۰ نفر

عکس روی دلار متعلق به کیست؟ + جزییات جالب

۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۴۳
کد خبر: 707547
عکس روی دلار متعلق به کیست؟ + جزییات جالب

دلار آمریکا علاوه بر این که پول رایج و رسمی در ایالات متحده آمریکا است، شناخته شده ترین و متدوالترین ارز در جهان نیز محسوب می شود. دلار از ۶ ژوئیه ۱۷۸۵ به عنوان پول رایج آمریکا و از پس از جنگ جهانی دوم ارز اول دنیا شد. سلطه دلار بر مبادلات بین‌المللی به کنفرانس «برتون وودز» بازمی‌گردد. کنفرانسی که با تعیین هنجارهای جدید برای نظام بین‌الملل پس از جنگ، دلار را به عنوان ارز تضمین‌کننده ثبات تعیین کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیایی؛ حتما برای شما هم وقتی تصویری از اسکناس دلار را می بینید این سوال پیش می آید که "عکس روی دلار کیست؟" بر روی اسکناس های دلار، تصاویر افراد متفاوتی نقش بسته است، روسای جمهوری و بزرگان تاریخ آمریکا هستند. در این مطلب به بررسی تصاویر روی انواع مختلف دلار آمریکا و معرفی افرادی که تصویر آنها روی این محبوبترین ارز جهانی نقش بسته است می پردازیم. تصویر اشخاص مختلف که بر روی دلارهای آمریکا چاپ شده اند، متعلق به چه کسانی هستند با ما همراه باشید.

عکس روی دلار آمریکا کیست؟

دلار آمریکا در اسکناس های یک، دو، پنج، ده، بیست، پنجاه و صد دلاری چاپ می شود.  روی اسکناس های یک تا پنجاه دلاری تصاویری از روسای جمهور آمریکا و روی اسکناس ۱۰۰ دلاری آمریکا تصویری از بنجامین فرانکلین، یکی از بنیان گذار ایالات متحده آمریکا نقش بسته است. پیش از سال ۱۹۶۹ اسکناس های ۵۰۰ دلاری، ۱۰۰۰ دلاری، ۵۰۰۰ دلاری و حتی ۱۰۰۰۰ دلاری نیز وجود داشته اند که از چرخه مبادلات ارزی کنار رفته اند. تصویر اشخاص روی دلار نیز اغلب در طی دهه های مختلف طراحی مجدد شده است.

اسکناس ۱۰۰ دلاری با تصویر بنجامین فرانکلین مشهورترین و پرکاربردترین نوع دلار آمریکا در جهان است.

عکس پشت و روی انواع دلار

عکس روی دلار مربوط به کیست؟ چهره‌هایی با ظاهر جدی، آرایش موی قدیمی و لباس هایی که متعلق به قرون گذشته است بخشی از ویژگی اسکناس های دلار هستند. این چهره ها شخصیت های شناخته شده تاریخ ۳۰۰ ساله آمریکا هستند و البته بیشتر آنها در دوره های مختلف رییس جمهور این کشور بوده اند.

عکس روی یک دلاری

عکس روی یک دلاری

بر روی اسکناس یک دلاری آمریکا (۱ $) تصویری از جرج واشنگتن نقش بسته است.  جرج واشینگتن یک ژنرال ارتش، بنیان گذار و اولین رئیس جمهور آمریکا از سال ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۷  است. عکس پشت دلار آمریکا در این اسکناس همیشه مورد علاقه مفسران نشانه ها بوده است. پشت اسکناس یک دلاری آمریکا و در سمت راست نشان آمریکا نقش بسته است. این نشان عقاب سرسفیدی است که در چنگال‌های سمت چپ خود ۱۳ تیر و در چنگال‌های سمت راست خود یک شاخه زیتون را نگاه داشته‌است. در سمت چپ این اسکناس یکی از یکی از معروف‌ترین، چشمگیرترین  و پر ابهامترین علایم روی دلار وجود دارد، هرمی است که کامل نیست و چشم جهانما بالای آن! گفته می شود این هرم به معنای قدرت و استمرار است. برخی معتقدند که ناقص بودن هرم به این معناست که کشور آمریکا هنوز کامل نشده است. روی پایین‌ترین ردیف آجر‌های هرم، حروف «MDCCLXXVI» دیده می‌شود. این‌ها حروف بی‌معنا و تصادفی نیستند. بلکه حروف ابجد رومی هستند که رقم ۱۷۷۶ را نشان می‌دهند. یعنی دقیقا سالی که آمریکا اعلام استقلال کرد.

تصویر روی اسکناس در سال طراحی شده است، این نسخه اسکناس یک دلاری از ۱۹۲۹ – تاکنون چاپ می شود.

عکس روی دو دلاری

عکس روی دو دلاری

اسکناس ۲ دلاری آمریکا اسکناس کمیاب کشور ایالات متحده آمریکا می‌باشد. چهره توماس جفرسون سومین رئیس جمهور امریکا بر روی اسکناس‌های ۲ دلاری نقش بسته بود. نمای پشت این اسکناس ۲ دلاری یک نوع کنده کاری- نقاشی بازآفرینی شده از "نقاشی اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا" اثر "جان ترامبول" (هنرمند آمریکایی در دوران جنگ استقلال آمریکا) می‌باشد.

تصویر روی اسکناس دو دلاری در سال ۱۹۲۸ طراحی شده است. اسکناس دو دلاری از سال ۱۸۶۲–۱۹۶۶ رایج بود و در سال ۱۹۶۶ چاپ ان متوقف شد اما ۱۰ سال بعد در جشن دویست سالگی استقلال ایالات متحده آمریکا دوباره به عنوان اسکناسی ملی مطرح گردید. هر چند امروزه اسکناس ۲ دلاری در چرخه پولی اقتصاد ایالات متحده آمریکا نقش به سزایی را بازی نمی‌کند و بر طبق آمارهای جدید چاپ اسکناس ۲ دلاری ایالات متحده آمریکا نسبت به اسکناس‌های دیگر کمتر از ۱٪ می‌باشد.

عکس روی پنج دلاری

عکس روی پنج دلاری

بر روی اسکناس ۵ دلاری آمریکا تصویری از آبراهام لینکلن شانزدهمین رییس جمهور آمریکا (اولین کسی که از حزب جمهوری خواه به ریاست جمهوری رسید و در نهایت به برده داری در آمریکا پایان داد) نقش بسته است. همان طور که در این عکس دلار آمریکا پشت و رو مشاهده میکنید بر پشت اسکناس ۵ دلاری نیز تصویر بنای یادبود لینکلن طراحی شده است.

تصویر روی اسکناس ۵ دلاری در سال ۲۰۰۶ میلادی طراحی شده است.

عکس روی پول ده دلاری

عکس روی ده دلاری

میرسیم به یکی از خاص ترین اسکناس های دلار و پاسخ به این سوال که عکس روی دلار چه شخصی است؟ اسکناس ۱۰ دلاری آمریکا یکی از اسکناس های رایج کشور ایالات متحده آمریکا می باشد. بر روی این اسکناس چهره الکساندر همیلتون از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا و مؤسس نظام مالی این کشور نقش بسته است. تصویر پشت اسکناس ده دلاری هم مربوط به ساختمان خزانه داری آمریکاست.

اسکناس ۱۰ دلاری از این نظر منحصر به فرد است که تنها اسکناس در گردش است که در آن پرتره به سمت چپ است. همچنین اسکناس ۱۰ دلاری یکی از دو اسکناسی است که تصویر نقش بسته روی آن متعلق به یکی از بنیانگذار آمریکا است و نه یکی از روسای جمهور آمریکا.

اسکناس ده دلار از سال ۱۸۶۱ تاکنون چاپ می شود و عکس روی اسکناس دلار در سال ۲۰۰۰۶ طراحی شده است.

عکس روی پول بیست دلاری

عکس روی بیست دلاری

در اسکناس ۲۰ دلاری عکس روی پول دلار مربوط اندرو جکسون هفتمین رییس جمهور آمریکا است. اندرو جکسون بعنوان هفتمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بین سال‌های ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۷ میلادی مسئولیت ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. در این اسکناس عکس پشت و رو دلار نشان می دهد تصویری که پشت این اسکناس نقش بسته مربوط به کاخ ریاست جمهوری آمریکا معروف به کاخ سفید می باشد.

اسکناس ۲۰ دلار آمریکا از سال ۱۸۶۱ تاکنون چاپ می شود و طراحی تصویر روی آن مربوط به سال ۲۰۰۳ است.

عکس روی پنجاه دلاری

عکس روی پنجاه دلاری

در ادامه بررسی موضوع "عکس روی دلار متعلق به کیست؟" به اسکناس پنجاه دلاری میرسیم که اسکناسی رایج در ایالات متحده آمریکا است که بر روی این اسکناس عکس یولیسیز سایمن گرانت هجدهمین رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و بر پشت این اسکناس عکس کاخ کنگره آمریکا نقش بسته‌است.

اسکناس ۵۰ دلاری امریکا از سال ۱۸۶۱ تاکنون چاپ می شود و طراحی فعلی آن در سال ۲۰۰۴ انجام شده است.

عکس روی صد دلاری

عکس روی صد دلاری

مشهورترین و محبوبترین اسکناس دلار در جهان ۱۰۰ دلاری است.. اگر آن را از نزدیک ندیده باشید حتما تاکنون عکس آن را دیده اید. تصوری روی اسکناس ۱۰۰ دلاری متعلق به بنجامین فرانکلین مخترع و دیپلمات آمریکاییست. وقتی صحبت اسکناس صد دلاری است پاسخ سوال عکس روی دلار آمریکا کیست؟ آسان است و بسیاری پاسخ آن را می دانند. اسکناس ۱۰۰ دلاری یکی از ۲ اسکناس رایجی است که تصویر روی آن به جای رییس جمهور آمریکا متعلق به یکی از بنیانگذاران ایالات متحده آمریکاست. بنجامین فرانکلین از بزرگان آمریکاییست او یک همه چیز دان، فیزیک دان، فعال مدنی و سیاست مدار بود که البته هیچ وقت رئیس چمهور آمریکا نبوده است اما یکی از شخصیت های تاثیرگزار در آمریکاست. در پشت  اسکناس ۱۰۰ دلاری هم تصویری از تالار استقلال آمریکا (عمده شهرت این تالار به سبب آن است که اعلامیه استقلال آمریکا و قانون اساسی ایالات متحدهٔ آمریکا در این تالار مورد بحث و تصویب قرار گرفتند.) نقش بسته است.

اسکناس ۱۰۰ دلاری از سال ۱۹۲۹ چاپ میشود و طرح فعلی روی آن در سال ۲۰۰۹ کشیده شده است.  از سال ۱۹۶۹، اسکناس‌های ۵۰۰ دلاری، ۱٬۰۰۰ دلاری، ۵٬۰۰۰ دلاری و ۱۰٬۰۰۰ دلاری کنار گذاشته شدند اسکناس ۱۰۰ دلاری با ارزشترین پول چاپ شده آمریکا محسوب می شود.

یک مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ توسط بانک فدرال رزرو شیکاگو تخمین زد که ۸۰ درصد از اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری چاپ شده در خارج از کشور آمریکا استفاده می شود!

 سوالات متداول

 دلار چه زمانی به چاپ رسید؟

دلار ایالات متحده پول رایج و رسمی در ایالات متحده آمریکا است. تاریخ چاپ دلار به بیش از ۲۰۰ سال قبل و زمانی که  کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵، به اتفاق آرا دلار را پول رایج آن کشور قرار داد و چاپ انواع مختلف دلار از این سال آغاز شد.

 هر دلار چند ماه عمر می‌کند؟

با توجه به کیفیت چاپ اسکناس ۱۰ دلاری کم عمرترین اسکناس دلار با عمر ۴.۵ سال و اسکناس ۱۰۰ دلاری با عمر ۱۵ سال مسن‌ترین اسکناس دلار است.

 جنس دلار آمریکا از چیست؟

اسکناس کاغذی دلار اصلا کاغذ نیست و ۷۵ درصد از پنبه و ۲۵ درصد از کتان است. جالب است که بدانید سال‌ها قبل در ابتدا که اسکناس دلار با کتان تولید می‌شد، مردم پس از پاره شدن آن را با نخ و سوزن می‌دوختند.

تصویر کدام زن برای اولین بار بر روی دلار آمریکا چاپ شده است؟

مارتا واشنگتن! زن سیاست‌مدار اهل ایالات متحده آمریکا،  تنها زنی است که تا به حال عکسش روی اسکناس های دلار چاپ شده است. تصویر مارتا واشنگتن مدتی روی اسکناس های ۱ دلاری چاپ می شد.

مارتا واشنگتن / تصویر کدام زن برای اولین بار بر روی دلار آمریکا چاپ شده است؟

در سال های اخیر نیز صحبت هایی برای جایگزین تصویر روی اسکناس ۲۰ و ۵۰ دلاری با تصویر زنان تاثیرگذار ایالات متحده شده است.