۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا در قعر چهار هفته ای / سقوط فلز زرد همراه با قیمت نفت خام

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۴۴
کد خبر: 586595
طلا در قعر چهار هفته ای / سقوط فلز زرد همراه با قیمت نفت خام

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه روند کاهشی در پیش گرفت و در پایین‌ترین سطح چهار هفته گذشته خود متوقف شد. وضعیت نمودارهای کوتاه مدت طلا در حال حاضر رو به وخامت است که این امر صف فروش را در این بازار طولانی‌تر کرده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ روند نزولی بازارهای سهام اگرچه در شرایط عادی عامل صعودی فلزات گرانبها محسوب می‌شود در شرایط کنونی بسیاری از معامله‌گران را مجبور به نقد کردن سرمایه آنها کرده است. رکود بازار نفت در هفته جاری معاملاتی عامل منفی برای بازار فلزات گرانبها بوده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با ۱۷.۲۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۶۷.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۳۶ دلار افزایش به قیمت ۲۲.۳۷۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. بازارهای سهام ایالات متحده اما پس از چند روز روند نزولی، صعود قابل توجهی به ثبت رساندند. روند منفی اخیر بازارهای سهام در ایالات متحده ناشی از نگرانی شیوع سویه اومیکرون بود که به خصوص یک مورد ابتلا به کرونای اومیکرون در کالیفرنیا آن را تشدید کرد. همچنین انتشار اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه واکسن‌های موجود تا حدودی محافظت کننده افراد در برابر سویه جدید است، به آرامش در بازارها کمک کرد. همچنین اخبار دیگر مبنی بر اینکه سویه اومیکرون از دیگر سویه‌های شناسایی شده کرونا شدیدتر نیست و حتی می‌تواند خفیف‌تر هم باشد منجر به کاهش نگرانی‌ها در این باره شد. با این وجود نمی‌توان منکر این واقعیت شد که هر اطلاعات جدیدی در رابطه با سویه اومیکرون می‌تواند نوسانات بازارها را به دنبال داشته باشد.

در بازارهای کلیدی خارجی نفت خام نیمکس پس ازدستیابی به پایین‌ترین سطح سه ماهه ۶۲.۴۳ دلار در هر بشکه در ساعات پایانی روز به قیمت ۶۶.۵۰ دلار معامله شد. شاخص دلار اندکی روند کاهشی در پیش گرفت و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به محدوده ۱.۴۵۶ درصدی رسید.

بازار در انتظار انتشار گزارش وضعیت اشتغال ماه نوامبر ایالات متحده است که صبح جمعه منتنشر می‌شود و بر اساس برآوردها حقوق و دستمزد غیرکشاورزی که در ماه اکتبر به ۵۳۱ هزار نفر رسیده بود در ماه نوامبر به ۵۷۳ هزار نفر رسیده است.

WhatsApp Image 2021-12-03 at 8.38.39 PM

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه تکنیکال، قیمت‌های آتی طلای فوریه روز گذشته به کمترین سطح چهار هفته گذشته خود رسید. روند صعودی و نزولی معاملات در یک سطح کلی کوتاه مدت قرار دارند. در معاملات روزهای گذشته روند صعودی دو ماهه در نمودارهای میله‌ای روزانه متوقف شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۲۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۶۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۵.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۷۹۵.۷۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۶۱ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

WhatsApp Image 2021-12-03 at 8.38.47 PM

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه از روند نزولی برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۴۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۲.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است این در حالی است که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۲.۱۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.