۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار در انتظار آخرین نشست دور هفتم / تب معاملات پشت خطی بالا رفت

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۲۲
کد خبر: 586577
دلار در انتظار آخرین نشست دور هفتم / تب معاملات پشت خطی بالا رفت

دلار امروز همزمان با برگزاری نشست پایانی کمیسیون مشترک برجام در معاملات پشت خطی روند صعودی پیش گرفته و تا ۲۹۶۰۰تومان پیشروی کرده است؛ حالا اخبار امروز می‌تواند مسیر معامله‌گران را در بازار فردا مشخص کند.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دلار در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر شروع مذاکرات دور هفتم برجام چند بار رفت‌و‌برگشت داشت؛ قیمت دلار پیش از مذاکرات تا ۲۹۵۵۰تومان بالا رفته بود اما روز سه‌شنبه تحت تاثیر برگزاری مذاکرات و خوشبینی طرفین به روند آن، به سطح ۲۸۹۵۰تومان عقب‌نشینی کرد و از اواخر هفته با حاصل نشدن انتظارات مثبت، دوباره افزایش یافت.

درحالیکه پس از اتمام اولین نشست، مسئولان نسبت به پیشرفت و روند مثبت مذاکرات ابراز امیدواری می‌کردند، طی دو روز گذشته اخباری منتشر شده که از بروز اختلافی بین طرفین برجام خبر می‌دهد.

اظهارات ضدونقیض برجامی

روز گذشته ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای در وین تحویل داد؛ به گفته مشاور هیات مذاکراتی ایران در وین، پیشنهادها بر لزوم رفع عملی تحریم‌های آمریکا تأکید دارد. موضع آمریکا همچنان مانعی بر سر دست‌یابی به یک توافق است و می‌خواهد بخشی‌ از تحریم‌های اصلی را حفظ کند.

در این رابطه باقری، مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرده که هنوز سند سوم را به طرف‌های مقابل در برجام تحویل نداده‌ایم، ایران در سند سومی که به طرف‌های مقابل در برجام ارائه می‌شود درباره مدت راستی آزمایی از رفع تحریم‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادهای را بیان می‌کند.

همچنین این مقام مسئول در مصاحبه‌ای اظهار کرده که توپ در زمین آمریکا است نه ایران؛ وی در ادامه تاکید کرده که ایران کاملا صراحت دارد درباره برنامه موشکی خود وارد مذاکره نمی‌شود.

در این بین خبری از سوی پایگاه میدل‌ایست‌آی منتشر شد که ادعا کرده هیات مذاکره‌کننده ۱+۴ که در حال انجام مذاکرات رو در رو با ایران در وین هستند، با یکدیگر به اختلافاتی برخورده‌اند. 

به گزارش این رسانه، در نشست روز گذشته ایران در واکنش به قرائت بیانیه رابرت مالی، رییس هیات آمریکایی، از سوی یک کشور اروپایی معترض شده و گفته که آمریکا جزو گفت‌وگوها نیست و سپس خطاب به حاضران در اتاق گفته: "ما را تهدید نکنید."

از طرف دیگر گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با فرانس‌۲۴ گفته که ایران باید به بازرسان این نهاد بین‌المللی «دسترسی بی‌قید و شرط» بدهد و اگر این کار را انجام ندهد مشکل ایجاد خواهد شد.

تغییر مسیر دلار با اخبار جدید از وین

اگرچه انتظار می‌رفت دلار به مسیر نزولی که با شروع مذاکرات پیش گرفته بود ادامه دهد، اما این اخبار بار دیگر انتظارات افزایش را بالا برد و مسیر دلار را تغییر داد؛ تحت تاثیر فضای پیش آمده، خرید‌ها شدت گرفت و نهایتا دلار در بازار نقدی دیروز تا ۲۹۴۵۰تومان بالا رفت و امروز همزمان با برگزاری آخرین نشست دور هفتم، در معاملات پشت خطی تا ۲۹۶۰۰تومان پیشروی کرده است.

حالا معامله‌گران برای تعیین موقعیت خود در بازار فردا منتظر نتیجه این نشست هستند؛ اگر مذاکرات وین حامل سیگنال‌های مثبت باشد و بتواند انتظارات افزایشی را کنترل کند، همچنان می‌توان به کاهش قیمت دلار امید‌وار بود.