۰ نفر

بهادری جهرمی: خرید و فروش خارج از مرکز مبادله ارز، حکم قاچاق دارد

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 702491
بهادری جهرمی: خرید و فروش خارج از مرکز مبادله ارز، حکم قاچاق دارد

سخنگو و دبیر هیأت دولت تصریح کرد که دولت از امروز - سه شنبه - آرایش جدیدی در حوزه ارزی به خود می‌گیرد که این آرایش با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاوردهای ضد تحریمی طراحی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی بهادری جهرمی درباره دلایل و ریشه‌های نوسانات اخیر در بازار سکه و ارز گفت: تشدید جنگ ارزی بدخواهان با ملت ایران به‌خصوص پس از شکست طرح آشوب، ۲۲ بهمن تاریخی امسال و سفر راهبردی و پر ثمر رئیس‌جمهور به چین، نشان می‌دهد آن‌ها پس از ناامیدی از خیابان و پی‌بردن به محاسبه نادرست خود، مجدد در جنگ ترکیبی خود بر جنبه اقتصادی تمرکز کرده‌اند.

وی هدف از این کار بدخواهان را ایجاد فضای روانی و نارضایتی و تولید سوخت جدید برای آشوب و ناآرامی در ایران عنوان کرد و گفت که بر اساس اطلاعات دقیق، سرویس‌های جاسوسی آمریکا و چند دولت مشخص، مأموریت یافته‌اند تا به هر شکل ممکن از ایجاد ثبات در بازار ارز ایران جلوگیری کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در پاسخ به این جنگ اقتصادی، دولت از امروز آرایش جدیدی در حوزه ارزی به خود می‌گیرد، تصریح کرد: این آرایش با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاوردهای ضد تحریمی طراحی شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: با اجرای بسته جدید، هر گونه نیاز واقعی ارزی در مسیر قانونی و مشخص پاسخ می‌گیرد و خرید و فروش خارج از مرکز مبادله یا بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی در حکم قاچاق ارز و طلا بوده و با آن برخورد جدی شکل خواهد گرفت.

وی به نقش برجسته رسانه ها در ایجاد آرامش روانی در بازار گریزی زد و خاطرنشان کرد: همکاری رسانه‌ها و فعالان بازار نقش ویژه‌ای در آرامش‌بخشی به بازار پولی و مالی دارند و ضروری است آن‌ها نیز در اجرای صحیح سیاست بانکی و عملکرد بازار مرکز مبادله ارز و طلا در این جنگ اقتصادی مشارکت داشته باشند، زیرا پیروزی در این عرصه نیز همانند سایر موارد نیازمند مشارکت همگانی و مردمی است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: امسال با تلاش دولت و فعالان بازار موفق شدیم حدود ۴۰ درصد بیشتر از گذشته ارز برای تامین مصارف وارداتی تأمین کرده و تخصیص داده شود و که انشاءالله در سال بعد نیز این رقم بیشتر خواهد شد.

بهادری جهرمی به اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی پولی و بانکی اشاره کرد و گفت: با مذاکرات خوبی که با کشورهای دیگر به ویژه قدرت‌های اقتصادی جهانی در آسیا صورت گرفته، توافق های اقتصادی و بانکی خوبی حاصل شده است که به ثبات اقتصادی در سال آینده کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت به توسعه مسیرهای تجاری با کشورهای دیگر به ویژه هم پیمانان منطقه‌ای ادامه خواهد داد و این روند از سال گذشته آغاز شد که تجارت خارجی ما ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است. بر اساس آمارهای رسمی امسال نیز صادرات غیرنفتی ما تاکنون به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما همچین با شرکای تجاری خود از جمله روسیه و چین مسیرهای متنوعی را برای مبادلات تجاری فراهم کرده‌ایم و روبل و یوآن را به جای دلار و یورو وارد مبادلات خود کرده‌ایم که به مدیریت بهتر بازار ارز نیز کمک خواهد کرد.