۰ نفر

تشخیص هوشمندانه منابع آزمون دکتری و منابع آزمون کارشناسی ارشد

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸
کد خبر: 383064
تشخیص هوشمندانه منابع آزمون دکتری و منابع آزمون کارشناسی ارشد

برای تشخیص درست و هوشمندانه منابع ارشد و منابع دکتری باید دو گام اصلی زیر طی بشود:

گام اول: انتخاب رشته و گرایش مناسب برای شرکت در کنکور دکتری و کنکورکارشناسی ارشد:

روشن است که پیش از ورود به بحث انتخاب منابع لازم است هدف از شرکت در کنکور را مشخص کرده و با یک استراتژی دقیق به جای سردرگمی در رشته ها و گرایشهای مختلف ، یک انتخاب مناسب  و تمامی جوانب را در نظر گرفت ، به عنوان مثال برای ارشد مدیریت بازرگانی باید : منابع ارشد مدیریت بازرگانی ، بازار کار ارشد مدیریت بازرگانی ، جذابیت دروس وعلاقه به رشته، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و...را درنظر داشته باشیم.

مشخص کردن قاطعانه گرایش منجر میشود دید بهتری نسبت به وضعیت خود داشته و نقشه راه متناسبی را برای ترسیم کنید.

برای آن قایقی که هدف مشخصی نداشته باشد هر بادی باد مخالف است؛ پس در ابتدا با دقت و درایت هدف خود را از ادامه تحصیل در مقطع دکتری وکارشناسی ارشد ترسیم کنید و بعد با توجه به آن، به انتخاب رشته و گرایش مناسب بپردازید.

گام دوم : انتخاب صحیح منابع کنکور دکتری و منابع کنکور ارشد

بعد از مشخص شدن رشته و گرایش باید به دنبال منابع درست و مناسب با شرایط خود باشید.

در واقع در هر برنامه ریزی هوشمندانه، مرحله اول انتخاب منابع درست است زیرا بدون انتخاب درست منابع در مرحله اول، برنامه ریزی هر چند دقیق و عالی، درس خواندن شما هرچند زیاد و با توجه، بازهم منجر به شکست شما خواهد شد.

انتخاب منابع درست برای آزمون دکتری و آزمون کارشناسی ارشد

توجه داشته باشید که در بحث انتخاب منابع، هیچ منبعی نیست که برای همه داوطلبان بطور یکسان توصیه شود و همه با یک منبع به موفقیت برسند! بلکه داوطلبان کنکور دکتری و کنکور کارشناسی ارشد را می­توان به دو دسته تفکیک کرد.

اول داوطلبانی هستند که رشته مرتبط با همان رشته کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را انتخاب میکنند و دوم داوطلبانی که تغییر رشته ای هستند و میخواهند در رشته ای که پیش زمینه ای در آن ندارند ادامه تحصیل بدهند.

واضح است که منابع آزمون دکتری و کارشناسی ارشد ، برای این دو دسته از داوطلبان با یکدیگر متفاوت است. حتی داوطلبانی با زمینه یکسان بازهم به فراخور سطح علمی آنها منابع متفاوتی برای مطالعه نیاز دارند.

 همچنین زمانی که هر داوطلب در برنامه ریزی خود برای مطالعه یک درس اختصاص می دهد و اهمیت  و ضریب  آن درس خاص در نقشه راهی که برای خود ترسیم کرده است، دومین نکته مهمی است که می تواند در روند انتخاب منابع آزمون کارشناسی ارشد و منابع دکتری ، موثر باشد؛ چرا که احتمال دارد با توجه به نحوه محاسبه تراز آزمون  ، یک داوطلب روی درسی برای درصد بالا تلاش کرده و دیگری بخواهد در آن درس درصد حداقلی کسب کرده و یا حتی آن را سفید بگذارد.

در واقع دو معیار اصلی برای انتخاب منابع شامل سطح علمی در درس مربوطه و زمان در دسترس داوطلب که می خواهد برای مطالعه  صرف کند را در نظر میگیریم.

معمولا سوالات داوطلبان در مورد منابع شامل سوالات زیر است:

آیا پکیج های آموزشی موسسات شامل کتاب های کنکوری، برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد مناسب هستند؟

آیا باید برای قبولی تمام منابع اصلی معرفی شده توسط سازمان سنجش را مطالعه کرد؟

آیا شرکت در کلاس های حضوری دکتری و کلاس های حضوری کارشناسی ارشد و خواندن جزوات کلاس برای درصد مورد نظر کفایت میکند؟

و...

شاید تمامی سوالات بالا دارای پاسخ بله و یا خیر باشند اما این پاسخ به نسبت داوطلبان مختلف، متفاوت خواهد بود.

همچنین برای پاسخ به این سوالات  ذکر این نکته ضروری است که انتخاب منابع مناسب آزمون ، کاری کاملا تخصصی است. برای این کار هم باید سطح داوطلب در دروس مختلف به درستی مشخص شود و هم این که با توجه به سطح داوطلب، مشخص شود که کدام منبع برای او مناسب تر است. به همین پیشنهاد میشود قبل از انتخاب منابع حتما از مشاورهای با تجربه در این خصوص مشورت بگیرید.

در نظر گرفتن موارد زیر نیز میتواند راهنمایی برای یافتن پاسخ های سوالاتتان باشد:

گستردگی منابع کنکور دکتری وکارشناسی ارشد :

منابع اصلی برای کنکور براساس آنچه سازمان سنجش اعلام میکند، به طور میانگین نزدیک 40 تا 50 جلد کتاب های پرحجم است که در زمان موجود برای مطالعه کنکور نگنجیده و داوطلبان نمیتوانند این حجم مطلب را برای کنکور مطالعه نمایند، لذا هوشمندی در انتخاب منابع است که منجر به موفقیت در این رقابت خواهد شد.

پراکنده خوانی

به دلیل حجم بالای مطالب داوطلبانی که دچار وسواس شده و شروع به خواندن چند منبع برای هر درس میکنند دچار پراکنده خوانی شده و نمیتوانند بر تمام آن کتاب ها تسلط پیداکنند. لذا اهمیت این نکته که بجای خواندن چند کتاب باید یک کتاب و یا جزوه را چندین بار مطالعه کرد، اهمیت پیدا میکند.

اهمیت کلاس در مسیر مطالعه

کلاس های حضوری دکتری وکلاس کنکور ارشد گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که میخواهند با زمان کمتر، بازدهی بالاتر و جزوه هایی که چکیده ی هوشمندانه ای از منابع اصلی کنکور هستند، به قبولی مورد نظر دست پیدا کنند.

شناخت منابع کلیدی و سرفصلهای پرتکرار

تنها یافتن و شناسایی منابع کلیدی کنکور اهمیت ندارد، بلکه نکته مهمتر دانستن سرفصلهای پر تکرار هستند که میتواند متضمن درصد ما در آن درس بشود و مطالعه ما را نتیجه بخش گرداند.

عدم توانایی داوطلب جهت تحلیل و شناسایی سوالات سالهای قبل

قدم آخر پس از شناخت منابع کلیدی و شناسایی سرفصلهای پرتکرار، آشنایی با سبک سوالات کنکور سالهای گذشته و مطالعه به سبک مهندسی معکوس (ابتدا بررسی تست های سالهای قبل و سپس خواندن مطالب مرتبط در

کتاب) میباشد.

دوره های آموزشی دکتری مدیریت وکارشناسی مدیریت موسسه ماهان

اگر برای کسب رتبه های برتر ارشد به دنبال دوره های آموزشی عالی هستید و نیاز دارید تا یک همراه همیشگی و یک مشاور خبره شما را در این مسیر همراهی کند، بهتر است سری به موسسه آموزش عالی ماهان بزنید. ماهان از موفق ترین و برترین موسسه های کلاس های کنکور دکتری است که سالیانه رتبه های برتر کنکور دکتری را در خود پرورش می دهد. یکی از خدمات این موسسه ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان است. ارائه راه کار های نوین مطالعه، ایجاد انگیزه در دانشجو و کاهش استرس آنان از وظایف اصلی مشاورین ماهان است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت رسمی ماهان مراجعه کنید..

www.mahan.ac.ir/home