۰ نفر

رسیدگی به پرونده قصور در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در دادسرای نظامی فارس

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱
کد خبر: 717621
رسیدگی به پرونده قصور در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در دادسرای نظامی فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: پرونده قصور و کوتاهی در حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در دادسرای نظامی فارس در دست رسیدگی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید کاظم موسوی صبح امروز به همراه دادستان عمومی و انقلاب مرکز شیراز و مدیر کل بازرسی استان فارس در دیداری با اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شهر شیراز دیدار و گفتگو کرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس به تشریح گزارشی از عملکرد دادگستری استان پرداخت و گفت: دادگستری همچون سایر ادارات دیگر نیست که بتوان هر موضوع و اطلاعاتی را به راحتی بیان کند، چرا که موضوع جان، مال و آبرو افراد و مردم در اینجا مطرح است و بسیاری از موارد جنبه شخصی و محرمانه‌ای است که نمی‌توان آن‌ها را عنوان کرد.

او با اشاره به فعالیت ۶۳۰ قاضی در ۵۰ حوزه قضایی، افزود: دادگستری فارس بزرگترین حوزه قضایی استان در کشور بوده و به عنوان استان پیشتاز کشور در رسیدگی به پرونده‌هاست.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه پرونده‌های کیفری به سرعت رسیدگی می‌شود، گفت: در سطح استان بالغ بر ۹۸ درصد ابلاغیه‌ها به صورت پیامک و از طریق سامانه ثنا بر روی تلفن افراد ارسال می‌شود و دیگر به شکل سنتی ابلاغیه‌ها صادر نمی‌شود.

موسوی گفت: برنامه ریزی در دستور کار است تا مراجعات به صورت حضوری بسیار کمتر شود و رسیدگی به پرونده‌ها از طریق ویدیو کنفرانس و به صورت الکترونیکی انجام شود و بنا داریم تا پایان سال بیشترین دعاوی از طریق این سیستم دنبال شود.

او همچنین به کاهش تعداد زندانیان اشاره و بیان کرد: با عفو مقام معظم رهبری تعداد ۳ هزار زندانی شب خواب از زندان آزاد شده که در استان شش هزار نفر از این عفو بهره‌مند شدند.

موسوی همچنین در خصوص آزاد‌سازی اراضی ملی فارس با بیان اینکه در این حوزه این استان پیشتاز کشور بوده است، به گونه‌ای که در سال گذشته بالغ بر ۵ هزار هکتار از اراضی ملی آزاد سازی شده که از این میزان تنها ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی تنها در شهرستان اقلید آزاد شد از عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی در موضوع تخریب باغ‌شهری‌ها انتقاد کرد.

او گفت: باتوجه به اینکه استان فارس مبدأ داوری‌هاست و صفر تا صد داوری کشور، استان فارس انجام داده در حال توسعه این حوزه هستیم. از سوی دیگر یکی از اقداماتی که دادگستری استان فارس در آن به دولت کمک بسیاری می‌کند تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کل دادگستری استان فارس در این نشست از دانشجویان درخواست کرد تا پیشنهادات خود را در حوزه حجاب و عفاف مطرح کنند. همچنین اقدامات مؤثر صورت گرفته در حوزه مبارزه با فساد از دیگر موضوعات مورد اشاره بود.

موسوی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، مسمومیت دانش آموزان در مدارس و برخورد با مفسدین و بستر‌های این موضوع گفت: حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) دو بعد دارد که یک قسمت مربوط به قصور و کوتاهی در بخش انتظامات است که در دادسرای نظامی فارس پرونده این موضوع در دست رسیدگی است. همچنین قسمت دوم پرونده این موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی شد و کیفر خواست برای متهمین صادر شد.

او گفت: باتوجه به اینکه تروریست اصلی این حادثه در شب وقوع حادثه به درک واصل شد از تعداد پنج نفر تروریست دیگر دو نفر حکم اعدام آن‌ها تأیید شده است و بزودی حکم اعدام آن‌ها در خیابان ۹ دی اجرا می‌شود.

رییس کل دادگستری استان فارس همچنین در خصوص مسمومیت دانش آموزان گفت: این موضوع جنبه روانی داشت و معتقدم این حادثه در فارس ساختگی بود. چرا که مسمومیت دارای علائم است و باتوجه به دستگیری و بازداشت چند مجرم در شهر لارستان، اغلب آن‌ها دانش آموزانی بوده که ترک تحصیل کرده بودند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی همچنین از دستگیری عاملین رعب و وحشت در این موضوع خبر داد و گفت: بزودی در خصوص این موضوع اطلاع رسانی می‌شود.

این مقام مسئول همچنین در آخرین پرسش مطرح شده از سوی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس، درباره فساد در برخی دستگاه‌های اجرایی پاسخ داد: در خصوص فساد در یکی از دستگاه اجرایی مطرح حوزه شهری، تحقیق و بازپرسی از چهار نفر ادامه دارد و به زودی در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

رییس کل دادگستری فارس اضافه کرد: باتوجه به برخورد‌ها و نظارت‌های مستمر صورت گرفته فساد در ادارات و دستگاه‌های اجرایی بسیار کاهش یافته است.

راه اندازی یک مجتمع قضایی با محوریت کاهش آسیب‌های اجتماعی

سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب شیراز در ادامه این نشست بیان کرد: شما قشر جوان دانشگاهی می‌توانید کمک یار و همیار بسیار خوبی برای ما باشید.

او ابراز کرد: متأسفانه یکی از معضلات و مشکلاتی که امروز با آن مواجه‌ایم آسیب‌های اجتماعی است که جوانان در ابعاد مختلف را درگیر کرده است. این در حالیست که در معضلاتی همچون شرب خمر و عدم توجه به وضعیت دسترسی به مواد مخدر مواردی از جنبه منفی آن باید رویکرد اصلاحی پیش گرفت و در مقابل به جنبه‌ها و نگرش مثبت آن دقت شود.

بحرینی گفت: باید بتوانیم هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان را به سمت امور ارزشی، مذهبی و دین سوق داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز شیراز از راه اندازی یک مجتمع قضایی با محوریت کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: این مجتمع در راستای بررسی آسیب‌ها با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این حوزه و با محوریت دادگستری فارس راه اندازی می‌شود.

او گفت: قوه قضاییه در هیچ موضوعی خود را دور نگه نداشته و در موارد مکلف شده همواره به کمک دولت آمده است.

بحرینی ابراز کرد: پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها با مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی، الزام شرکت آبفا شیراز نسبت به رعایت حقوق مردم و ایجاد تصفیه خانه در حاشیه رودخانه چنار راهدار، حوزه عفاف و حجاب، ترافیک و موارد مرتبط با تولید تنها بخشی از موضوعاتی است که در خصوص حقوق عامه پیگیری می‌شود.

او با اشاره به ترک فعل مدیران، بیان کرد: طی هفته گذشته یکی از مدیران به همراه دو معاون و کارشناس مربوطه دستگیر و کیفرخواست آن‌ها صادر شد. همچنین سال گذشته در این حوزه تعدادی پرونده تشکیل شد و در بسیاری موارد منجر به عزل و برکناری و بازگرداندن اموال و بیت المال شد که تنها در یک پرونده هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان مشمول رد مال به دولت بود.

ورود مجموعه قضایی به تامین امنیت ورود سرمایه گذار به استان و بررسی و تحقیق در مورد پرونده مسابقه دوو میدانی از دیگر موضوعات مورد اشاره دادستان عمومی و انقلاب شیراز بود.

بحرینی در ادامه در خصوص دو حوزه ساخت و ساز‌های غیر مجاز و باغات شهر شیراز اعلام کرد: هر گونه تغییر کاربری غیر مجاز است و در صورت مشاهده این موضوع به جد برخورد می‌شود. از سوی دیگر در خصوص باغشهری‌ها طی چند هفته گذشته بالغ بر ۳۵ هکتار در مکان‌های مختلف تخریب صورت گرفت.

بحرینی ادامه داد: در سال گذشته ۲۷۰۰ هکتار در محدوده و اطراف شهر شیراز تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز انجام شد.

این مقام مسئول همچنین از شناسایی و تحت تعقیب بودن بیش از ۸ نفر از عوامل اصلی در موضوع ساخت و ساز‌های غیر مجاز در سال جاری اشاره کرد.

ادستان عمومی و انقلاب شیراز درباره مسمومیت‌ها بیان کرد: با بررسی صورت گرفته ۹۵ درصد از مسمومیت‌ها غیر واقعی بود. چرا که منجر به آسیب جدی به هیچ یک از دانش آموزان نشد.

بازرسی از ۴۰ دستگاه اجرایی در سال جاری

مدیر کل بازرسی استان فارس نیز عنوان کرد: برخی از رسیدگی‌ها در دستگاه اجرایی اقدامی سخت و پیچیده نیست، اما در حوزه بازرسی با ورود به یک دستگاه عملکرد این دستگاه را بدون هیچ اطلاع قبلی بررسی می‌کنند و با بررسی هزاران سند یک موضوع و یا سو جریان کشف شود. همچنین در خصوص پرونده مسابقه دوو میدانی، بسیاری از افراد تفهیم اتهام شده و بازپرس در حال انجام تحقیقات لازم است.

کاظم اکرمی گفت: در خصوص قاچاق دارو شعب ویژه جهت رسیدگی به این موضوع دائر است و با این موضوع برخورد جدی صورت می‌گیرد.

او ابراز کرد: وظیفه اداره کل بازرسی منحصر به مبارزه و کشف فساد با نیست بلکه وظیفه‌ای گسترده است که یکی از آن‌ها تنها برخورد با فساد است.

اکرمی با بیان اینکه حمایت از تولید، سرمایه گذار و خانواده قانون دارد و باید بر اجرای آن‌ها نظارت شود، گفت: باتوجه به جلساتی که با مدیران حوزه دو صنعت آب و برق داشتیم، خروجی این جلسه در راستای عدم قطعی آب و برق در فصل تابستان برای شهروندان بود. این در حالیست که برخی از ورود دستگاه قضایی و بازرسی به چنین حوزه‌هایی مطلع نبوده و اغلب تصور عامه بر اینست که کار دستگاه قضا تنها بررسی حوزه جرم است و کار دستگاه بازرسی هم فقط در خصوص تخلف در دستگاه‌های اجرایی است.

مدیر کل بازرسی استان فارس اضافه کرد: بازرسی، نظارت بر حقوق عامه و نظارت بر اجرای صحیح قوانین از وظایف عمده دستگاه قضایی است که بخش عمده آن توسط اداره کل بازرسی انجام می‌شود و بخش دیگر در اختیار دستگاه قضایی است.

اکرمی همچنین در این جلسه از کشف بیش از پنج هزار فرار مالیاتی خبر داد و گفت: این اقدام توسط اداره کل بازرسان کل اداره بازرسی استان و در ماه‌های پایانی سال گذشته صورت گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر ادعا کنیم که با فساد مقابله کرده ایم صحیح نیست، افزود: در سال جاری بیش از ۴۰ بازرسی از دستگاه‌های اجرایی در دستور کار است که اغلب در خصوص قرار داد‌های عمده بیش از پنج میلیارد تومان بازرسی از آن‌ها صورت می‌گیرد.

اکرمی گفت: در حال حاضر کارکنان اداره کل بازرسی استان فارس در هشت دستگاه اجرایی مستقر هستند و در حال بررسی قرار داد‌های عمده این دستگاه‌ها هستند.

اکرمی در پایان گفت: در خصوص مفاسد و کشف و برخورد با این حوزه بسیار سخت و پیچیده‌تر از جرائم عادی است. این در حالیست که در جرائم اقتصادی در بیشتر آن‌ها ابتدا اطلاعاتی وجود ندارد و شاکی و متهم و مظنون مشخص نیست.

محمد مهدی پناهی دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس هم به تشریح مباحثی در حوزه شعار سال و اقتصاد کشور پرداخت و گفت: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم تنها با تعامل، همکاری و هم اندیشی است که این حوزه می‌تواند ختم به نقش آفرینی مؤثر شود.

او با اشاره به اینکه بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را در حوزه اقتصادی انتخاب می‌کنند، گفت: متأسفانه در این حوزه نتیجه ملموسی را شاهد نبودیم و درک صحیحی از کلید واژه اقتصاد بنا بر توصیه رهبری نداریم.

پناهی گفت: با گذشت بیش از پنجاه روز از شروع سال در تحقق شعار سال جاری شاهد اقدامات مؤثری نبودیم.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس همچنین از ایجاد تأمین امنیت برای حضور سرمایه گذار در استان و شهر شیراز از سوی اداره کل دادگستری را پیشنهاد داد.

ورود دادگستری کل استان فارس به حوزه مهار تورم، ساخت و ساز‌های غیرمجاز و لایه‌های مدیران از دیگر موضوعات اشاره پناهی بود.

در ادامه این نشست علیرضا خاکپور مسئول مرکز مطالبه گری و عدالت طلبی بسیج دانشجویی استان فارس و دیگر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شهر شیراز به بیان پرسش‌های خود پرداختند.

حسین ناطقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه به موضوعاتی همچون نزدیک شدن به برگزاری انتخابات مجلس و کاندید شدن افراد و وعده‌های انتخاباتی، نشر اکاذیب و وعده‌هایی که مسئولان به مردم داده و اجرایی نمی‌شود، انتصابات رانتی و پیوستگی آن‌ها با بروز فساد و همچنین نقش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در حوزه بازرسی و پیشگیری و عرضه و فروش دارو‌های غیر مجاز و قاچاق و آن‌ها در یکی از خیابان‌های شیراز و مشکلات ایجاد شده پیرامون برگزاری مسابقه دوو میدانی اشاره کرد و حجت الاسلام موسوی پاسخ داد: در خصوص انتصابات رانتی تمام موارد به جهت پیگیری منعکس شد.