۰ نفر

حمل و نقل دغدغه دیروز تا امروز

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱
کد خبر: 486572
حمل و نقل دغدغه دیروز تا امروز

از دیرباز تا کنون، انسان‌ها برای رفع نیازهای گوناگون خود مشغول به داد و ستد هستند. زمانی که قرار است تجارتی انجام شود بدون شک باید از حمل و نقل کمک گرفته شود. حمل و نقل یک کالا می‌تواند در مرزهای داخلی یک کشور اتفاق بیفتد. یعنی کالاها از یک شهر به شهر دیگر یا از یک استان به استان دیگر جابه‌جا شوند. گاهی اوقات حمل و نقل کالاها خارج از مرزهای داخلی یک کشور است و این جابه‌جایی با عبور از مرزهای دو یا چند کشور اتفاق می‌افتد در چنین موقعیتی حمل و نقل بین المللی صورت می‌گیرد. سؤالی که در این مقاله قصد پاسخگویی به آن را داریم این است که حمل و نقل بین المللی به چه روش هایی انجام میگیرد؟

حمل و نقل بین المللی به چه روش هایی صورت میگیرد

یکی از مباحث مهم در زمینه تجارت و بازرگانی بین المللی "حمل و نقل" است. اگر بخواهیم به مهم‌ترین مرحله در صادرات اشاره کنیم می‌توان گفت که حمل و نقل کالا مهم‌ترین بخش این فرایند است. در مقدمه اشاره کردیم که وقتی قرار است یک کالا از مرز یک کشور یا چندین کشور عبور کند تا به مقصد نهایی خود برسد در حقیقت؛ حمل و نقل بین المللی اتفاق می‌افتد. حمل و نقل بین المللی به دو روش فورواردر و کریر انجام می‌شود و به چهار نوع هوایی، زمینی، دریایی یا ریلی تقسیم می‌شود. در ایران می‌توان از روش‌های مختلف حمل و نقل بین المللی استفاده کرد. معمولاً زمانی که یک کالا خریده می‌شود، بسته‌بندی می‌شود و مورد بازرسی قرار می‌گیرد؛ نوبت حمل و نقل آن فرا می‌رسد. با توجه به اینکه حمل و نقل بین المللی انواع مختلفی دارد؛ باید با توجه به مبدأ و مقصد، وزن محمولات، حجم آن‌ها، فوریت زمانی، ارزش محمولات یا کالاها، بودجه و امنیت یکی از روش‌های جابه‌جایی انتخاب شود. یکی از روش هایی که در زمینه حمل و نقل بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد "حمل و نقل دریایی" است که در ادامه به‌صورت کامل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ل

آشنایی با حمل و نقل دریایی

احتمالاً برای شما هم جالب است که بدانید بیشترین حمل و نقلی که برای کالاها استفاده می‌شود و جزء یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در این زمینه است "حمل و نقل دریایی" هست؛ شاید دلیل این امر وسعت زیاد دریاها و اقیانوس‌ها است. با توجه به اینکه بخش زیادی از کره زمین را دریاها و اقیانوس‌ها تشکیل داده‌اند، اکثر کشورها به دریاها و آب‌های آزاد دسترسی دارند به همین علت می‌توانند در زمینه‌های مختلف از حمل و نقل دریایی استفاده کنند. کشور ایران به دلیل داشتن چنین موقعیتی، بخش زیادی از کالاهای خود را از این طریق صادر می‌کند. در حمل و نقل دریایی کالاهای افراد به‌وسیله کشتی یا قایق روی اقیانوس، دریا، رودخانه، کانال یا دریاچه جابه‌جا می‌شود. استفاده کردن از این روش دارای مزایای بسیاری است. به‌عنوان مثال: از لحاظ هزینه‌ای مناسب است یا نیاز به خطوط راه آهن یا راه سازی ندارد.

حمل و نقل بین المللی زمینی یا ریلی

یکی از روش های حمل و نقل ، روش زمینی است. حمل و نقل زمینی به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از حمل و نقل داخلی و حمل و نقل بین المللی. حمل و نقل داخلی یعنی جابه‌جایی یک کالا یا محصول در محدوده یک کشور. حمل و نقل بین‌المللی یعنی جابه‌جایی یک کالا یا محصول بین دو یا چند کشور. حمل و نقل بین المللی زمینی را می‌توان به دو نوع حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده‌ای تفکیک کرد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. زمانی که شما می‌خواهید یک محصول را با فاصله نزدیک جا به جا کنید، می‌توانید از حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنید. حمل و نقل جاده‌ای هم از لحاظ هزینه‌ای برای شما مناسب خواهد بود و هم اینکه امنیت آن بالا است؛ اما تفاوت آن با حمل و نقل ریلی در چیست؟

لل

حمل و نقل ریلی و آشنایی با مزایای آن

یکی دیگر از نمونه‌های حمل و نقل بین المللی زمینی که در قسمت قبل اشاره کردیم حمل و نقل ریلی است. حمل و نقل ریلی با جاده‌ای هم دارای شباهت و هم دارای تفاوت است. حمل و نقل ریلی باید از طریق ریل صورت گیرد که با بعضی از کشورها این ارتباط وجود دارد اما برای برخی کشورها استفاده از این روش مقدور نیست. حمل و نقل ریلی دارای مزایای زیر است:

  • احتمال تصادف در این روش کم است.
  • امنیت این روش بالا است.
  • هزینه آن مناسب است.
  • برای جابه‌جایی کالاهای مختلفی مانند مواد معدنی می‌توان از این شیوه استفاده کرد.
  • زمان استفاده از حمل و نقل ریلی شما دغدغه مشکلات آب و هوا را نخواهید داشت.

معرفی حمل هوایی بار

یکی از روش‌های مطمئنی که شما می‌توانید برای جابه‌جایی کالاهای خود از آن استفاده کنید "حمل هوایی بار" است. یکی از نکاتی که در زمینه حمل هوایی بار باید بدانید این است که این روش تا حدودی هزینه بالایی دارد و اکثراً برای کالاهایی که گران قیمت هستند یا حساسیت‌های مخصوص به خود را دارند مانند طلا یا مواد دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کالاها حساسیت زیادی برای جابجایی ندارند یا اگر ارسال آن‌ها با تأخیر مواجه شود مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید به همین علت برای حمل و نقل این کالاها می‌توان از حمل و نقل زمینی یا دریایی استفاده کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای حمل هوایی بار اشاره خواهیم کرد.

للل

مزایای حمل و نقل هوایی

  • این روش نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل سرعت زیادی را در جابه‌جایی دارد.
  • استفاده از این شیوه حمل و نقل خطرات کمی داشته و امنیت آن بالا است.
  • برای جابه‌جایی مسافران یا محمولات می‌توان از این شیوه حمل و نقلی استفاده کرد.
  • برای حمل و نقل کالاهای حساس حمل هوایی بار مناسب است.
  • حمل هوایی بار علاوه بر مزیت‌های زیادی که دارد دارای معایبی مانند: امکان بروز تأخیر، هزینه بالا، پرداخت مالیات و ... است.

خلاصه

"حمل و نقل بین المللی به چه روش هایی انجام میگیرد؟" این سوالی است که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم. اگر شما به دنبال خرید و فروش هستید احتمالاً ناگزیر به استفاده از حمل و نقل خواهید بود! استفاده از حمل و نقل در جابه‌جایی کالاها هنگامی که بین دو یا چند کشور انجام شود و از مرزهای یک یا چند کشور عبور کند، حمل و نقل بین المللی نام می‌گیرد. حمل و نقل بین المللی به چهار دسته حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی یا ریلی تقسیم می‌شود که؛ در این مقاله هرکدام از این روش‌ها و برخی از مزایا و معایب آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

 

برگرفته از سایتhttps://www.bluelotka.com/