۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بیانیه فدرال رزرو ترمز طلا را کشید / تاثیر اومیکرون بر بازار امن سرمایه‌گذاری

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 590544
بیانیه فدرال رزرو ترمز طلا را کشید / تاثیر اومیکرون بر بازار امن سرمایه‌گذاری

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده تقریبا روند کاهشی در پیش گرفت اما در پایان معاملات روز و پس از انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نسبت به کف قیمتی اندکی افزایش یافت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ قیمت طلای آتی فوریه در معاملات روز گذشته ایالات متحده به پایین‌ترین سطح دو ماه گذشته و قیمت نقره به کمترین سطح ۹ هفته‌ای رسید، با این وجود پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو، قیمت فلز زرد اندکی افزایش یافت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با ۷.۷۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۶۴.۵۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۹۹ دلار کاهش به قیمت ۲۱.۷۱ دلار در هر اونس معامله شد.

در بیانیه پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به این موضوع اشاره شده که با ادامه روند افزایشی تورم در آمریکا احتمال سه افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ وجود دارد و اگرچه تورم همچنان ادامه دارد اما به صورت ضمنی به احتمال کاهش تورم در ماه‌های آینده هم اشاره شده است. در بیانیه همچنین به موضوع پرداخته شده که طبق انتظارات، فدرال رزرو در حال تسریع کاهش خرید دارایی‌های خود است. اگرچه همزمان به نگرانی‌های موجود از شیوع سویه اومیکرون در آمریکا و تاثیر آن بر روند بهبود اقتصادی هم اشاره شده است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم هر سه شاخص اصلی به روند کاهشی خود ادامه دادند.

در دیگر اخبار روز گذشته ارزیابی دقیقی از شیوع کووید – ۱۹ و تاثیر آن بر اختلالات زنجیره تامین در سال آینده منتشر شد. کارگزاری اس‌پی آنجل SP Angel روز گذشته در ایمیلی هشدار داد که انتظار می‌رود ویروس بسیار مسری اومیکرون به شکل قابل توجهی زنجیره تامین را در سه ماهه نخست سال آینده با مشکل مواجه کند. اگرچه ممکن است مطالعات آتی بیانگر آن باشد که اومیکرون نسبت به دیگر سویه‌های کرونا خفیف‌تر و کمتر کشنده است اما همچنان سلامت مردم را درگیر می‌کند و برای بهبودی افراد مبتلا به چند هفته زمان نیاز خواهد بود. بر این اساس انتظار می‌رود که اختلالات مداوم معدن بیش از پیش به تولید فلزات ضربه زده و در نتیجه کمبود عرضه را تشدید کند. کسری تقاضا و کاهش سطح موجودی‌های LME و SHFE در حال حاضر هم قابل توجه است. این در حالی است که پیش بینی می‌شود سایر صنایع هم در ماه‌های آینده با مشکلات مشابهی مواجه شوند.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته قیمت نفت خام نیمکس کاهش یافت و هر بشکه نفت خام به قیمت ۷۰.۵۰ دلار معامله شد. شاخص دلار آمریکا در ابتدای روز روند صعودی در پیش گرفته بود، با انتشار بیانیه فدرال رزرو به روند صعودی خود ادامه داد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۴۶ درصدی رسید.

1

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا

از دیدگاه تکنیکال، روند صعودی معاملات آتی طلای فوریه مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را از دست داده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۷۲۳.۷۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۴.۳۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۸۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۵۳ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

2

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره

قیمت معاملات آتی نقره مارس روز گذشته به پایین‌ترین سطح ۹ هفته گذشته خود رسید. روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه در یک روند نزولی چهار هفته‌ای قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۲ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۴۳ دلار در هر اونس در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۱.۴۱ دلار در هر اونس وسطح حمایتی دوم بر روی ۲۱.۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.