۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۵مرداد / بازار در دوراهی سخت

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵
کد خبر: 548278
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۵مرداد / بازار در دوراهی سخت

امروز بازار ارز برخلاف انتظارات اولین معاملات رسمی خود را پس از شش روز تعطیلی افزایشی آغاز کرد که گفته می‌شود اگر بازارساز مانع ادامه این روند نشود دلار به همین مسیر ادامه خواهد داد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ روز گذشته درحالی‌که بازار رسمی ارز آخرین روز تعطیلات را سپری می‌کرد نوسان‌گیران موفق شدند در ساعاتی از معاملات قیمت دلار را تا سطح ۲۴۹۵۰تومان بالا ببرند و اگرچه تا پایان روز نرخ این ارز به محدوده ۲۴۷۸۰تومان بازگشت، اما وضعیت بازار نشان می‌داد که انتظارات تورمی مجددا افزایش یافته که این عامل می‌توانست دلار را به قیمت‌های بالاتری سوق دهد.

عوامل متعددی از جمله ناامیدی نسبت به برجام در پی اظهارات منفی برخی مسئولان، خبر تشدید تحریم‌های نفتی ایران و همچنین تعطیلی شش روزه تهران و به‌تبع آن جولان نوسان‌گیران در بازار غیر رسمی ارز دست به دست هم دادند تا دیروز دلار با افزایش ۲۰۰تومانی نسبت به روز شنبه از مرز مقاومتی ۲۴۸۰۰تومان عبور و در ساعاتی از معاملات قیمت ۲۴۹۵۰تومان را لمس کند.

البته این قیمت برای دلار ماندگار نبود و از آنجا که برخی خریداران نسبت به رفتار بازار در اولین روز معاملات پس از شش روز تعطیلی نگران بودند و احتمال می‌رفت امروز بازارساز با افزایش عرضه جلوی روند صعودی را بگیرد، دست از خرید برداشتند و این موضوع باعث شد تا ساعات پایانی معاملات روز گذشته نرخ این ارز پشت خط ۲۴۸۰۰تومان قرار بگیرد.

اما پیش‌بینی‌ کاهشی‌ها درست از آب درنیامد و امروز بازار ارز معاملات رسمی خود را افزایشی شروع کرد به طوریکه اولین قیمت دلار در بازار آزاد ۲۴۸۰۰ و در صرافی‌ها با رشد حدود ۴۰۰تومانی نسبت به آخرین معاملات پیش از تعطیلات ۲۴۴۰۰تومان اعلام شد.

افزایش قیمت‌ دلار در نخستین ساعات معاملات امروز نشان می‌دهد که عرضه بازارساز پاسخگوی تقاضای موجود نبوده و باتوجه به اینکه برخی معامله‌گران تا بازگشایی بازار رسمی دست نگه‌ داشته بودند، امروز با شروع فعالیت صرافی‌ها اقدام به خرید کرده‌اند که این افزایش تقاضا مانع بازگشت دلار به مسیر نزولی شده است.

از طرفی دیگر به گفته تحلیلگران این بازار، اعلام قیمت دلار صرافی‌های رسمی بالاتر از سطح دوشنبه هفته پیش حاکی از پذیرفتن روند صعودی از سوی بازارساز است؛ بنابراین این وضعیت جسارت خریداران را بالا خواهد برد و ممکن است به تداوم روند افزایشی دامن بزند که البته قرار گرفتن دلار پشت‌خطی در نزدیکی کانال ۲۵هزار تومان مهر تاییدی بر این ادعاست.

حالا تحلیلگران فنی بازار بر این باورند باتوجه به نبود سیگنال مثبت از سوی برجام، تعیین مسیر دلار دست بازارساز است؛ بر این اساس اگر تا پایان ساعت کاری امروز خبری از افرایش عرضه نباشد، دلار تحت تاثیر افزایش حجم خرید‌ها در مرحله اول مرز ۲۵هزار تومان را خواهد دید و پیش‌روی آن تا سطح مقاومتی ۲۵۲۰۰تومان هم دور از انتظار نیست.

در مقابل چنانچه تحرکی از سوی بازارساز در بازار امروز دیده شود، خریداران پا پس می‌کشند و با پیشی‌ گرفتن فروشنده‌ها دلار به همان محدوده پیش از تعطیلات یعنی قیمت ۲۴۴۰۰ تا ۲۴۶۰۰تومان نزول خواهد کرد.