۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار در روزهای بلاتکلیفی برجام / بازار ارز همچنان گوش به فرمان وین

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۰۳
کد خبر: 526344
پیش بینی قیمت دلار در روزهای بلاتکلیفی برجام / بازار ارز همچنان گوش به فرمان وین

از اواخر هفته پیش با جایگزین شدن انتظارات افزایشی به جای امیدواری نسبت به توافق در آینده نزدیک، بازار ارز روی دور صعودی قرار گرفته به طوریکه قیمت دلار از ۲۰۹۰۰روز چهارشنبه به ۲۱۵۰۰تومان در بازار امروز رسیده است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دلار از ابتدای هفته پیش با سرعت بالایی در حال طی کردن مدار نزولی بود و تا روز چهارشنبه قیمت آن از کانال ۲۳ به ۲۰هزار تومان کاهش یافت اما روز پنجشنبه انتشار برخی اخبار در رسانه‌های داخلی مبنی بر بروز اختلال در روند مذاکرات وین، انتظارات معامله‌گران و قیمت دلار را تغییر داد.

روز پنجشنبه قیمت دلار در بازار نقدی به ۲۱۷۰۰ و در معاملات پشت‌خطی روند افزایشی با شیب تندتری ادامه داشت به طوریکه تا پایان روز به مرز ۲۲هزار تومان رسید، روز جمعه نوسان در این بازار زیاد بود و قیمت دلار بین ۲۱۳۰۰ تا ۲۱۸۰۰تومان در رفت‌وبرگشت بود و نهایتا با قیمت ۲۱۷۰۰تومان بسته شد.

در این میان یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که امکان بازگشت ایران و آمریکا به برجام ظرف چند هفته آینده وجود دارد، اما گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد؛ واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز ضمن تکذیب ادعای بروز برخی اختلاف‌نظرهای جدی در مذاکرات اظهار کرد گام‌هایی که تا کنون برداشته شده امیدوارکننده است.

با این وجود سیگنال روند صعودی معاملات پشت‌خطی به بازار نقدی امروز هم سرایت کرد و اگرچه اخبار امیدوارکننده‌ای درمورد برجام از آخرین نشست وین به گوش رسیده اما انتظارات همچنان افزایشی است و بالا بودن حجم خرید‌ها باعث رشد قیمت دلار تا ۲۱۵۰۰تومان شده است.

این درحالیست که دلار در صرافی‌ها همچنان کانال ۲۰هزار تومان را حفظ کرده و این تفاوت قیمت وسوسه‌برانگیز بین نرخ بازار آزاد و صرافی باعث تشکیل صف خرید مقابل صرافی‌ها و فروش در بازار آزاد شده است.

حالا این دو روز فرصت مناسبی برای نوسان‌گیران فراهم کرده بود و دارندگان دلار توانستند از این فرصت برای جبران بخشی از زیان یک هفته گذشته استفاده کنند اما باتوجه به اینکه جو کاهشی و توافق همچنان در بازار پابرجاست به نظر نمی‌رسد روزهای خوشی در انتظار نوسان‌گیران باشد.

ناهماهنگی دلار و درهم

طی هفته گذشته یکی از عوامل تاثیرگذار در روند نزولی قیمت دلار افت ارزش درهم بود، حالا باتوجه به اینکه درهم همچنان در سطح ۵۹۰۰تومانی است دلار باید زیر ۲۱هزار تومان قرار بگیرد؛ حالا از آنجا که سیگنال افزایشی از سوی درهم دریافت نشده، بنابراین قیمت فعلی دلار صرفا نتیجه خرید‌های هیجانی است که به گفته فعالان بازار ارز به زودی فروکش خواهد کرد.