۰ نفر

فایننشال تایمز بررسی کرد؛

قیمت طلای جهانی باز هم افزایش خواهد یافت؟ / پناهگاه امن طلا برای سرمایه‌گذاران در طوفان فروپاشی بانکی

۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۳۳
کد خبر: 708367
قیمت طلای جهانی باز هم افزایش خواهد یافت؟ /  پناهگاه امن طلا برای سرمایه‌گذاران در طوفان فروپاشی بانکی

خریداران طلا بر روی افزایش قیمت طلا و سودآوری بیشتر آن شرط‌‌بندی می‌کنند زیرا معتقدند که آشفتگی بانکی، جذابیت بازار طلا به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری را افزایش خواهد داد.

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ به گزارش فایننشال تایمز، معامله‌گران بر روی افزایش بیشتر قیمت طلا پس از اینکه در این هفته به بالاترین سطح ۱۲ ماهه رسید، شرط‌بندی می‌کنند. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا به پایان رسیده و باید به دنبال پناهگاهی امن در طول آشفتگی بانکی باشند.

قیمت نقدی طلا در این هفته برای اولین بار پس از حمله روسیه به اوکراین به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس رسید. اگرچه در طول هفته، طلا چند کاهش قیمتی را تجربه کرد، اما سرمایه‌گذاران انتظار افزایش پایدارتری را در هفته‌های آینده دارند.

سرمایه‌گذاران مالی معمولاً از طریق قراردادهای آتی، صندوق‌های قابل معامله یا قراردادهای اختیار که با آنها مرتبط است، روی قیمت طلا شرط‌بندی می‌کنند. به گفته آکاش دوشی، رئیس بخش کالاهای آمریکای شمالی در سیتی گروپ، در هفته‌های اخیر فعالیت سرمایه‌گذاران در هر سه کانال افزایش یافته است.

قیمت طلای جهانی باز هم افزایش خواهد یافت؟ /  پناهگاه امن طلا برای سرمایه‌گذاران در طوفان فروپاشی بانکی

(قیمت طلا به بالاترین سطح ۱۲ ماهه اخیر رسید)

بحران بانکی که در اوایل این ماه با سقوط بانک Silicon Valley و بانک Signature آغاز شد، کاتالیزورهای کوتاه مدت و بلندمدت افزایش قیمت طلا را ایجاد کرد.

به گفته سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات گران‌بها در استاندارد چارترد، در روزهای پس از فروپاشی این دو بانک افزایش گسترده‌ای در موقعیت گرفتن «تاکتیکی» وجود داشت، زیرا معامله‌گران به دنبال دارایی‌هایی بودند که در مواقع بحران به عنوان پناهگاه‌های امن در نظر گرفته می‌شدند.

در بحران‌های قبلی، این تاثیر با اجبار سایر سرمایه‌گذاران به فروش طلا برای پاسخگویی به مارجین سرمایه‌گذاری‌های دیگر جبران شده است. با این حال، کوپر گفت که ماه‌ها خروج سرمایه‌گذاران به این معنی است که موقعیت گرفتن در شروع آخرین مشکلات، خفیف بوده و میزان فروش بیشتر را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، بحران بانکی سرمایه‌گذاران را به ارزیابی مجدد چشم‌انداز نرخ بهره در ایالات متحده سوق داده است. افزایش نرخ‌ها در سال گذشته جذابیت سرمایه‌گذاری‌های طلای بدون بازده را کاهش داده، اما سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که آخرین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در اوایل هفته جاری، آخرین افزایش آن خواهد بود.

سوکی کوپر معتقد است که اگر این پیش‌بینی درست باشد و چرخه افزایش نرخ بهره رو به پایان باشد، فضای صعودی بسیار بیشتری برای قیمت طلا وجود دارد.