۰ نفر

در برنامه تهران ۲۰ بررسی شد؛

سخنگوی بازار متشکل ارزی: کمبود دلار نداریم

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 679167
سخنگوی بازار متشکل ارزی: کمبود دلار نداریم

مسعود توکلی، سخنگوی بازار متشکل ارزی ایران اعلام کرد که تجمع مردم در برخی صرافی ها به دلیل عدم آگاهی آنها از مکان سایر صرافی ها بوده و در حال حاضر در بازار کمبود ارز وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مسعود توکلی، سخنگوی بازار متشکل ارزی ایران در گفتگوی تلفنی به برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما در خصوص راه‌اندازی سامانه برخط صرافی‌ها گفت: بانک مرکزی پیرو درخواست مردم مبنی بر اینکه وقت زیادی از آنها برای خرید ارز در صرافی‌ گرفته می‌شود و و سودجویانی نیز در این میام نوبت می‌فروشند، مقرره ایجاد سامانه برخط بازار متشکل ارزی را صادر کرد. 

توکلی ادامه داد: سامانه برخط، صراف‌ها را ملزم کرد که بخشی از توان خرید و فروش خود را به آن اختصاص دهند. مردم برای خرید به این سامانه مراجعه کرده و صرافی خود را انتخاب می‌کنند. این درخواست برای صرافی ارسال شده و صرافی زمان مشخصی را به عنوان نوبت برای فرد تعیین و با پیامک برای متقاضی ارسال می‌کند. 

سخنگوی بازار متشکل ارزی ایران افزود: بانک مرکزی تاکید کرده که افرادی که در سامانه ارزی نوبت تعیین می‌کنند در اولویت قرار بگیرند. البته صرافی‌ها منعی برای فروش ارز به کسانی که نوبتشان را در سامانه تعیین نکرده‌اند، ندارند. اینکه روز شنبه ۱۴ آبان برخی از صرافی‌ها به عده‌ای از متقاضیان که نوبتشان را در سامانه تعیین نکرده بودند ارز نمی‌فروختند، اشتباه برداشتی بود. بلکه صرفا اولویت نوبت با کسانی است که از طریق سامانه اقدام کرده‌اند.

وی در پایان در خصوص صفوف طولانی خرید ارز در روز شنبه ۱۴ آبان گفت: بخش زیادی از داستان، بار روانی بازار است. شاید این صف طولانی در جلوی برخی صرافی‌ها به دلیل موقعیت خاص آنها باشد. مردم اطلاعی از مکان صرافی‌ها ندارند و فقط به یک سری نقاط خاص مراجعه می‌کنند و این دلیل اصلی تجمع افراد در نقاط به خصوص است. کمبود ارزی در بازار وجود ندارد و امیدواریم این سامانه بار روانی بازار را کم کند.