۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ریزش طلا با کاهش شدید قیمت نفت خام / فلز زرد روند اصلاحی در پیش گرفت

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۳
کد خبر: 592006
ریزش طلا با کاهش شدید قیمت نفت خام / فلز زرد روند اصلاحی در پیش گرفت

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده و در نخستین روز معاملاتی هفته روند کاهشی در پیش گرفت چرا که ریسک‌پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران که از ابتدای هفته و پیش از آغاز تعطیلات کریسمس افزایش یافته‌بود، ادامه پیدا کرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ کاهش شدید قیمت نفت خام روز گذشته فلزات گرانبها را در وضعیت مغلوب قرار داد و بر این اساس طلای آتی فوریه با ۹.۹۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۵ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۱۳ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۳۲۵ دلار در هر اونس معامله شد.

شاخص‌های سهام ایالات متحده هم روز گذشته روند کاهشی در پیش گرفت؛ ادامه نگرانی‌ها از شیوع سویه اومیکرون مهمترین عاملی است که بر بازارها تاثیر گذاشته و تا اندازه‌ای محدودیت‌های جدید تجاری و مسافرتی نیز به همراه داشته است. با نزدیک شدن به تعطیلات، سویه اومیکرون در بخش‌های از ایالات متحده گسترش می‌یابد. بازارهای جهانی سهام هم در معاملات روز گذشته عمدتا روند کاهشی داشتند.

همچنین یک نکته منفی برای شاخص‌های سهام ایالات متحده، مسدود شدن برنامه ۱.۷ تریلیون دلاری دولت بایدن برای مخارج بهتر توسط سناتور جو مانچین است. بسیاری از تحلیل‌گران طرح بزرگ بایدن را در حال حاضر هم از دور خارج می‌دانند و معتقدند به دولت بایدن ضربه بزرگی وارد خواهد کرد. همزمان برخی از اقتصاددانان از پیش بینی خود برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۲ عقب نشینی کرده‌اند.

تحت فشار قرار دادن بازارهای سهام آسیایی یکی دیگر از اخبار مهم روز گذشته بود که بر این اساس یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ توسعه املاک چین با مشکل مواجه شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت کائیسا اعلام کرده در چندین مورد از اوراق قرضه ایالات متحده نکول کرده است. اگرچه بر اساس این خبر، این شرکت توسعه دهنده در حال مذاکره با طلبکاران درباره طرح بازسازی است. گزارش‌ها می‌گویند که توسعه دهنده املاک اورگراند در چین، دو قطعه زمین را در چنگدو بدون پرداخت غرامت توسط دولت محلی بازپس گرفته است. بازارهای آسیایی کمک اندکی از بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ اولیه وام یک ساله خود دریافت کرده‌اند تا بتوانند دومین اقتصاد بزرگ جهان را تقویت کنند.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاهد کاهش شدید قیمت نفت خام به دلیل نگرانی‌های ناشی از شیوع سویه اومیکرون بودیم. بر این اساس هر بشکه نفت خام در حدود ۶۷.۲۰ دلار معامله شد. شاخص دلار آمریکا هم اندکی کاهش یافت. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۴ درصدی رسید.

1

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا

از دیدگاه تکنیکال، قیمت‌های آتی طلای فوریه پس از روند افزایشی اخیر یک اصلاح طبیعی را روز گذشته پشت سر گذاشت. اگرچه همچنان روند صعودی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۱۷۵۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۴.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۱۸۱۵.۷۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۵.۷۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

2

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره

روند نزولی معاملات آتی نقره مارس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. با این وجود روند نزولی چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه هفته گذشته نفی شد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۲۲.۶۹ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۲ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۲۱.۴۱ دلار در هر اونس قرار گرفته است.