۰ نفر

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

معامله خیابانی دلار در حکم قاچاق ارز است

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۳۹
کد خبر: 482472
معامله خیابانی دلار در حکم قاچاق ارز است

امیرمحمد پرهام‌فر گفت: بخش زیادی از تقاضا در بازار ارز غیرواقعی و دلالی است و اخیراً وزارت اطلاعات اقدامات مثبتی در مقابله با دلالان انجام داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پرهام‌فر، با بیان اینکه بخشی از تقاضای بازار ارز مربوط به نیازهای حقیقی جامعه مثل نیاز به واردات، ارز دانشجویی و ارز مسافرتی می‌شود، تاکید کرد: بخش زیادی از تقاضا هم مربوط به سفته بازی و دلالان است و قطعاً برخوردهایی که وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی در چند وقت اخیر در یزد و اصفهان با این افراد داشته‌اند، بسیار مفید و اثربخش بوده است.

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده است که هیجانات کاذب تأثیر قوی‌تری بر افزایش نرخ ارز داشته است و عمدتاً مؤلفه‌های تعیین‌کننده اقتصادی و مالی را تحت شعاع قرار داده است، خاطرنشان کرد: بارها شاهد بوده‌ایم که در فضای حقیقی اقتصاد هیچ اتفاق خاصی نیفتاده اما ارز به شکل کاذب روند صعودی پیدا کرده است.

شباهت بازار فردایی ارز به قماربازی

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بازار فردایی ارز تأثیر بسزایی در دامن زدن به هیجانات کاذب بازار دارد، گفت: در فواصل زمانی گوناگون این ستاد بر اساس تجربیات کارشناسان خود اطمینان داشته که نرخ ارز دارای حباب است و به زودی ریزشی خواهد شد.

پرهام فر با بیان اینکه نهادهای امنیتی از سال ۹۷ تاکنون بارها با دلالان برخورد کرده‌اند، ادامه داد: نمونه بارز التهاب آفرینی در بازار ارز، بازار فردایی است، چراکه در این بازار یک اسکناس دلار هم مبادله نمی‌شود و شباهت خاصی با قماربازی دارد.

مردم عادی بازنده اصلی بازار ارز

وی با اشاره به اینکه اخیراً شاهد بودیم برخی از سوداگران با هیاهوی دلار ۵۰ هزارتومانی به مردم عادی حجم زیادی ارز در نرخ ۳۰ تومان فروخته‌اند، ادامه داد: به طور کلی تمام نوسانات هیجانی بازار ارز معطوف به رفتار دلالان است که مصداق بارز عنوان مجرمانه کلاهبرداری است.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عنوان اینکه تصور غلطی شایع شده که سرمایه‌گذاری در ارز ضامن حفظ سرمایه و دارایی افراد است، گفت: بازار ارز غیر رسمی یک بستر التهابی و هیجانی است که هیچ موقع نمی‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری باشد و مردم عادی همیشه بازنده این بازار بوده‌اند.

هام‌فر با بیان اینکه برخی مردم به اشتباه برای حفظ سرمایه خود به بازار پُر ریسک ارز روی آورده‌اند، عنوان کرد: در همین هفته‌های گذشته شاهد بودیم که همزمان با انتخابات آمریکا دلار ناگهان کاهش یک سومی نرخ را تجربه کرد.

معامله خیابانی دلار در حکم قاچاق ارز است

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرگونه خرید، فروش، حمل و نقل، نگه داری و حواله غیرمجاز ارز در حکم قاچاق تلقی می‌شود، افزود: دلالی و فروش ارز در خیابان غیرقانونی است و فقط صرافی‌های دارای مجوز، امکان معامله ارز را دارند.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضوابط ممنوعیت معامله ارز در خارج از صرافی‌ها را در سال‌های قبل، ابلاغ کرده است.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: صرافی‌ها تنها مرجع معتبر برای خرید و فروش ارز هستند اما به علت اینکه برای فروش ارز به افراد حقیقی محدودیت دارند، افراد برای تأمین نیاز مازاد خود بعضاً به بازارهای غیر رسمی سوق پیدا می‌کنند.