۰ نفر

خاندوزی تشریح کرد؛

مرکز مبادله ارز و طلا تعیین کننده نرخ ارز است / قیمت دلار در بودجه سال آینده چقدر است؟

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۸
کد خبر: 705258
مرکز مبادله ارز و طلا تعیین کننده نرخ ارز است /  قیمت دلار در بودجه سال آینده چقدر است؟

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص نرخ ارزی بودجه سال آینده توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سخنگوی اقتصادی دولت در مورد اعطای اختیارات به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و وضعیت بازار مبادله و تخلفات احتمالی شرکت‌ها گفت: کمیته تخصیص ارز با مسئولیت بانک مرکزی با این هدف ایجاد شد که اگر نیازهایی در حوزه وزارت صمت و کشاورزی و بهداشت و درمان وجود دارد با تأیید نهایی بانک مرکزی تخصیص ارز صورت گیرد.

وی ادامه داد: در مورد بازگشت ارز صادراتی به کشور چند جلسه مهم بین ایمیدرو و شرکتهای پتروشیمی و فولادی برگزار شد که تعهد دادند نسبت به بازگشت ارز صادراتی متعهد بمانند و در صورت تخلف این شرکتهای بزرگ، برخورد مدیریتی جدی از سوی وزارتخانه متولی انجام خواهد شد.

خاندوزی اظهار کرد: از دوم اسفند تا دیروز بیش از ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه صورت گرفته است که از این میان بیش از یک میلیارد یورو معامله قطعی شده است.

به گفته وی، اختیارات تخصیص و نظارت به بانک مرکزی داده شده است تا سیاست‌ها دقیق جلو رود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ارز واردات در سامانه نیما، گفت: ارز نیما ۲۸,۵۰۰ تومان و حوالی آن با پشتوانه صادرات نفتی دولت تأمین خواهد شد و تأمین آن هم برای واردات کالاهای اساسی اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: بنابراین نیازی نداریم که برای واردات از نرخی غیر از ۲۸۵۰۰ استفاده کنیم و نرخ‌های مربوط به مرکز مبادله ارز و طلا مختص شرکت‌های خصوصی و واردات موارد دیگری غیر از کالاهای اساسی است.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد فروش کالاهای اساسی با نرخی غیر از ارز ۲۸۵۰۰ از سوی برخی از شرکت‌ها، گفت: واردکنندگانی که با ارز نیما کالا وارد کرده‌اند باید بر اساس تعهد داده شده کالا را با نرخ نیما بفروشند اما تخلفاتی رخ داده و پرونده‌هایی تشکیل شده که سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت با آنها برخورد خواهند کرد.