۰ نفر

سخنگوی دستگاه قضا مطرح کرد؛

آخرین جزییات رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی / مدرکی برای ادعای دروغین آزار زندانیان زن ارائه نشد

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱
کد خبر: 692707
آخرین جزییات رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی / مدرکی برای ادعای دروغین آزار زندانیان زن ارائه نشد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل ظلم و بی عدالتی در حق همه انسان‌ها است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز درباره ۹ دی ماه گفت: در ۹ دی ماه سال ۸۸ مواردی حادث شد و شاهد وقایعی بودیم که نیاز به تبیین دارد و هرچه که تاکید و تشریح  کنیم کم است. ۹ دی ماه سال ۸۸ در تاریخ ما ماندگار شد و این روز، روز تجلی ملت غیور ایران در برابر دشمن بود که سعی داشتند ارزش های ملت بزرگوار ایران را مورد تهاجم قرار دهند. مردم ما در ۹ دی ماه فراتر از سلایق و سیاست های فکری و قومی نشان دادند که دلبستگی آنها به کرامت الله خدشه پذیر نیست و اجازه تعرض  به این حریم به احدی داده نمی شود.

وی افزود: ۹ دی ماه نشان داد مردم ایران علی رغم خواست دشمن،   حافظ انقلاب و ارزش‌های انقلابی و ارزشی هستند. ۹ دی نشان داد که زمان صبر مردم سرانجام به پایان خواهد رسید و مردم اگر بخواهند همچون ۹ دی کار را با ارزش ها تمام کنند خواهند توانست. ۹ دی ماه نشان داد که  سیلی ۹ دی بر چهره طراحی های پیچیده دشمن تا چه اندازه عبرت آموز است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سومین سالگرد سردار شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی به خاطر فعالیت های مختلف در عرصه های بین المللی به عنوان نماد مبارزه با استکبار جهانی در سالهای اخیر مطرح بوده است. هدف دشمن از حذف فیزیکی ایشان تاثیرگذاری روی مسیر پرشتاب و بالنده بود. به شهادت رساندن ایشان نقض صریح ترین حقوق بین المللی است و زیر پا گذاشتن حقوقی است که دشمن بارها خود را به آن ملتزم دانسته است. فقط پیگیری ترور ایشان مطرح نیست بلکه ارزیابی دقیق صحت ادعای امریکا در پایبند بودن به حقوق بین الملل است. از این رو قوه قضاییه در دادگاه های داخلی و بین المللی به دنبال حق ملت ایران در این پرونده است و آن را رها نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل ظلم و بی عدالتی در حق همه انسان هاست. شهید سلیمانی نشان داد که مقاومت مثمرثمر خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی نیز افزود: تاکنون ۴ عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی مطابق قوانین احصا شده است و در ادعانامه مربوطه دقیقا مشخص است. متهمان پرونده به دوبخش عامر و عامل ترور تقسیم بندی شدند و تاکنون بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراکز حقوقی ارسال شده و ۱۵۴  متهم که ۹۶ نفر از آنها اتباع امریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفتند و به ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی ارسال شده و به برخی از کشورها دو نیابت قضایی ارسال شده است. برای ۹۶ تن از متهمان امریکایی ابلاغیه‌هایی به نشانی ها ارسال شده است. همچنین کشورهایی دیگر همچون المان و انگلیس  هم در این قضیه متهم هستند.


وی افزود:  از طریق پلیس بین الملل اعلان قرمز برای متهمان ارسال شده و برای ۷۳ نفر از عاملان در ترور شهید سلیمانی از جمله رییس جمهور امریکا اعلان قرمز صادر شده ولی تاکنون سازمان‌ های بین المللی  از صدور اعلان قرمز خودداری کردند. همچنین سه دور نشست تفصیلی ایران و عراق هم برای بررسی پرونده  برگزار شده است و نشست چهارم در دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در خصوص بحث حقوقی ترور سردار سلیمانی هم اقدامات خوبی هم شده از جمله بررسی تفصیلی آن است. تاکنون ۲هزار صفحه تحقیقات قضایی و   ۷۰۰ صفحه قرار جلب دادرسی و ۶۰ صفحه کیفرخوست یاادعانامه برای متهمان تنظیم شده است. پیش نویس کیفرخواست تهیه شده و پس از جمع بندی به دادگاه ارسال می شود. امروز مسایل نهایی این موضوع مورد بحث واقع شد

وی درباره ادعاهای مطرح شده درباره آزار و تجاوز جنسی به زندانیان زن گفت: ادعاهای دروغ رسانه‌های معاند و برخی افراد  صاحب تریبون در داخل علیه متهمان بازداشتی نسوان مطرح می شود و این ادعای دروغ اولا طرح کننده اولیه دروغ رسانه ای   رسانه های خارجی بوده و متاسفانه برخی هم در داخل آن را مطرح کردند که  تاکنون حاضر نشدند در خصوص ادعاهای خود سندی ارایه کنند. ثانیا علی رغم اینکه قوه قضاییه بارها گفته که روند نگهداری متهمان توسط بانوان انجام می شود و مردان حضور ندارند اما در طی هفته های اخیر باز هم  ۳ هیات مستقل از سوی مجلس و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر با سرکشی به زندانیان زن  که ساعت‌ها به طول انجامید، به صراحت گفتند که زندانی این ادعا را تایید نکرده بلکه اغلب زندانیان با رد شدید این ادعا، خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ، دروغ پردازان شدند. با قاطعیت اعلام می کنم تاکنون هیچ کس که دلالت بر ادعاهای واهی باشد انرا منعکس نکرده است. دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است و منتظر دریافت اسناد هستیم و  نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: بارها اعلام کردیم اگر هر فردی مشکلی در هر یک از بخش ها مشاهده می کند سریعا به قوه قضاییه اعلام کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: مطالب من در این زمینه در راستای مطالب معاون اول قوه قضاییه است. تبصره ماده ۴۸ قانون در متن اولیه لایحه ارسالی قوه قضاییه به مجلس در سال ۹۲ نبود بلکه در اصلاحات سال ۹۴ در جهت رفع ایرادات این موضوع اضافه شد. قوه قضاییه همواره با این تبصره مخالفت داشته است و در دور قبلی رییس قبلی قوه قضاییه و اکنون مورد توجه است که اصلاحات لازم صورت گیرد. هماهنگی لازم در این زمینه شده است و تبصره ماده ۴۸ طبق صراحت قانون صرفا ناظر به مرحله تحقیقات مقدماتی است و در مرحله دادرسی و تجدیدنظر یا فرجام خواهی طرفین دعوا می توانند وکلای مورد تایید خود را تعیین کنند. همچنین اصل ۳۵ قانون اساسی اورده که حق افراد بر دسترسی وکیل است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مورد ماده ۴۸ معاونت حقوقی قوه قضاییه تاکنون اقداماتی در جهت اصلاح قانون ایین دادرسی انجام می دهد و این تبصره هم جزو موارد اصلاحی است و رویکرد قوه قضاییه تجلی اصل ۳۵ قانون اساسی و دسترسی احاد جامعه به وکیل است. ان شالله با تعامل مجلس تبصره مذکور و مواد دیگر قانون ایین دادرسی کیفری  اصلاح می شود و به نتیجه می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص " اقدامات شبکه فارسی زبان در اغتشاشات" گفت: ما بارها اعلام کردیم که قوه قضاییه با تمسک و بهره مندی از ضابطین نسبت به رسانه های دروغ پرداز خارجی  چه فارسی زبان و چه سایر رسانه ها  که با انواع شیوه ها در جهت اغتشاش افرینی در جامعه هستند  و تلاش دارند که با انحراف افکار عمومی،  تشویق به خشونت و قتل و تعدی در حقوق ملت و افزایش ناامیدی و تجزیه طلبی اقدام کنند  برخورد می کند و  مستندات در دستگاه های ذی مدخل جمع اوری شده و جنبه های حفوقی و کارشناسانه مورد توجه ویژه قرار گرفته و در حال نهایی شدن است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده دو فرانسوی بازداشت شده گفت: در خصوص این پرونده که دو نفر فرانسوی به اتهام جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بازداشت شدند کیفرخواست صادر شده ولی منتج به صدور رای نشده است.

وی درباره بازداشت متهم بلژیکی نیز گفت: در خصوص پرونده متهم بلژیکی در ۱۸ آبان ۱۴۰۱ از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب مطرح رسیدگی است و به محض رسیدن نتیجه آن را اعلام می کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه  ۴۰ نفر اتباع دیگر در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند گفت: نسبت به اتباع دیگر می دانید که بازداشت ها نسبت به برخی اتباع در موقعیت مکانی در کشور صورت گرفته و اتهامات مختلف اتباع اینگونه نیست که آن را مطرح کنیم اما این وعده را می دهیم نسبت به آخرین وضعیت همه اتباع که بازداشت شدند که  تعدادشان محدود است اطلاع رسانی شود. برخی در شهرستان ها بازداشت شدند.

وی ادامه داد: به طور مصداقی حادثه تروریستی حرم شاه چراغ را می توان نام برد. ۱۶ نفر در این پرونده که مربوط به حادثه تروریستی بود مورد پیگرد قضایی واقع شدند که تعداد ۵ نفر از آنها اتهامات محاربه و  افساد فی الارض و عضویت در گروه باغی و تروریستی داعش و اجتماع و تبانی را داشتند که  کیفرخواستشان صادر و به دادگاه صالح ارسال شده است.  یک نفر از آنها تبعه تاجیکستان و ۴ نفر تبعه افغانستان است و به پرونده یک نفر تاجیکستان رسیدگی شد و قرار موقوفی تعقیب صادر و برای ۴ نفر دیگر  قرار منع تعقیب صادر شده و دو قرار نهایی در دادسراست.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره  پرونده‌های نگین خودرو و ایرتویا گفت: این پرونده با بیش از چهار هزار شاکی مطرح رسیدگی است و تاکنون ۴۰۰ خودرو از گمرک ترخیص و تحویل مشتریان شده است و  ۸۰۰ نفر هم پول خود را بازپس گرفته اند و با آن‌ها تسویه حساب شده‌ و رضایت داده‌اند.

وی درباره  پرونده مفتاح رهنورد گفت: این پرونده  ۱۶ متهم داشت و حکم حبس و  جزای نقدی و رد مال در حق بیش از ۱۶۰۰ نفر از شاکیان صادر شده و برای اجرای حکم به دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص "مرگ دختر  ۱۲ ساله سها اعتباری  که اخیرا در بستک هرمزگان مورد اصابت گلوله قرار گرفت" گفت:  اولا ما مراتب تاسف و تاثر خود را نسبت به وقوع این حادثه اعلام می کنیم. در ساعت ۱۶:۳۰  تاریخ ۴ دی ماه سال جاری در استان هرمزگان عوامل انتظامی در موقعیت در دو خودرو مستقر و در حین گشت زنی بودند ، به خودرویی که پژو پارس و شیشه دودی داشته   مشکوک می شوند و پس از آن فرمان به ایست می دهند. راکب خودرو به مسیر خود ادامه می دهد. ماموران بعد از ایست و ادامه دادن راکب مبادرت به تیراندازی به لاستیک خودرو می کنند و یکی از گلوله ها به صندوق می خورد و از صندوق به داخل خودرو می رود و این دختر به اسم سهی اعتباری  مجروح می شود و به بیمارستان منتقل و در آنجا فوت می‌کند.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی ملجا و پناهگاه همه است و رییس دادگستری هرمزگان به پرونده وارد می شود و سلاح و خودروهای مامورین توقیف می شوند و فردی که مبادرت به  تیراندازی کرده  به زندان بندرعباس منتقل می شود  و در بازداشت است. پرونده به اقتضای شرایطی که دارد باید به دادسرای نظامی می رفت و برهمین اساس به دادسرای نظامی استان هرمزگان ارسال می شود و در آنجا در شعبه دوم بازپرسی ثبت می شود و فرایند  رسیدگی با دقت بررسی می شود. همچنین پدر متوفی شکایتی ثبت کرده و شکایت در حال پیگیری است.


سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت  پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و تاکنون چندین جلسه دادگاه برگزار شده است‌. الان جلسات رسیدگی منعقد شده و به تقاضای اولیای دم از باب همکاری جلسه بعدی در  روزهای آتی برگزار می شود.

ستایشی در خصوص  پرونده کینگ مانی گفت: برای این پرونده  کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است و دو متهم اصلی پرونده با قرار قانونی ۳۶۰۰ میلیارد تومان در بازداشت هستند.

وی افزود: در مورد پرونده یونیک فاینانس که ۱۷ هزار شاکی دارد شعبه اختصاصی در نظر گرفته‌ایم و اقدامات لازم در خصوص احضار، جلب و ضبط اموال متهمان صورت پذیرفته است و  متهمان متواری و خارج از کشور هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی  درباره پرونده سرقت از صندوق امانات بانک‌ ملی گفت: تاکنون ۲۶ نفر در پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی دستگیر شده‌اند و اتهام متهمان تحصیل اموال مسروقه و بعضا پولشویی است. ۲۰ نفر از متهمان با قرارهای سنگین وثیقه آزاد شده‌اند و  ۲ متهم هنوز در ترکیه هستند و موجبات استرداد آن‌ها فراهم نشده است.

وی افزود:  تاکنون ۹۵ درصد طلاها و ۱۰۰ درصد ارزها و مسکوکات به بزه دیدگان مسترد شده است و  آن ۵ درصد باقیمانده طلاجات هم به دلیل اختلاف بزه دیدگان بوده است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده پرونده به نتیجه برسد. گفتنی است که رقم کارشناسی شده در این پرونده بالای ۱۵۰ میلیارد تومان است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره "برخورد با آشوب در بازار ارز وچه اقداماتی برای ترک فعل مدیران پولی انجام شده است" گفت:  ما با اشکالاتی در حوزه ارزی مواجه ایم. ان‌شاءالله اقدامات ما بازدارنده باشد.  ۱۱۸ نفر از دلالان و اخلالگران بازار ارز توسط فراجا دستگیر شدند و پس از اخذ اظهاراتشان قسمت عمده ای از آنها آزاد شدند و تعدادی هم به دادسرای اقتصادی معرفی شدند که ۱۹ نفر بودند و ۱۲ نفر به محض اینکه به پرونده شان رسیدگی شد آزاد شدند و ۲ نفر با قرار تامین کفالت آزاد شدند.  ۵ نفر هم که عمده ترین و موثرترین  بودند  با قرار بازداشت موقت در بازداشتند و به زندان اعزام شدند.  پرونده مفتوح است و در حال تحقیقات هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: به دنبال نوسانات ارز، سازمان بازرسی نامه ای به رییس بانک مرکزی می فرستد و خواستار اقداماتشان در زمینه ارزش پولی ملی در مقابل ارزهای خارجی می شوند. امروز هم در سازمان بازرسی نشستی با حضور مدیران عامل بانکها هست و بصورت علمی و کارشناسی دلایل نوسانات ارز را مورد بررسی قرار دادند و راهکارهایی که برای برون رفت از این وضعیت است را ارائه می کنند و این طور نیست که نرخ ارز را پایین بیاوریم بلکه ما کمک می کنیم که بتوانیم نوسانات ارزی را به حداقل ممکن برسانیم.

وی درباره اقدامات قوه قضاییه در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری گفت: دستور قوه قضاییه جلوگیری از ورشکستگی است و هر روزه اقدامات جدیدی انجام می شود. نسبت به احیا و جلوگیری از تعطیلی  کارخانجات تولیدی و تجاری، کارنامه قوه قضاییه براساس پیگیری‌ها روشن و مثبت است و توانستیم اقدامات موثری در راستای احیای کارخانجات و برون رفت واحدهای تولیدی برداریم و این کار رو به رشد است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نگاه ما این است که هیچ واحد تولیدی و اشتغالزایی در کشور متوقف نشده است و اقدامات ما اقداماتی نیست که توقف زا باشد و  کار موثری شده تا  این واحد ها پاسخگوی شکایات باشند و تمام تلاش براین است که کمک کنیم و آنها هم اهتمام کنند.  ۱۴۳ واحد تولیدی در سال گذشته زیر نظر اداره تصفیه امور ورشکستگی به فعالیت خود ادامه دادند و از بیکاری  ۱۱ هزار و ۸۲ کارگر جلوگیری شده است. همچنین معاونت قضایی دادستان کل کشور کارهای بسیار درخور شایسته ای برای امنیت سرمایه گذاری و رفع موانع حقوقی و مبارزه با فساد اقتصادی انجام داده است از جمله ۷ هزار مکاتبه با مراجع ذی صلاح و احیای کارخانجات و  مکاتبات با بانک های عامل و... بوده است.