۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش متوسط قیمت طلا در معاملات آرام پیش از تعطیلات/ روز سبز بازارهای مالی

۵ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
کد خبر: 492692
افزایش متوسط قیمت طلا در معاملات آرام پیش از تعطیلات/ روز سبز بازارهای مالی

قیمت معاملات آتی طلا روز گذشته در ایالات متحده و در شب کریسمس افزایش متوسطی تجربه کرد. با توجه به اینکه بازارهای مالی روز گذشته زودتر از موعد بسته شدند، معاملات پیش از تعطیلات در روندی آرام به پایان رسید.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روز گذشته در روندی آرام قیمت فلزات گرانبها اندکی افزایش یافت. بر این اساس طلای آتی فوریه با ۴.۸۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۸۲.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۰۶ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۹۱۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام در معاملات روز گذشته عموما روند صعودی داشت، این در حالی است که برخی از بازارهای اروپایی به دلیل تعطیلات کریسمس بسته بود. در آخرین روز معاملات پیش از تعطیلات کریسمس ایالات متحده نیز سه شاخص اصلی روند افزایشی در پیش گرفت.

در اقدامی غیرمنتظره روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده به شکلی غیرمنتظره لایحه هزینه‌های دفاعی ایالات متحده را وتو کرد و بسته محرک مالی را که کنگره در اوایل هفته به تصویب رسانده بود در حالی متوقف کرد که روزانه موارد ابتلا و قربانیان ویروس کووید - ۱۹ در ایالات متحده و اروپا افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی معامله گران و سرمایه گذاران نگران هستند که افزایش موارد ابتلا منجر به شکل گیری طیف گسترده‌ای از محدودیت‌های تجاری و عمومی در کشورهای مختلف جهان شود.

در سمت روشن ماجرا اما، بازارهای اروپا مطابق گزارش‌های امید خود را به اعلام هر چه سریع‌تر یک توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا در یک توافق نرم پیش از تکمیل روند برگزیت افزایش داده‌اند.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته اندکی کاهش یافت، در بازارهای مهم خارجی قیمت‌های آتی نفت خام فوریه نیمکس بدون تغییر قابل توجهی در سطح ۴۸.۱۵ دلار در بشکه معامله شد. بازده معاملات آتی ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا (اوراق قرضه ده ساله) نیز در محدوده ۰.۹۲ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در میان روند افزایشی قیمت در نمودار میله‌ای روزانه، از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این وجود تحلیل‌گران تاکید دارند که برای حفظ روند صعودی نیاز به شکل گیری یک حرکت صعودی قابل توجه احساس می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در معاملات آتی فوریه رسیدن به سطح بالاتر از مقاومت ثابت بالاترین قیمت معاملات نوامبر یعنی ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۲۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست ۱۸۸۹.۴۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۵۹ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس در نمودار میله‌ای روزانه از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به بالاتر از سطح مقاومت فنی ۲۷.۶۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۰۸ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۶.۲۷ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۵.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم در ۲۵.۱۲ دلار مشاهده شده است.