۰ نفر

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 351193
بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

دندان عقل از مسائلی است که ممکن است در قسمت دهان و دندان برای افراد ناراحتی به همراه داشته باشد. بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل برای افراد متفاوت متناسب با شرایط فک متغیر خواهد بود.

اما برای افرادی که در پی انجام ارتودنسی می باشند، بهترین زمان کشیدن دندان عقل به بعد از اتمام دوره ی ارتودنسی موکول می شود.

دلیل این امر به این صورت قابل توضیح و تفسیر می باشد که در هنگام انجام درمان ارتودنسی نیاز است تا دندانی متناسب با شرایط هر فرد کشیده شود.

بدین صورت در انتهای دوره درمان ارتودنسی، دندان ها فضای راحت تری پیدا می کنند و این احتمال وجود دارد که فشار از روی دندان عقل برداشته شود و دیگر ناراحتی و ناهنجاری در خصوص دندان عقل برای فرد بیمار وجود نداشته باشد.

اما اگر دندان عقل در ابتدای درمان ارتودنسی کشیده شود، دیگر جای جبرانی وجود نخواهد داشت. بدین ترتیب، تصمیم گیری در خصوص کشیدن دندان عقل یا جراحی دندان عقل را تا پایان دوره درمان خود به تعویق بیاندازید.

در صورتی که نیاز به کشیدن دندان عقل در بیمار وجود داشته باشد، در ادامه دوره درمان ارتودنسی می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

با اتمام ارتودنسی ممکن است دندان عقل به قسمت جلویی دهان نزدیکتر شود و در نتیجه کار برای پزشک متخصص نیز آسان تر خواهد بود و دسترسی راحت تری به دندان عقل امکان پذیر می شود.

چه زمانی برای کشیدن دندان عقل اقدام کنیم؟

سوالی که اکثر بیماران از پزشک متخصص خود می پرسند در این خصوص است که چه زمانی برای کشیدن دندان عقل باید اقدام شود؟

02

  • در زمانی که دندان عقل یا مولر سوم در حالت غیرمتعارف و کج در بیاید،
  • فک جای کافی و مناسبی برای دندان عقل نداشته باشد،
  • دندان عقل به دندان های دیگر فشار وارد کند و به آنها آسیب برساند،
  • و یا زمانی که زاویه رویش دندان عقل مناسب نباشد،

 در این صورت برای کشیدن و یا جراحی دندان عقل اقدام می شود.

شرایط دندان عقل و کشیدن آن

دندان عقل از دندان هایی است که بر روی دندان های مجاور خود تاثیر می گذارد و معمولا یا به صورت پنهان و در زیر لثه ها وجود دارند و یا در زاویه ای نامناسب رشد می کند.

از این رو توجه به بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل بسیار مورد اهمیت می باشد. زیرا در صورتی که دیر اقدام شود، باشعث آسیب به دیگر دندان ها می شود.

فضای رشد دندان های عقل عموما فضای کمی می باشد از این رو زاویه رویش آنها متناسب با دیگر دندان ها نخواهد بود. مراجعه کنندگان می توانند با مشورت پزشک متخصص خود، برای کشیدن دندان عقل اقدام کنند.

03

اما جالب است که بدانید بسیاری از افراد نیز وجود دارند که دندان عقل برای آنها مشکلی ایجاد نمی  کند و به نیازی به کشیدن و یا جراجی برای این افراد وجود ندارد.

نظر متخصص ارتودنسی در رابطه با بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

همانطور که در بالا نیز یادآور شدیم، دهان و دندان هر شخص، شرایط خاص به خود را دارد و از این رو زمان مناسب برای کشیدن دندان عقل را نمی توان برای تمامی افراد به طور یکسان مشخص کرد.

از این رو یک متخصص ارتودنسی با بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار به او مشاوره ای در جهت بهترین زمان مناسب برای کشیدن دندان عقل ارائه خواهد داد.

04

از نظر دکتر داوودیان، متخصص ارتودنسی، برای افرادی که به درمان ارتودنسی می پردازند، بهتر است تا این روند تصمیم گیری را به پایان طول دوره درمان ارتودنسی انداخت. در طول ارتودنسی، متخصص ارتودنسی جهت کشیدن دندان برای باز شدن فضای دندان ها اقدام می نماید، از این رو ممکن است دیگر نیازی به کشیدن دندان عقل وجود نداشته باشد.

یک متخصص برای تشخیص حالت دهان و دندان و مشکلات آن، به تصویربرداری رادیوگرافی می پردازد تابهترین مشاوره را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد.

در این حالت مشخص می شود که آیا واقعا آن شخص نیاز به کشیدن دندان عقل دارد یا خیر؟

نشانه های دندان عقل دردناک

درد دندان عقل باعث ایجاد درد در قسمت فک، گوش و محدوده آن می شود. در این صورت ممکن است دندان عقل شما با مشکلات عفونتی رو به رو شده باشد، در این صورت نیاز است تا هرچه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید تا از آسیب های جدی جلوگیری به عمل آورده باشید.

عفونت دندان عقل در موارد شدید، ممکن است تا تورم و حتی تنگ کردن محدوده تنفسی را به همراه داشته باشد.

05

با توجه به محل رشد و نمو دندان عقل، رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در این قسمت دشوارتر می باشد و احتمال گیر کردن غذا و مواد غذایی بیشتر می باشد. در نتیجه در صورت عدم مراقبت مناسب، پوسیدگی و عفونت را به همراه خواهد داشت.

در نتیجه ی تمامی موارد بالا، برای بررسی بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل خود به پزشک متخصص مراجعه نمایید.