۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود طلا و نقره در فضای دوستانه بازارها/ حرکت رو به جلوی فلزات گرانبها همگام با طلای دیجیتال

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۵۸
کد خبر: 504801
صعود طلا و نقره در فضای دوستانه بازارها/ حرکت رو به جلوی فلزات گرانبها همگام با طلای دیجیتال

قیمت معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته روند افزایشی در پیش گرفت، این در حالی است که از میانه هفته گذشته قیمت‌های روند نزولی بی وقفه‌ای آغاز کرده بودند.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ در خریدهای مبتنی بر نمودار معاملات روز گذشته، آنچه مشهود بود آنکه وضعیت فنی کوتاه مدت در بازار فلزات گرانبها اندکی بهبود یافته است. بر این اساس دیروز، طلای آتی آوریل با ۱۹.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۳۲.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۳۶ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۵۵۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی یافت به گونه‌ای که در بازارهای آسیایی شاخص‌ها به سطح رکوردی خود نزدیک شدند. در ایالات متحده نیز هر سه شاخص اصلی با ادامه روند صعودی موفق به ثبت رکوردهای جدید شدند. اگرچه همچنان نگرش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در نخستین روز هفته همچنان «در معرض خطر» ارزیابی شده است. این در حالی است که یکی از کارگزاران اصلی روز گذشته طی یادداشتی عنوان کرد: کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا، ادامه توزیع واکسن و بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری آمریکا از ادامه روند صعودی در بازارها حمایت خواهد کرد. جنت یلن وزیر خزانه داری دولت بایدن در همین راستا روز یکشنبه اعلام کرد اگر کنگره بسته محرک پیشنهادی را به تصویب برساند، اقتصاد ایالات متحده تا سال ۲۰۲۲ به اشتغال کامل بازخواهد گشت.

دیگر خبرها از بازارهای مالی حاکی از آن است که قیمت بیت‌کوین روند افزایشی قابل توجهی در پیش گرفته و روز گذشته پس از خرید ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت خودروسازی تسلا از این بازار، برای نخستین بار مرز ۴۲ هزار دلار را رد کرده و تا پایان روز به روند افزایشی خود ادامه داد. تحلیل‌گران بر این باورند که بازار فلزات گرانبها می‌تواند همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین پیشروی کند، بر این اساس افزایش قیمت رمزارزها می‌تواند موجب شکل گیری روند نزولی در شاخص دلار آمریکا و بر همان مبنا افزایش قیمت طلا و نقره شود.

در بازارهای مهم خارجی شاخص دلار آمریکا پس از دستیابی به بالاترین سطح دو ماهه خود در روزهای پایانی هفته گذشته، دیروز اندکی روند کاهشی داشت. اگرچه در مقایسه با دیگر ارزهای اصلی دلار همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد. قیمت نفت خام نیمکس نیز روز گذشته به بالاترین سطح ۱۳ ماه گذشته خود رسید و به قیمت ۵۸ دلار در هر بشکه معامله شد، همزمان قیمت معاملات آتی نفت خام برنت به ۶۰ دلار در بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۱.۱۹۵ درصدی معامله شد که بالاترین سطحی است که پس از شیوع و همه گیری کرونا به آن رسیده است.

طلا

 (نمودار روند حرکت ۲۴ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه در یک روند نزولی چهار هفته‌ای قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت جامد ۱۸۷۸.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۷۱.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۴۰.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۷.۳۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار و همچنان در تلاش است تا روند صعودی قیمت‌ها را در نمودار روزانه از سر بگیرد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی قطعی ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۶۹۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۸ دلار ارزیابی شده است این در حالی است که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۷ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.