۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

توقف طلا پشت سد ۱۸۰۰ دلاری/ ترس از تورم جهانی تقاضای فلز زرد را افزایش داد

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۹
کد خبر: 591039
توقف طلا پشت سد ۱۸۰۰ دلاری/ ترس از تورم جهانی تقاضای فلز زرد را افزایش داد

قیمت طلا اگرچه در ساعات اولیه معاملات روز جمعه روند صعودی در پیش گرفت و حتی از مرز ۱۸۰۰ دلار هم عبور کرد اما در پایان معاملات، نسبت به بالاترین قیمت روز پنجشنبه اندکی عقب نشینی کرد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی هفته و با افزایش تقاضا در بازار امن سرمایه‌گذاری اگرچه روند صعودی در پیش گرفته بود و به بالاترین سطح سه هفته‌ای رسیده بود، اما در پایان معاملات نسبت به روز پنجشنبه اندکی عقب نشینی کرد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با ۰.۶۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۸.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۲ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام در معاملات روز گذشته عمدتا روند کاهشی داشتند، در ایالات متحده آمریکا هم هر سه شاخص اصلی با افزایش ریسک گریزی معامله‌گران روند کاهشی در پیش گرفتند. این در حالی است که روز گذشته مصادف با انقضای همزمان گزینه‌های سهام و معاملات آتی شاخص‌ها نیز بود که در چنین روزهایی نوسان معاملات افزایش می‌یابد. روند صعودی بازارهای سهام در روزهای پایانی هفته تضعیف شد. به نظر می‌رسد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که در برابر تفنگ دو لول افزایش نرخ بهره / تورم و شیوع مجدد ویروس کرونا که می‌تواند اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار دهد، قرار گرفته‌اند.

با توجه به افزایش تقاضای برای دارایی‌های امن و تلاش سرمایه‌گذاران برای ورود به یک بازار محافظ تورم، قیمت طلا در ابتدای معاملات روز جمعه از مرز ۱۸۰۰ دلار هم عبور کرد. در دیگر اخبار روز گذشته، منطقه یورو گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده ماه نوامبر نسبت به اکتبر ۰.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۹ درصد افزایش یافته است.

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته هر بشکه نفت خام نیمکس به قیمت ۷۱ دلار معامله شد. شاخص دلار آمریکا اندکی روند افزایشی در پیش گرفت و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۴۲۹ درصدی رسید.

WhatsApp Image 2021-12-18 at 4.26.44 PM

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه تکنیکال، روند صعودی معاملات آتی طلای فوریه مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را بازیافته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۱۹.۳۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۹۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۸۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

333333333333

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره مارس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این وجود روند نزولی چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۲.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۲.۲۵ دلار در هر اونس وسطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.