزه با دو موضوع جرم و تخلف مواجه هستیم، اظهار داشت: در بحث تخلف با بحث حفظ ارزش‌های حرفه‌ای مواجه هستیم و بسیاری از این موضوعاتی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد از جنس تخلف است. شبیه به اینکه فردی بابت نبستن کمربند خودرو هر چند جریمه می‌شود اما دادگاهی نخواهد شد؛ یعنی در بحث تخلفات ارزش‌های حرفه‌ای بازار خدشه‌دار شده است.

وی تاکید کرد: اما وقتی ارزش‌های عمومی جامعه خدشه‌دار شود که قانون‌گذار این موضوع را جرم‌نگاری کرده، مشمول اقدام مجرمانه می‌شود که این موارد فرابورس انگشت شمار هستند و به تعداد انگشتان دست نمی‌رسند. در حال حاضر در فرابورس بیش از 10 پرونده مجرمانه در دادگاه‌ها نداریم.