۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

ریسک خرید سکه چقدر است؟ / حباب سکه گرمی به ۸۰۰هزار تومان نزدیک شد

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۵۰
کد خبر: 597969
ریسک خرید سکه چقدر است؟ / حباب سکه گرمی به ۸۰۰هزار تومان نزدیک شد

با انتشار اخبار مثبت از وین، بازار طلا نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و حدود ۷درصد از سقف قیمتی امسال پایین آمد. با این وجود شتاب کاهش قیمت دلار منجر به تشدید حباب قیمتی سکه شده‌ که همین ریسک این بازار را برای خریداران افزایش می‎‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بازار طلا که طی چند روز گذشته تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، روند نزولی خود را آغاز کرده‌بود، امروز نیز این روند را ادامه داد. سکه امامی در معاملات صبح با قیمت ۱۲ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان آغاز به کار کرد و در ادامه معاملات تا سطح ۱۲ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان رسید. اما در نهایت تا زمان نگارش این گزارش به قیمت ۱۲ میلیون و ۳۶۴ هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای روز کاهش بیش از ۰.۷۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ نمودار زیر روند قیمت سکه امامی را نشان می‌دهد؛‌

ریسک خرید سکه چقدر است؟

از نهم دی ماه قیمت سکه امامی با شروع روند نزولی حدود ۶ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌‌است؛ این در حالی است که ۲۴ آذر ماه قیمت هر سکه امامی به حدود ۱۳ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان رسیده‌بود. نمودار زیر قیمت سکه امامی را طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد: 

ریسک خرید سکه چقدر است؟ 2

البته اگر به روند قیمتی سکه امامی از ابتدای سال نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که قیمت سکه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد. نمودار زیر روند قیمت سکه امامی را از ابتدای سال نشان می‌دهد:

ریسک خرید سکه چقدر است؟ 3

همانگونه که از نمودار بالا مشخص است، سکه امامی نسبت به کف قیمتی سال بیش از ۳۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌است. 

حالا پرسش اساسی این است که ریسک خرید سکه در این قیمت‌ها چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش باید به بررسی حباب قیمتی سکه بپردازیم؛ این شاخص بیانگر اختلاف ارزش ذاتی و ارزش بازاری سکه است؛ ارزش ذاتی سکه بر اساس قیمت انس جهانی و دلار تعیین می‌شود.

بر اساس قیمت‌های امروز دلار و انس جهانی، ارزش ذاتی سکه حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که با توجه به قیمت بازار سکه، حباب سکه امامی حدود ۶۵۰ هزار تومان است. نمودار زیر حباب سکه امامی را از ابتدای امسال نشان می‌دهد:

ریسک خرید سکه چقدر است؟ 4

همانگونه که از نمودار بالا مشخص است حباب سکه به یکی از ارقام بالای یک ماه گذشته رسیده‌ و حتی با فرض ثبات دلار  و انس جهانی در قیمت‌های کنونی ریسک خرید سکه امامی بالاست. جدول زیر قیمت بازار و حباب قیمی سکه‌ طلا را  نشان می‌دهد:

قیمت بازار

 ربع سکه

              3,600,000

 نیم سکه

              6,500,000

 سکه تمام

            12,366,000

یک گرمی

              2,240,000

حباب

 ربع سکه

               669,389

 نیم سکه

               640,898

 سکه تمام

               651,355

یک گرمی

               795,231

 
 

همانگونه که مشخص است، سکه یک گرمی با بیش از 795 هزار تومان بیش‌ترین حباب قیمتی را تجربه می‌کند. بر این اساس با ادامه روند نزولی دلار به نظر می‌رسد که در روزهای آینده هم باید منتظر کاهش بیش‌تر قیمت‌ سکه در بازار باشیم.