۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

رونمایی از دلار ۳۰هزار تومان/ هفته طلایی برای نوسان گیران

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
کد خبر: 586777
رونمایی از دلار ۳۰هزار تومان/ هفته طلایی برای نوسان گیران

امروز دلار در نتیجه بالا رفتن انتظارات و افزایش خرید‌های هیجانی به کانال ۳۰هزار تومان صعود کرد و حالا با موکول شدن ادامه مذاکرات برجام به این هفته، بازار ارز میزبان خریداران شده است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ هفته گذشته مذاکرات دور هفتم برجام برگزار شد و دلار زیر سایه این اتفاق مهم نوسان زیادی داشت؛ با اخبار خوبی که از نشست اول منتشر شد انتظارات منفی برخی معامله‌گران تغییر کرد و امید به حصول توافق قوت گرفت اما، اواخر هفته بعد از ارائه متن پیشنهادی از سوی ایران با تاکید بر ضرورت لغو عملی و کامل تحریم‌های آمریکا و مخالفت غرب با آن، مسیر مذاکرات تغییر کرد.

پیش‌نویسی که به اعتقاد تیم مذاکره‌ ایران به حق و از نظر طرف‌های غربی سختگیرانه و غیر‌منطقی بود، باعث شد ناامیدی جای خوشبینی به نتیجه این دور از مذاکرات را بگیرد؛ در نهایت روز جمعه آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام برخلاف جلسه اول، با نارضایتی طرفین به اتمام رسید و به گفته باقری، ادامه مذاکرات به بعد از مشورت اعضا با پایتخت‌هایشان موکول شد.

این اختلاف نظر باعث شد نوسان‌گیران از این فرصت برای بالا بردن قیمت دلار استفاده کنند؛ به این ترتیب دلار که تحت تاثیر اخبار مثبت و افزایش فروش‌ها تا ۲۸۹۵۰تومان عقب‌نشینی کرده بود، از اواخر هفته با جوسازی نوسان‌گیران پیرامون اخبار منفی و دامن زدن به انتظارات افزایشی، روند صعودی پیش گرفت.

دلار معاملات نقدی هفته گذشته را با قیمت ۲۹۴۵۰تومان به پایان رساند و با ادامه این روند در معاملات پشت‌خطی روز جمعه تا ۲۹۷۵۰تومان پیشروی کرد؛ با شروع به کار بازار امروز، اسکناس آمریکایی کانال ۳۰هزار تومان را شکست و تا زمان انتشار این گزارش به ۳۰۱۵۰تومان رسید.

اگرچه به گفته مذاکره‌کننده ارشد ایران، ادامه مذاکرات به این هفته موکول شده است، اما برخی نسبت به از‌سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک اظهار ناامیدی کرده‌اند؛ این احتمال بیشتر مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت و به همین دلیل برای استفاده از این مهلت طلایی، شروع به خرید‌های هیجانی کرده‌اند.

حالا که دلار مرز ۳۰هزار تومان را شکسته و به سرعت تا نزدیکی سطح مقاومتی ۳۰۲۰۰تومان هم پیش رفته، انتظارات نسبت به ادامه این مسیر بالاست؛ لذا اگر بازارساز در این شرایط هم با روش‌های اشتباهی نظیر افزایش شکاف بین نرخ صرافی‌های بانکی و بازار آزاد در جهت ساماندهی بازار اقدام کند، این روند هیجانی غیرقابل کنترل خواهد شد.