۰ نفر

معرفی 5 مورد از بهترین نوشیدنی‌های گیاهی که به خواب راحت کمک می‌کنند

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۵
کد خبر: 450874
معرفی 5 مورد از بهترین نوشیدنی‌های گیاهی که به خواب راحت کمک می‌کنند

تحقیقات جدید می‌گویند یکی از اساسی‌ترین مولفه‌ها برای سالم ماندن، داشتن خواب خوب و آرام است. کسانی که به اندازه کافی و با کیفیت خوب نمی‌خوابند دچار مشکلات خلق و خو می‌شوند و ممکن است به مرور زمان درگیر اضافه وزن و مشکلاتی مثل دیابت نوع دوم شوند. شرایط فعلی دنیا هم طوری است که استرس زیاد است و بعد از پاندمی بیشتر هم شده. به همین دلیل افراد زیادی کم خوابی یا بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید خوب است با پنج دمنوش گیاهی و عرقیجات آشنا شوید که به داشتن خواب آرام و عمیق‌تر کمک می‌کنند.

هشدار: در صورتی که باردار هستید یا بیماری فیزیکی یا روحی خاصی دارید، قبل از مصرف دمنوش‌ها با پزشکتان مشورت کنید.

  1. دمنوش بابونه

از مفیدترین انواع دمنوش گیاهی برای داشتن خواب آرام، می‌توان به دمنوش بابونه و گل گاو زبان اشاره کرد که با قیمت مناسب قابل تهیه هستند. تحقیقات مختلفی که طی سال‌های اخیر انجام شده‌اند، نشان می‌دهند دمنوش بابونه یک درمان طبیعی برای کاهش التهاب، اضطراب و بی‌خوابی است. در حقیقت مشخص شده که بابونه نوعی مسکن و داروی خواب آور ملایم است.

  • محققان می‌گویند اثر آرام بخش بابونه به یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به نام اپیگنین Apigenin برمی‌گردد. اپیگنین روی گیرنده‌های عصبی مغز که با خواب و استرس در ارتباط هستند، تاثیر مثبتی می‌گذارد.
  • تحقیقی که در 60 خانه سالمندان انجام شد نشان داد سالمندانی که روزانه 400 میلی گرم عصاره بابونه دریافت کرده بودند، نسبت به کسانی که این مقدار را دریافت نکرده بودند، به طرز واضحی خواب بهتری داشتند.
  • تحقیق دیگری روی زنانی که به تازگی زایمان کرده بودند، انجام شد. در این تحقیق مشخص شد زنانی که به مدت دو هفته از دمنوش بابونه استفاده کرده بودند، کیفیت خواب بالاتری نسبت به سایر زنان پیدا کردند.
  • البته نتایج تحقیقات همیشه یکسان نبوده است. برای مثال پژوهشی که روی افراد دچار بی‌خوابی مزمن انجام شد، نشان داد مصرف روزانه دو وعده 270 میلی گرمی عصاره بابونه  به مدت 28 روز تاثیر خاصی بر روی این افراد نگذاشت.
  • برای اطمینان بیشتر از مثبت بودن نتایج استفاده از انواع دمنوش گیاهی مثل دمنوش های لاغری، دمنوش‌های آرام بخش مثل بابونه و گل گاو زبان، دمنوش‌های مقوی اعصاب مثل به و دمنوش گیاهی مقوی معده مثل نعناع برندهای زیادی در حال تحقیقات هستند که از آن میان می‌توان به نیوشا و سحر اشاره کرد؛ اما همچنان برای کسب نتایج واضح به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

  1. ریشه سنبل الطیب

herbal-drinks-with-calming-effects

یکی از ریشه‌دارترین و قدیمی‌ترین انواع گیاهانی که قرن‌هاست برای درمان مشکلاتی مثل بی‌خوابی اضطراب و سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنبل الطیب است.

  •  جالب است بدانید از این دمنوش در خلال سال‌های جنگ جهانی دوم در انگلستان استفاده می‌شد تا مردمی که مرتب در معرض استرس وحشتناک ناشی از حملات هوایی بودند، بتوانند کمی از دلهره‌شان را کم کنند.
  •  در حال حاضر هم سنبل الطیب یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های گیاهی است که در آمریکا و اروپا برای بهتر خوابیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کشورها این گیاه به صورت مکمل غذایی به شکل کپسول و شربت موجود است. با وجود این محققان هنوز نتوانسته‌اند روش کمک این گیاه به مشکلات اعصاب را کشف کنند.
  • یکی از نظریه‌های موجود برای توضیح نحوه موثر واقع شدن سنبل الطیب این است که این گیاه می‌تواند سطح بعضی انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترنسمیترها Neurotransmitters به نام گابا GABA را افزایش دهد. زمانی که مقادیر بالای گابا تولید شود، باعث ایجاد احساس خواب آلودگی خواهد شد؛ مکانیسمی شبیه مکانیسم داروهایی مثل زاناکس که کارکرد ضد اضطرابی دارند.
  • تحقیق کوچکی بر روی 27 نفر داوطلب که مشکلات مربوط به خواب را تجربه می‌کردند، نشان داد مصرف عصاره سنبل الطیب باعث بهبود وضعیت خواب 89 درصد از آزمودنی‌ها شده است.
  • خبر خوب دیگر این است که استفاده از سنبل الطیب عوارض جانبی مثل خواب آلودگی صبحگاهی را به دنبال ندارد.
  1. اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی دیگر از گیاهانی است که قدمتی تاریخی دارد. در یونان و روم باستان، مردم این گیاه را داخل وان حمام می‌ریختند تا از رایحه آرامش بخش آن استفاده کنند. امروز هم از رایحه خوب این گیاه در صنعت عطرسازی و تولید عود زیاد استفاده می‎‌شود.

از آنجایی که گیاهانی با خاصیت آرامش بخشی برای بهبود خواب افراد هم مناسب هستند، اسطوخودوس هم برای درمان بی خوابی تاثیرات خوبی از خودش نشان داده است. امروزه مردمان بسیاری در سراسر جهان دمنوش اسطوخودوس می‌نوشند تا اعصابشان را آرام کنند و کیفیت خوابشان را بالا ببرند.

  • نتایج یک تحقیق بر روی 80 زن تازه زایمان کرده تایوانی نشان داد، کسانی که رایحه اسطوخودوس را استشمام کرده بودند یا به مدت دو هفته دمنوش این گیاه را نوشیده بودند، خستگی مزمن کمتری را نسبت به سایرین تجربه کرده بودند.
  • تحقیقات دیگری نشان می‌دهد وجود ماده سیلکسان Silexan در روغن اسطوخودوس منجر به بهبود کیفیت خواب در افرادی می‌شود که دچار اختلال اضطراب هستند.
  • پژوهش دیگری که روی 67 زن دچار بی‌خوابی انجام شد، نشان داد استشمام بوی اسطوخودوس به مدت 20 دقیقه و برای مدت 12 هفته منجر به کاهش ضربان قلب و بهبود کیفیت خواب می‌شود.
  1. بادرنجبویه

herbal-tea-for-have-a-calm-sleep

بادرنجبویه یا Lemon Balm یکی از زیر شاخه‌های خانواده گسترده نعناع است و در سراسر جهان

پیدا می‌شود. بادرنجبویه بیشتر به صورت عرقیات گیاهی در کنار گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه خاصیت آرام‌بخش دارد؛ اما برگ‌های خشک شده آن برای کسانی که به دمنوش‌ها بیشتر از عرقیجات علاقه دارند، قابل تهیه است.

  • تحقیقات نشان می‌دهد بادرنجبویه می‌تواند باعث افزایش سطح گابا در موش‌های آزمایشگاهی شود و به عنوان یک آرام بخش عمل کند.
  • یک تحقیق کوچک نشان داده که افراد بعد از دریافت روزانه 600 میلی گرم عصاره بادرنجبویه به مدت 15 روز تا 42 درصد کاهش علائم بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند. البته این تحقیق شامل گروه کنترل نمی‌شده است؛ بنابراین نیاز به انجام پژوهش‌های گسترده‌تری احساس می‌شود.
  1. پشن فلاور

پشن فلاور Passion Flower که به فارسی گل ساعتی ترجمه می‌شود، یکی دیگر از گیاهان موجود در فهرست ماست که در این مطلب می‌توانید به طور کامل درباره آن بخوانید.

  •  دمنوش این گیاه از برگ‌ها و گلبرگ‌های خشک شده و ساقه گیاه پسی‌فلورا Passiflora به دست می‌آید و از قدیم به عنوان کاهش دهنده استرس و بهبود بخش خواب مورد استفاده قرار گرفته است.
  • تحقیقی که روی 40 بزرگسال سالم انجام شد، نشان داد کسانی که به مدت یک هفته دمنوش پشن فلاور را نوشیده بودند، نسبت به کسانی که از این دمنوش ننوشیده بودند، خواب بهتری را تجربه کردند.