۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار، برجام؛ این داستان به کجا می رسد؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 608989
دلار، برجام؛ این داستان به کجا می رسد؟

​با گذشت یک روز از شروع مذاکرات، دلار آزاد در میانه کانال ۲۶هزارتومان ثابت مانده است.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ روز گذشت، دلار در بازار آزاد تحت تاثیر شروع دور جدید مذاکرات و از آنجایی که به عقیده بسیاری از فعالان، این دور نهایی است؛ اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۲۶هزار و ۴۰۰تومان رسید. اما پس از آن، در معاملات فردایی قیمت دلار آزاد اندکی افزایش یافت و به ۲۶هزار و ۷۰۰تومان رسید. در این ساعت از معاملات نیز دلار آزاد در محدوده قیمتی ۲۶هزار و ۶۰۰تومان معامله می‌شود. این در حالی است که بر اساس برخی منابع در آخرین ساعات معاملات دیروز حتی دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان نیز شده بود

نمودار

کانون صرافان نیز، قیمت دلار را ۲۴هزار و ۳۹۲تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۶۸۵تومان برای فروش قیمت زده است. روز گذشته دلار در صرافی‌ها با قیمت دلار ۲۴هزار و ۱۸۷تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۴۹۳تومان برای فروش قیمت خورده بود.

نمودار

یورو نیز در صرافی‌ها با قیمت ۲۸هزار و ۲۲۴تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۵۹۷تومان برای فروش معامله می‌شود. این درحالیست که یورو روز گذشته در صرافی‌ها، ۲۸هزار و ۱۴۳تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۵۰۶تومان برای فروش قیمت خورده بود.

در صرافی ملی نیز دلار با حدود ۱۰۰تومان افزایش نسبت به روز گذشته قیمت خورده است. به این ترتیب، دلار ۲۴هزار و ۵۹۶تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۳۵۱تومان برای خرید قیمت خورده است. اما دلار رور گذشته در صرافی‌ها، ۲۴هزار و ۱۲۶ تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۳۶۸ تومان برای فروش اعلام شد.

نمودار

یورو نیز در این صرافی، با قیمت ۲۸هزار و ۳۹۱تومان برای فروش و ۲۸هزار و ۱۰۸تومان برای خرید نمایان شده است که نسبت به دیروز حدود ۴۰۰تومان کاهش را نشان می‌دهد. این اسکناس روز گذشته در صرافی ملی، ۲۸هزار و ۸۴۳ تومان برای فروش و ۲۸هزار و ۵۵۶ تومان برای خرید تعیین شده بود.

به نظر می رسد صحبت های ضد و نقیض در مورد برجام تا حدودی جو کاهشی دیروز را متوقف کرده است؛ به عنوان مثال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز در توییتر خود نوشت صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می شود نشان می دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. دولت آمریکا نمی تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند." 

با این وجود به نظر می رسد که این حرف ها بیشتر جنبه رسانه ای و گرفتن امتیاز در مذاکرات باشد تا مسئله جدی. حالا باید منتظر ماند بازار ارز تا پایان امروز چه روندی را ادامه می دهد.