۰ نفر

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح کرد؛

قیمت طلا و سکه کاهش می یابد؟ / مردم بیشتر مصنوعات طلا بخرند

۹ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 691760
قیمت طلا و سکه کاهش می یابد؟ / مردم بیشتر مصنوعات طلا بخرند

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران گفت: به نظر می رسد خبر استعفای صالح آبادی بتواند کمی بازار را آرام کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، با توجه به تعطیلات جهانی همزمان با نزدیک شدن به سال میلادی جدید قیمت انس جهانی طلا تا نرخ ۱۸۱۷ دلار ثبت شد ولی در بازارهای داخلی از روز چهارشنبه با رشد ادامه دار قیمت ها مواجه بودیم و سکه با عبور از مرز ۲۲ میلیون تومان، رکوردهای قیمتی جدیدی را ثبت کرد.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در خصوص افزایش نرخ سکه و طلا همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد گفت: در یک ماه گذشته سکه امامی ۷ میلیون تومان و هر گرم طلا حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است که این روند افزایش قیمت آنهم در یک ماه در سال های اخیر بی سابقه بوده است. حباب سکه بهار آزادی در این مدت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه امامی به ۴ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که خبر خوبی برای بازار سکه نبود.

بذرافشان در خصوص خبر کناره گیری رییس بانک مرکزی در روز گذشته واکنش نشان داد و  اظهار کرد: استعفای رییس بانک مرکزی کمی دیر بود. اگر این کناره گیری زمانی که قیمت ها هنوز اوج نگرفته بود انجام می شد خیلی اثرگذارتر بود و شاید بازار ارز و سکه تا این اندازه ملتهب نمی شد. زمانی که سکه وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شد، اگر بازار مدیریت و تغییر سیاست ها در بانک مرکزی اتفاق می افتاد می توانست نقش مهم تر و بهتری در کنترل بازار طلا، سکه و ارز ایفا کند. ولی متاسفانه این کار زمانی که باید، انجام نشد.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ادامه داد: البته به نظر می رسد خبر استعفای صالح آبادی بتواند کمی بازار را آرام کند. قطعا پشت این تغییر و تحول، سیاست هایی وجود داشته که اگر این سیاست ها با یک برنامه ریزی خاصی در پیش گرفته شود، بازار به سمت مدیریت پیش خواهد رفت. امیدواریم با تغییر و تحولات جدید در بانک مرکزی، مدیریت جدید با تغییر رویکردها بتواند روند افزایشی نرخ ارز را متوقف کند و ما شاهد ثبات نسبی و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد باشیم و به تبع آن بازار طلا و سکه هم کمی آرام بگیرد تا مردم بتوانند مبادلات خود را در آرامش انجام دهند.

وی گفت: التهابات و نوسانات بالای بازار سکه و ارز موجب شده تا مردم برای حفظ ارزش پول خود نگاه سرمایه گذاری به این بازار داشته باشند و همین مسئله بازار را دچار نوسانات بیشتری می کند چرا که به افزایش تقاضاها در بازار دامن می زند.

وی تصریح کرد: در حالیکه در گذشته به چشم اندوخته و پس انداز به این بازار نگاه می کردند تا در مواقع ضرورت طلاها و سکه های اندوخته را به فروش برسانند. دو هفته قبل افزایش تقاضا بین ۵ تا ۷ درصد بود اما در هفته ای که گذشت اندکی بیشتر شد و افزایش قیمت سکه در پایان هفته بازار تقاضا را هم تغییر داد و با افزایش روبرو کرد. پیشنهاد می کنم مردم بیشتر مصنوعات طلا بخرند به این دلیل که حباب ندارد.

آخرین قیمت ها

آخرین قیمت ها بر اساس اعلام سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران به این شرح است. سکه امامی ۲۱میلیون و ۹۰۰ هزار تومان .

همچنین قیمت  سکه طرح قدیم ۲۱ میلیون تومان، نیم سکه ۱۳ میلیون تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون تومان و سکه گرمی هم ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شد. آخرین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۳۴ هزار و ۵۲۲ تومان ثبت شد و انس جهانی طلا هم به ۱۸۱۶ دلار رسید.