۰ نفر

قیمت طلا امروز هفت مهر ماه در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار)

۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۳
کد خبر: 670928
قیمت طلا امروز هفت مهر ماه در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار)

قیمت طلا برای امروز ۷ مهر ۱۴۰۱ اعلام شد، قیمت طلای ۱۸ عیار به ۱ میلیون ۳۰۳ هزار ۱۴۷ تومان رسید.

به گزارش سرویس طلا و ارز اقتصادآنلاین، ویژگی‌هایی مثل نقدشوندگی سریع، حمل آسان (ارزش بالا در حجم کم) و نگهداری راحت (فاسد نمی‌شود، زنگ نمی‌زند و از بین نمی‌رود) باعث شده که این فلز کمیاب از دیرباز مورد توجه افراد و دولت‌ها قرار بگیرد. طلا فلزی چکش‌خوار است و به‌سادگی شکل می‌گیرد. همین موضوع باعث شد که در دوران باستان، نفیس‌ترین و ظریف‌ترین مصنوعات از طلا ساخته شوند. قیمت طلای ۲۴ عیار از عیارهای ۲۲ و ۱۸ بالاتر است. اما برای نگه‌داری و سرمایه‌گذاری طلای ۲۴ بهترین گزینه نیست. طلای خالص (۹۹٫۹%) به‌سادگی آسیب می‌بیند و تغییر شکل می‌دهد.

قیمت طلا امروز ۷ مهر ۱۴۰۱ در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار)

قیمت طلا امروز ۷ مهر ماه ۱۴۰۱ اعلام شد. بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۱ میلیون ۳۲۰ هزار ۴۶۱ تومان رسید. هر گرم طلای ۲۴ عیار ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار ۶۱۴ تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۲۱٫۵۱ دلار به فروش می رسید. گفتنی است، قیمت مثقال طلا به ۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسیده است. 

هفته/روز بازار طلا شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنجشنبه
هفته اول مهر طلای ۱۸ عیار ۱٫۳۱۵٫۸۴۴ - ۱٫۳۰۴٫۳۰۲ - ۱٫۳۰۳٫۱۴۷ ۱٫۳۲۰٫۴۶۱
طلای ۲۴ عیار ۱٫۷۵۴٫۴۵۸ - ۱٫۷۳۹٫۰۶۹ - ۱٫۷۳۷٫۵۲۹ ۱٫۷۶۰٫۶۱۴
مثقال طلا ۵٫۷۰۰٫۰۰۰ - ۵٫۶۵۰٫۰۰۰ - ۵٫۶۴۵٫۰۰۰ ۵٫۷۲۰٫۰۰۰
اونس طلا ۱۶۴۴٫۷ - ۱۶۴۶٫۷۸ - ۱۶۲۱٫۵۱  ۱۶۴۸٫۹

عیار طلا چیست؟ 

عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بها است. هر چند که برای سایر مواد هم به کار می‌رود. عیار طلا معمولاً از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹ درصد طلا، و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.

گالری طلا بازار طلا

در ایران معمولاً از عیار ۱۸ استفاده می‌شود و عیارهای ۲۰ و ۲۲ هم به رسمیت شناخته می‌شوند اما تولید طلا با عیار پایین‌تر از ۱۸ فقط برای صادرات مجاز است و عرضه آن در بازار داخل ممنوع است.  عیار سکه‌ها معمولاً بالاتر از عیار جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم در سکه‌زنی استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های بهار آزادی با عیار ۲۱٫۶ (۹۰٪) ضرب می‌شوند.

اونس چیست؟

اونس، واحد اندازه‌گیری وزن است که برای فلزات گرانبها و نیز برای سایر اجسام به کار می‌رود و آن را با نماد oz1 نشان می‌دهند. اونس معمولی در اوزان بین الملی برابر است با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن که در سیستم متریک مساوی می‌شود با ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم. اونس در آمریکا بسیار رایج است به گونه‌ای که خرید و فروش طلا بین مردم معمولی جامعه براساس واحد وزن اونس صورت می‌گیرد.  واحد اونس برای فلزات گران قیمتی مانند طلا ، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم نیز استفاده می‌شود. واحد اونس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است.

اونس طلا

اصطلاح اونس طلا

اصطلاح یک اونس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک تکه طلا (ساچمه مانند یا هر شکل دیگر) با وزن یک اونس و با خلوص ۹۹.۹۹٪ ( ۲۴ عیار ) می‌باشد. بنابراین اونس طلا شامل ۲ ویژگی شاخص است:

 وزن آن برابر گرم ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ = oz1  باشد. این وزن برای طلا در تمامی دستگاه‌ها یکسان هست.

عیار آن باید ۲۴ باشد. به عبارت دیگر خلوص آن ۹۹.۹ درصد می‌باشد