۰ نفر

آیا به مهریه مالیات تعلق می‌گیرد؟

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۵۷
کد خبر: 702868
آیا به مهریه مالیات تعلق می‌گیرد؟

مهریه‌های سنگین و زندانی‌شدن بسیاری از مردان، به دلیل عدم توانایی پرداخت این مهریه‌ها، از جمله مشکلاتی است که قوه قضاییه در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده و راه‌حل‌های متعددی نیز برای حل این مشکل ارائه کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مالیات بر مهریه یکی از موارد جدیدی است که مطرح شده است. مطابق این طرح که برای اولین مرتبه، در قانون جدید مالیات مهریه ۱۴۰۱ مطرح گردیده، درصورتی‌که میزان مهریه تعیین شده، از حد مشخص شده در قانون، بیشتر باشد، زوجین موظف هستند تا درصدی از مهریه توافق شده را به‌عنوان مالیات، به دولت پرداخت کرده که این درصد، گاه میزان بسیار سنگینی بوده که پرداخت آن از عهده بسیاری از زوجین خارج است.

آیا مالیات بر مهریه وجود دارد؟

پس از ازدواج، یکی از مهم‌ترین حقوق مالی که برای زن برقرار می‌شود، حق مالکیت مهریه بوده که به‌موجب قانون مدنی، به‌مجرد عقد زن مالک آن شده و می‌تواند هر تصرفی را که مایل باشد در این حق مالی خود انجام دهد.

اما ازآنجاکه در بیشتر مواقع مهریه‌ها به‌صورت سکه تعیین گردیده و یکی از انواع مالیات در نظام مالیاتی کشور ما مالیات سکه است، ممکن است این سؤال مطرح گردد که آیا به مهریه مالیات تعلق می‌گیرد؟ البته در فرضی که مهریه، وجه نقد نبوده و اموالی مانند خانه، ملک و یا خودرو است نیز بحث مالیات مهریه در سال ۱۴۰۱ قابل‌طرح است.

برای پاسخ به این سؤال که آیا به مهریه مالیات تعلق می‌گیرد، باید میان دو فرض تمایز قائل شد: تا پیش از تصویب و اجرایی‌شدن قانون جدید مالیات مهریه و پس از تصویب و اجرایی‌شدن قانون جدید مالیات مهریه. در ادامه، به توضیح این دو فرض خواهیم پرداخت.

مالیت بر مهریه تا پیش از تصویب و اجرایی‌شدن قانون مالیات مهریه

در حال حاضر، تا زمانی که قانون مالیت بر مهریه در مجلس، تصویب و اجرایی نشده است، هیچ‌گونه مالیاتی به مهریه تعلق نمی‌گیرد. البته این حکم تا زمانی جاری است که زن، برای گرفتن مهریه و خریدوفروش سکه‌های مهریه اقدام نکرده یا زوجین، سند نقل‌وانتقال مهریه غیرپولی، مانند ملک و خودرو را امضا نکرده باشند. چرا که معاملات سکه و نقل‌وانتقال ملک و خودرو، به ترتیب، مشمول مالیات سکه و مالیات نقل‌وانتقال ملک و خودرو می‌گردند.

طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه، موسوم به قانون جدید مالیت بر مهریه که در حال حاضر، در مجلس در دست بررسی و مذاکره است تغییرات و تحولات گسترده‌ای را دررابطه‌با مهریه، در بر دارد.

یکی از این تغییرات، وضع مالیات بر مهریه‌های سنگین است که در هنگام ثبت مهریه، از زوجین دریافت می‌گردد. به‌این‌ترتیب، مطابق قانون مالیات مهریه ۱۴۰۱ زن‌وشوهری که اقدام به توافق بر میزان مشخصی از مهریه و درج آن در سند ازدواج می‌کنند، تنها در صورتی قادر به دریافت سند ازدواج خود خواهند بود که درصد مشخصی از میزان مهریه تعیین شده را به‌عنوان مالیات ثبت مهریه، به‌حساب دولت واریز نمایند؛

در غیر این صورت، امکان دریافت سند ازدواج یا رونوشت آن را نداشته و البته، تبعات منفی این امر، مانند عدم امکان دریافت مهریه و عدم امکان طرح دعاوی در دادگاه خانواده، مانند دعاوی طلاق، مهریه، نفقه و … متوجه زوجین خواهد بود.

البته، مالیات ثبت مهریه، صرفاً راه‌حلی برای کاهش مهریه‌های سنگین بوده و به مهریه‌های با تعداد سکه پایین، یا مالیاتی تعلق نگرفته یا میزان مالیات تعلق‌گرفته، درصد کمی است.