۰ نفر

با شکست مرز ۱۹۰۰ دلار رخ داد؛

آغاز قدرتمند طلا در سال ۲۰۲۱

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۸:۳۴
کد خبر: 495586
آغاز قدرتمند طلا در سال ۲۰۲۱

طلا سال ۲۰۲۱ را با شکست مرز روانی ۱۹۰۰ دلاری آغاز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ پس از آنکه طلا در سال ۲۰۲۰، بهترین عملکرد خود را با بازدهی بیش از ۲۴ درصد به ثبت رساند، این فلز ارزشمند در روزهای اولیه سال جدید با قدرت کار خود را آغاز کرد و سد ۱۹۰۰ دلاری را که هفته‌ها در تلاش برای عبور از آن بود را با قدرت پشت سر گذاشت. طلا در ماه دسامبر بیش از ۷/ ۶ درصد افزایش قیمت داشت و درحالی‌که هنوز بیشتر از ۴ روز از ماه ژانویه نگذشته است، طلا در این مدت بیش از ۷/ ۱ درصد افزایش قیمت داشت تا مجددا تلاش جدیدی را برای ورود به هزاره سوم قیمتی خود آغاز کند.

درحالی‌که بسیاری از تحیل‌گران برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ چشم‌انداز صعودی را برای طلا متصور هستند، در روزهای اولیه سال ۲۰۲۱ مجددا افزایش تعداد بیماران کرونایی و احتمال وضع محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه موجب شد تا سرمایه‌ها برای فرار از ریسک‌های اقتصادی به سوی پناهگاه‌های امن دارایی هجوم بیاورند. همچنین روز گذشته و پس از رالی صعودی پرشتاب بیت‌کوین، قیمت این رمزارز با اصلاح نسبتا شدیدی مواجه شد به ترتیبی که در معاملات ابتدای روز ارزش پرطرفدارترین رمزارز جهان به کانال ۲۸ هزار دلاری سقوط کرد اما در ادامه با جبران بخشی از این ریزش قیمتی به بالای مرز ۳۰ هزار دلاری بازگشت. بیت‌کوین همچنان بیش از ۶۸ درصد کل ارزش بازار رمزارزها را در اختبار خود دارد. برخی معامله‌گران باور داشتند، برگشت بیت‌کوین از سقف ۳۵هزار دلاری نیز تا حدی موجب ورود سرمایه‌های جدید به بازار طلا شد.

کاهش سرعت ریکاوری اقتصادی

علاوه بر مسائل مربوط به پاندمی کرونا، افزایش تردیدها نسبت به ریکاوری سریع اقتصادی یکی دیگر از عواملی است که از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند. داده‌های منتشر شده در اقتصاد چین نشان می‌دهد سرعت گسترش فعالیت‌های صنعتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه دسامبر کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در بحث ریکاوری اقتصادی از بحران کرونا، اقتصاد چین بهترین وضعیت را در میان اقتصادهای توسعه‌یافته دارد و پیش‌بینی می‌شود تنها قدرت اقتصادی جهان باشد که در سال کرونایی ۲۰۲۰، رشد اقتصادی مثبت را تجربه می‌کند. تحلیلگران اکنون منتظر انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا و اروپا هستند تا وضعیت روند ریکاوری در این کشورها را نیز مشاهده کنند. پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی آن است که پتانسیل انتشار داد‌ه‌های اقتصادی ناامیدکننده و به‌طور کلی کاهش سرعت ریکاوری اقتصادی در میان کشورهای توسعه‌یافته موضوعی است که می‌تواند از قیمت طلا حمایت کند. کاهش مجدد ارزش دلار آمریکا نیز روز گذشته راه صعود طلا به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری را هموار کرد. شاخص دلار آمریکا در ادامه مسیر کاهشی خود روز گذشته با کاهش نیم درصدی به میانه کانال ۸۹ واحدی سقوط کرد تا در پایین‌ترین ارزش خود در سه سال گذشته قرار بگیرد. طلا نیز ساعت ۳بعدازظهر به بالای ۱۹۳۰ دلار رفته بود که رکوردی ۲ماهه محسوب می‌شد.

از منظر وضعیت پاندمی کرونا نیز همچنان وضعیت به سود طلاست. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنان خود از احتمال وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای کنترل پاندمی کرونا خبر داد و همچنین ژاپن نیز اعلام کرده که به دلیل افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کرونا در پایتخت خود اعلام وضعیت اضطراری خواهد کرد.