۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود دوباره قیمت طلا پیش از انتشار گزارش شغلی آمریکا/ ریز شاخص دلار

۱۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹
کد خبر: 471229
صعود دوباره قیمت طلا پیش از انتشار گزارش شغلی آمریکا/ ریز شاخص دلار

قیمت طلا و نقره در میانه معاملات روز گذشته در ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفته و بالاترین سطح روزانه را نیز فتح کرده بود. به زعم بسیاری از کارشناسان روند صعودی فلزات گرانبها ناشی از ریزش شاخص دلار آمریکا بود.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روز گذشته و در نخستین روز از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، معاملات آتی طلای دسامبر با افزایش ۲۰.۱۰ دلاری به قیمت ۱۹۱۵.۶۰ دلار معامله شد و در بازار کومکس نیویورک هم هر اونس نقره با ۰.۶۸۶ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۱۷ دلار مورد معامله قرار گرفت.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار انتشار داده‌های اقتصادی مرتبط با مشاغل در آمریکا هستند که قرار است امروز جمعه از سوی وزارت کار این کشور منتشر شود. پیش بینی می‌شود که انتشار این داده‌ها می‌تواند بازارها را به شکلی چشمگیر تحت تاثیر قرار دهد.

بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته عموما عملکرد متفاوتی داشتند. در ایالات متحده هم سه شاخص اصلی روند صعودی ملایمی را ادامه دادند. اگرچه تعدادی از بازارهای آسیایی در تعطیلات اکتبر به سر می‌برند، اما بازار سهام توکیو روز گذشته به دلیل وجود برخی از مشکلات فنی ناچار به توقف معاملات شد.

بر اساس پیش بینی‌های قبلی که بازارهای مالی دو ماهه سختی را در ماه‌های سپتامبر و اکتبر پیش روی خواهند داشت اکنون می‌توان گفت در میانه این راه پرتلاطم قرار گرفته‌ایم.

اکنون می‌توان گفت هیچ شوک جدی یا نوسان عمده‌ای در طول ماه سپتامبر در این بازارها مشاهده نشده است، اگرچه برخی از بازارها افزایش نوسان را تجربه کردند اما حرکت غیرعادی‌ای در این میان مشاهده نشد. شاخص‌های اصلی سهام ایالات متحده در طول ماه سپتامبر اگرچه با کمی تزلزل روبرو شدند اما اکنون می‌توان اذعان کرد که بازارهای سهام هم به ثبات رسیده‌اند.

امید اندک سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به تصویب دومین بسته محرک مالی در ایالات متحده که قرار بود به شهروندان و مشاغل تعلق گیرد، پس از مذاکرات روز چهارشنبه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کمرنگ‌تر شد. بسیاری از صاحب‌نظران هر گونه اقدام مرتبطی در این باره را تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در روز سوم نوامبر دور از ذهن عنوان کرده‌اند.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا در میانه معاملات به یکباره ریزشی دیگر را پشت سر گذاشت. همچنین هر بشکه نفت خام نیمکس با ریزش دوباره به قیمت ۳۸.۲۵ دلار مورد معامله قرار گرفت و بازده اوراق ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدود ۰.۶۸ درصدی معامله شد.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا نزدیک شدن به سطح قیمتی ۱۹۵۰ دلار در معاملات آتی اکتبر و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی ۱۹۵۱ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۲۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۵۰ دلار عنوان شده و همچنین بر اساس نمودارهای حرکتی روزهای گذشته سطح پشتیبانی نخست ۱۹۰۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم حفظ سطح قیمتی ۱۸۹۰ دلار در هر اونس مشاهده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی نقره دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ پایین‌ترین سطح قیمت معاملات سپتامبر یعنی ۲۱.۸۱ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر و نمودارهای موجود، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۵۴۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار عنوان شده و همچنین سطح پشتیبانی اول ۲۳.۳۲۵ و سطح پشتیبانی دوم ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است.