۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای ۷ اسفند/ چرا قیمت دلار کاهش نمی یابد؟

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۴۱
کد خبر: 614946
پیش بینی قیمت دلار برای ۷ اسفند/ چرا قیمت دلار کاهش نمی یابد؟

قیمت دلار که از اواسط هفته روند افزایشی را در پیش گرفت و در روز سه شنبه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد، طی دو روز گذشته در جا می زند و سطح معاملات به شدت کاهش پیدا کرده است. چرا روند نزولی دلار ادامه پیدا نکرد؟

اقتصادآنلاین _ صبا نوبری؛ بازار ارز امروز در حالی آغاز به کار کرد که دلار در قیمت ۲۶هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. در ادامه معاملات دلار تقریبا روند ثابتی را پشت سر گذاشت و آخرین معاملات نقدی در قیمت ۲۶هزار و ۲۵۰ تومان صورت گرفت.

دلار هرات نیز امروز تغییری نکرد و در قیمت ۲۵۷۷۰ معامله می شد.

کانون صرافان قیمت دلار را ۲۴هزار و ۴۲۲تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۱۸تومان برای فروش اعلام کرده است. روز گذشته کانون صرافان ، قیمت دلار را ۲۴هزار و ۶۴۳تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۹۵۱تومان برای فروش اعلام کرده بود که حاکی از کاهش ۲۲۵ تومانی است.

یورو نیز در صرافی‌ها با قیمت ۲۷هزار و ۴۴۴تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۱۸تومان برای فروش معامله می‌شود. این در حالیست که یورو روز گذشته در صرافی‌ها با قیمت ۲۸هزار و ۴۶۸تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۸۲۱تومان برای فروش قیمت خورده بود.

همچنین صرافی ملی امروز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۶۳۶تومان‌برای فروش و ۲۴هزار و ۳۹۱تومان برای خرید اعلام کرده است که نسبت به روز گذشته کاهش ۲۰۰تومانی را نشان می‌دهد. این اسکناس، روز گذشته با قیمت ۲۴هزار و ۸۸۳تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۶۳۶تومان برای خرید قیمت خورده بود.

همچنین یورو در این صرافی با قیمت ۲۷هزار و ۸۳۷تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۵۶۰تومان برای خرید اعلام شده است که ۱۰۰تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشته است. روز چهارشنبه یورو در تابلوی صرافی ملی با قیمت ۲۸هزار و ۹۳۴تومان برای فروش و ۲۸هزار و ۶۴۶تومان برای خرید نمایان شده بود.

دلار  به کجا می رود؟

شاید این پر تکرارترین سوال این روزها باشد. به طور کلی می توان گفت سه سناریو برای آینده دلار می توان متصور بود؛ در سناریو اول توافق هسته ای به گونه ای حاصل می شود که یک توافق قوی خواهد بود؛ در این سناریو کاهش شدید دلار حتی به سطوح بیست هزار تومان نیز دور از انتظار نیست. در سناریو دوم توافق حاصل خواهد شد اما به صورت موقت و متزلزل؛ در این صورت شاید بتوان گفت که قیمت های کنونی دلار، قیمت‌های تعادلی باشد و در سناریو سوم، توافق هسته ای بدست نخواهد آمد. در این صورت افزایش قابل توجه دلار دور از انتظار نیست. حالا باید منتظر ماند و دید کدام یک از سناریوها در روزهای آینده به وقوع می پیوندد.

آنچه که از رفتار این روزهای دلار بدست می آید، در شرایط کنونی، فعالان بازار سناریو دوم را محتمل تر ارزیابی می کنند و شاید دلیل آنکه دلار نه قدرت آن را دارد که افزایش یابد و نه روند نزولی خود را ادامه می دهد، نیز همین موضوع باشد.