۰ نفر

یک مقام بانک مرکزی؛

دلار ۲۸۵۰۰ تومانی حذف نشده است

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۰۴
کد خبر: 702460
دلار ۲۸۵۰۰ تومانی حذف نشده است

یک مقام بانک مرکزی با تأکید براینکه دلار ۲۸۵۰۰ تومانی حذف نشده و برای تأمین نیازهای اساسی پرداخت می شود، توضیحاتی درباره محدودیت‌های ارز وارداتی به کشور ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، امیرهامونی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه علی‌رغم ابلاغ بخشنامه‌های رسمی مبنی بر آزاد و معاف از مالیات شدن ارز به کشور، محدودیت‌هایی برای دارندگان ارز ایجاد شده تا فقط ارز وارد شده را به بانک ملی بفروشند و نمی توانند بیشتر از مدت مشخصی ارز را نزد خود نگه دارند چراکه قاچاق محسوب می شود!؛ آیا این محدودیت‌ها در تضاد با اهداف ارزی بانک مرکزی نیست؟ اظهار داشت: مشکل خاصی در مبادی اسکناس ارز وجود ندارد. قبلاً این ارز را صادرکننده عرضه می کرده ولی الان صادرکننده به بانک ملی ارز را ارائه کند و نهایتا می تواند با افتتاح حساب ارزی در مرکز مبادله بفروش برساند.

وی در پاسخ به این سوال که شاید فردی که ارز را وارد کشور کرده، قصد فروش آنرا نداشته باشد، با این احتمال تا چه زمانی نگه داری ارز واردشده وجود دارد؟ تصریح کرد: طبق مقررات و براساس فرصت‌های زمانی که تعیین شده می توانند اسکناس ارز را در اختیار داشته باشند.

* دلار ۲۸۵۰۰ تومانی حذف نشده است

مدیر پژوره مرکز مبادله طلا و ارز در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شیوه جدید حوالجات ارزی چطور خواهد بود؟ گفت: درسامانه نیما تأمین ارز کالاهای سیاسی، دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ ۲۵۸۰۰ تومان انجام خواهد شد ولی مازاد آن در تالار حواله ارز مرکز مبادله عرضه خواهد شد.

وی درباره حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هم اینطور توضیح داد که خیر؛ برای تأمین نیازهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات و پزشکی و کالای اساسی کماکان نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومان است. برای مابقی نیازهای ارزی از طریق بازار حواله مرکز مبادله ارزی اقدام خواهد شد.

هامونی در خصوص مقاصد ارز خدماتی گفت: بیش از۶۰ سرفصل است که شامل ارز مسافرتی، دانشجویی، فرصت‌های مطالعاتی، بیماران، شرکت‌های هواپیمایی، حمل و نقل و ... می شود.

او درباره اینکه بنابراین ارز سهمیه‌ای ۵۰۰۰ یورو حذف شده است؟ تصریح کرد: بله؛ ارزهایی در سرفصل‌های جدید اختصاص خواهد شد جایگزین همان ارز با کارت ملی است.

گفتنی است، صبح امروز در خبری اعلام کرده بود که فروش ارز با کارت ملی متوقف شده است؛ طبق سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی، از این پس دیگر این  بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد؛ البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.