۰ نفر

شاخص آلودگی هوا چند باید باشد؟

۹ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶
کد خبر: 109485
شاخص آلودگی هوا چند باید باشد؟

مطابق با پیش‌بینی‌ها فردا « پنجشنبه ۲۸ آذرماه» هوا برای گروه‌های حساس ناسالم خواهد شد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای تهران اینجا کلیک کنید

خبری به نقل از "پروفسور مجید حکمت در مصاحبه با BBC" در برخی گروه های تلگرامی در حالت دست به دست شدن است که کاملا اشتباه است.

متن خبر به این شرح است: "آلودگی هوای تهران به درجه 180 رسید؛ پروفسور مجید حکمت استاد آلودگیهای زیست محیطی دانشگاه سوربون در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت درجه 150 به معنی هشدار است، در درجه 160 تعطیلی مدارس و ادارات دستور دولت هاست، در درجه 170 تخلیه شهرها و منع رفد و آمد و درجه 180 هشدار شیمیایی است ، در این درجه فضایی مانند دوازده سال بعد از حادثه چرنوبیل را داریم و تخلیه کامل شهر دستور دولت هاست ، دولت ایران هیچ واکنشی تا این ساعت نشان نداده."

این خبر اشتباه و شایعه است چون؛ اول اینکه شاخص کیفیت هوا بر اساس "درجه" اندازه گیری یا گفته نمیشود. دوم اینکه طبق استانداردها، هوا ناسالم برای گروه های حساس اعلام میشود. اگر شاخص بالاتر از 150 رفت گفته میشود هوا ناسالم برای همه گروه ها است.

برای مطلع شدن از جزییات دقیقتر در این باره این اطلاعات نقل شده از محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران بخوانید: "شاخص اندازه گیری آلودگی هوا بر اساس استاندارد EPA که در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران مورد استفاده است دارای تقسیم بندی زیر است: 0تا 50 پاک، 51تا 100 سالم، 101تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای همه، 200 تا 300 بسیار ناسالم، 300 تا 500 خطرناک. لذا قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در هر کدام از گروه های فوق دارای تعاریفی است که بعضا برخی از آن ها سبب اثراتی بر سلامت انسان ها می شود.

اثرات حاد بر سلامت معمولا از میزان شاخص بالاتر از 200 شروع شده که در ایران حسب قانون آلودگی هوا به عنوان شرایط اضطرار خوانده می شود. که این میزان همخوانی با سایر کشورها و در صورت رجوع به شاخص آلودگی هوا در EPA به رنگ بنفش نمایش داده شده است. پایین بودن شاخص از عدد 200 علامت هشدار بوده به این معنا که افراد بایستی مراقبت های لازم را انجام داده و از انجام فعالیت های غیر ضرور خودداری نمایند. لذا در روزهای گذشته که شاخص آلودگی هوای تهران در یک بازه130 تا 165 حرکت کرده به هیچ وجه نمایانگر خطر جدی برای افراد سالم نبوده است. و برای گروه های حساس شرایط هشدار بوده نه شرایط اضطرار یا قرمز. لذا تعابیر و تفاسیری که برخی افراد نا آشنا و غیر متخصص از اعداد و ارقام مندرج در شاخص آلودگی هوا سبب تشویش اذهان بوده و هیچ مبنای علمی ندارد."