۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

اقدام صحیح بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز / مهاری بر افزایش قیمت دلار؟

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۰۸
کد خبر: 702353
اقدام صحیح بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز / مهاری بر افزایش قیمت دلار؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از فردا فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس اعلام بانک مرکزی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از فردا فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.

منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می شود.

به گفته فرزین، رییس کل بانک مرکزی، همچنان تامین ارز کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی و سایر نیازهای قبلی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰ تومان ادامه خواهد داشت و ارز آنها از محل فروش نفت و میعانات نفتی و گازی تامین می شود.

اجرای این سیاست با توجه به افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان می‌تواند در کنترل نرخ ارز موثر باشد.

همچنین این اقدام با توجه به اینکه باعث عرضه منابع ارزی شرکت‌های بورسی بر اساس عرضه به قیمت عرضه و تقاضا (و نه نرخ تثبیت شده ۲۸۵۰۰ نیما) می‌شود، از همان زمان اعلام تاثیر مثبتی بر شاخص بورس داشت.

اجرایی‌شدن این سیاست می‌تواند منجر به رشد سهام صنایع صادرات محور شده و بخشی از تقاضای سفته بازی را از بازار ارز خارج و به بورس وارد کند.