۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیشروی دلار همسو با انتظارات / بازار از مرز ۳۰۵۰۰تومان حمایت نکرد

۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴
کد خبر: 587149
پیشروی دلار همسو با انتظارات / بازار از مرز ۳۰۵۰۰تومان حمایت نکرد

بالا رفتن انتظارات افزایشی و هجوم خریداران به بازار ارز در پی مذاکرات نافرجام و تداوم بلاتکلیفی برجام، منجر به عبور دلار از مرز ۳۰هزار تومان و پیشروی تا سطح ۳۰۵۵۰تومان شد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ روز جمعه بعد از اتمام آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام و موکول شدن ادامه مذاکرات به آینده، سیگنال عدم حصول توافق و نافرجام بودن این دور از مذاکرات منجر به بالا رفتن انتظارات افزایشی شد؛ از طرفی انتشار اخباری مبنی بر بروز اختلاف بین طرفین و مخالفت غربی‌ها با پیش‌نویس ایران، فضای خوبی برای جولان نوسان‌گیران فراهم کرد تا با بلد کردن این موضوعات و دامن زدن به انتظارات منفی، دلار را به قیمت‌های بالاتر سوق دهند.

این هدف روز گذشته به نتیجه رسید و دلار بعد از گذشت ۱۴ماه دوباره وارد کانال ۳۰هزار تومان شد؛ آخرین بار دلار مهر ماه سال گذشته متاثر از انتخابات آمریکا و انتظار پیروزی ترامپ به مرز ۳۰هزار تومان صعود کرده بود و حالا، اخبار مذاکرات برجام و انتظارات منفی پیرامون آن برای دومین بار اسکناس آمریکایی را به این قیمت رساند.

هرچند دلار در همین سطح باقی نماند و قیمت آن در نتیجه تداوم خرید‌‌ها، تا پایان معاملات دیروز به ۳۰۴۵۰تومان افزایش یافت؛ این روند صعودی امروز هم ادامه دارد و بر همین اساس دلار در معاملات صبح تا ۳۰۵۵۰تومان بالا رفت و تا زمان انتشار این گزارش به ۳۰۴۵۰تومان رسید، ولی هدف خریداران رسیدن به مرز مقاومتی جدید یعنی ۳۰۸۰۰تومان است و درصورتی که سیگنال مثبتی برای مقابله با جو افزایشی وارد بازار نشود، این هدف محقق خواهد شد.

البته علاوه بر تاثیر مذاکرات و بالا بودن انتظارات ناشی از این موضوع، افزایش قیمت درهم به سطح ۸۳۰۰تومان هم در تشدید روند صعودی دلار نقش داشته است؛ حالا تحلیلگران فنی بر این باورند، تا زمانی که درهم به محدوده ۷۰۰۰تومان باز‌نگردد، دلار کانال ۳۰هزار تومان را از دست نخواهد داد.

اما به گفته برخی فعالان بازار ارز این روند صعودی هیجانی است و با تخلیه اثر مذاکرات و فروکش کردن انتظارات، دلار مجددا به محدوده قبلی باز‌خواهد گشت. از طرفی همچنان مذاکرات به پایان نرسیده و با از‌سرگیری دوباره نشست‌های برجام، خریداران هم عقب‌نشینی خواهند کرد و دلار با کاهش قیمت همراه خواهد شد.