۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت طلا علیرغم تشدید جو ریسک گریزی/ روند نزولی فلز زرد با افزایش ۴.۳درصدی خرید مسکن

۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳
کد خبر: 483144
کاهش قیمت طلا علیرغم تشدید جو ریسک گریزی/ روند نزولی فلز زرد با افزایش ۴.۳درصدی خرید مسکن

قیمت معاملات آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت، این در حالی است که روند حرکت بازارها در طول هفته جاری بیانگر ریسک گریزی شدیدی است که بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار داده است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ بازار جدید مسکن در ایالات متحده همچنان نقطه روشنی در اقتصاد این کشور محسوب می‌شود، بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی انجمن ملی معاملات ملکی NAR در بازار کنونی مسکن، افراد بیشتری به سمت خرید خانه روی آورده‌اند. بر اساس این گزارش فروش خانه در ایالات متحده در طول ماه گذشته ۴.۳ درصد افزایش یافته و نرخ فصلی و سالیانه این بخش را به ۶.۸۵ میلیون واحد رسانده است. این در حالی است که نرخ سالانه فروش مسکن ایالات متحده در ماه سپتامبر ۶.۵۴ میلیون واحد بود و اقتصاددانان انتظار داشتند نرخ ماه اکتبر به ۶.۴۵ میلیون واحد برسد. معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته با کاهش ۰.۷۹ درصدی به قیمت ۱۸۵۹.۴۰ دلار و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۴۱۸ دلاری به قیمت ۲۴.۰۳ دلار مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند، این در حالی است که در یک روند حرکتی معکوس هر سه شاخص اصلی ایالات متحده روز معاملاتی مثبتی به پایان بردند. به نظر می‌رسد ریزش بازارهای سهام در سراسر جهان عمدتا ناشی از محدودیت‌ها و به تبع آن تعطیلی مشاغلی باشد که در پی همه گیری خارج از کنترل کووید - ۱۹ شکل گرفته است. در حالی که سرمایه گذاران علیرغم ترس از آغاز محدودیت‌ها و شیوع بیشتر ویروس قرار دارند، امید به تولید واکسن نیز به این جهت گیری اضافه شده اما در نهایت ترس از شرایط نامعلوم تعیین کننده روند حرکت بازارها بوده است.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که گلدمن ساکس روند صعودی بازار کالاهای خام را به عنوان مانعی در برابر تورم قریب الوقوع پیش بینی کرده است. گلدمن پیش بینی کرده است که در طول ۱۲ ماه آینده حدود ۲۷ درصد بازدهی در شاخص کالای گلدمن ساکس GSCI دیده خواهد شد، گلدمن در این گزارش آورده است که در طول یک سال آینده بازده فلزات گرانبها ۱۹ درصد، انرژی ۴۰ درصد و فلزات صنعتی به ۳ درصد خواهد رسید.

اما در گزارش گلدمن ساکس آنچه که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، سطح قیمتی است که برای فلز زرد پیش بینی شده است، بر این اساس گلدمن هدف حرکت طلا در ۱۲ ماه آینده ۲۳۰۰ دلار و نقره را ۳۰ دلار در هر اونس عنوان کرده است.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته با جهش اصلاحی از فشار فروش در اوایل هفته، افزایشی بود. بسیاری از تحلیل‌گران پیش بینی کرده‌آند که شاخص دلار طی ماه‌های آینده روند کاهشی داشته باشد. در بازارهای مهم خارجی روز گذشته قیمت آتی نفت خام نیمکس کاهشی و در حدود ۴۱.۷۵ دلار معامله شد، بازده معاملات آتی ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در حدود ۰.۸۵ درصد در حال معامله است.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر هنوز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار اما معاملات در شرایط فعلی بسیار ناپایدار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا ادامه روند معاملات در سطح بالاتر از مقاومت ثابت و بالاترین قیمت ماه نوامبر یعنی ۱۹۶۶.۱۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، پایین آوردن قیمت‌ها در کف قیمتی معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۸۴۸ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا بالاترین سطح قیمت روز گذشته یعنی ۱۸۷۲.۶۰ و سطح مقاومت دوم ۱۸۸۴.۲۰ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۱۸۵۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۴۸ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر هم از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی کامل و کمترین سطح قیمتی ماه اکتبر یعنی ۲۲.۶۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۴۲۵ دلار و سطح مقاومت دوم بالاترین سطح قیمت روز چهارشنبه یعنی ۲۴.۷۸ دلار در اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۳.۷۸۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۲۳.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.