۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار ۲۹هزار تومانی در لبه پرتگاه / واکنش بازار ارز به اولین نشست مذاکرات

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
کد خبر: 585693
دلار ۲۹هزار تومانی در لبه پرتگاه / واکنش بازار ارز به اولین نشست مذاکرات

دلار تا ظهر دیروز تاخت اما خبر آغاز دور هفتم مذاکرات برجام ترمز بازار را کشید و قیمت آن از ۲۹۵۵۰ به ۲۹۱۰۰تومان تا ساعات پایانی معاملات پشت‌خطی کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ بعد از شش ماه وقفه، عصر دیروز ماراتن برجام بین ایران و گروه ۱+۴ در وین آغاز شد؛ درحالیکه پیش از شروع این نشست، دلار در سایه بالا بودن انتظارات منفی تا محدوده ۲۹۵۵۰تومان پیشروی کرده بود، عصر دیروز با اعلام خبر از سرگیری مذاکرات از حرکت ایستاد و تا پایان روز، تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت و اظهارات امیدوار‌کننده مذاکره‌کنندگان به سطح ۲۹۱۰۰تومان عقب‌نشینی کرد.

اولین نشست دور هفتم مذاکرات حامل اخبار امید‌وار‌کننده‌ای بود و همین موضوع باعث شد بازار ارز بعد از مدت‌ها به اخبار مثبت در مورد برجام روی خوش نشان دهد؛ این تغییر رفتار پالس احتیاطی به معامله‌گران داد و باعث توقف خرید‌ها و افزایش تعداد فروشندگان شد، از همین‌رو دلار از ادامه روند صعودی صرف‌نظر کرد.

نظر مذاکره‌کنندگان درباره اولین نشست

روز گذشته اولیانوف نماینده روسیه در وین اعلام کرد که گفت‌وگوها بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد و شرکت‌کنندگان بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست افتتاحیه کمیسیون برجام در وین در جمع خبرنگاران از ادامه مذاکرات برای دو روز آینده خبر داد و اظهار کرد که قصد داریم برجام را احیا کنیم.

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران هم بعد از اتمام این نشست در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید آیا خوش‌بین هستید گفت: «بله»

وانگ کوان، مذاکره‌کننده ارشد چین هم گفته که همه ما توافق داریم اولویت با رفع تحریم‌هاست و باید ابتدا به این مساله بپردازیم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز بازگشت گفت‌وگو برای اجرای کامل برجام را گام مهمی دانست و تاکید کرد که تمام طرف‌ها باید اطمینان یابند که این ابزار ارزشمند (برجام) موثر باقی بماند.

سخنگوی کاخ سفید هم در واکنش به این موضوع اعلام کرد که بهترین رویکرد در قبال ایران مسیر دیپلماسی است، هدف ما تغییر نکرده و بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام است. این بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است.

حالا بازار ارز تحت تاثیر واکنش‌های مثبت طرفین مذاکره به اولین نشست، روند نزولی پیش گرفته و دلار تا زمان انتشار این گزارش به مرز ۲۹هزار تومان نزدیک شده است؛ حالا همانطور که اعلام شده، مذاکرات دور هفتم تا فردا ادامه دارد و باتوجه به جو نزولی بازار، انتظار بازگشت دلار به کانال ۲۸هزار تومان میان برخی معامله‌گران قوت گرفته است؛ از طرفی اگر در جلسات پیش‌رو، اختلافات بر سر مساله فعالیت هسته‌ای ایران و تحریم‌ها برطرف نشود، انتظارات منفی تشدید خواهد شد و دلار به سرعت واکنش نشان خواهد داد.