۰ نفر

نکات حقوقی؛ تکلیف مهریه زن دوم بعد از مرگ شوهر چیست؟

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 690394
نکات حقوقی؛ تکلیف مهریه زن دوم بعد از مرگ شوهر چیست؟

مهریه حقی است که از زمان عقد برای زن به‌وجود می‌آید. با این حال بسیار اتفاق می‌افتد که مرد پیش از این که مهریه همسرش را پرداخت کند، فوت می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ پرداخت مهریه زن دوم بعد از فوت مرد یکی از سؤالاتی است که بسیار پرسیده می‌شود. از جمله مهم‌ترین حقوق مالی که به‌موجب عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی ” به‌مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. 

در پاسخ به این سؤال که تکلیف مهریه زن دوم بعد از مرگ شوهر چیست؟ باید گفت که مهریه زن دینی است؛ که بر گردن مرد قرار دارد و جزء بدهی‌های مرد محسوب می‌شود. مهر زن بعد از فوت شوهر هم مانند دیگر بدهی‌های او باید از اموال برجامانده از متوفی پرداخت شود.

اگر مردی قبل از رابطه جنسی با همسرش فوت کند، زن همچنان می‌تواند مهریه زن دوم  را از اموال مرد دریافت کند. از این لحاظ با طلاق تفاوت دارد. در طلاق مهریه دختر باکره بعد از طلاق برابر با نیمی از مهریه‌ای است که در عقد تعیین شده است؛ اما اگر شوهر پیش از ارتباط زناشویی فوت کند، زن مستحق تمام مهریه خواهد بود.


ممنوعیت های ازدواج؛ طبق قانون تحت این شرایط شما حق ازدواج ندارید!

شلاق؛ مجازات این نوع رانندگی است! + فیلم

دریافت مهریه از ارث شوهر؛ تحت چه شرایطی می شود از ارث شوهر مهریه را دریافت کرد؟


 

طبق ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی، ورثه مجبور به پرداخت مهریه نیست. درصورتی‌که اموال برجامانده از متوفی به‌اندازه کافی برای پرداخت مهریه یا دیگر بدهی‌های (دیون) متوفی نباشد، اموال باقی‌مانده به نسبت بدهی بین طلبکاران تقسیم می‌شود: “ورثه ملزم نیستند غیر از ترکه (اموال برجامانده از متوفی) چیزی به بستانکاران بدهند و اگر ترکه برای اداء تمام دیون کافی نباشد ترکه مابین تمام بستانکاران به نسبت طلب آن‌ها تقسیم می‌‌شود. ”

هرچند طبق ماده ۲۲۸ این قانون اگر ورثه بخواهند از اموال خود مهریه را بپردازند ممانعتی وجود ندارد: ” ورثه می‌توانند دیون را از ترکه یا از مال خود ادا نمایند. ”

مهریه زن دوم پس از مرگ شوهر، در عقد دائم و در عقد موقت قابل دریافت است و ازاین‌جهت با هم تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که اگر عقد موقت به ثبت رسمی نرسیده باشد، امکان مطالبه آن از طریق اجرای ثبت وجود ندارد. اگر به مطالبی پیرامون حقوق زنان علاقه دارید، به مطلب زن در چه مواردی حق انتخاب مسکن دارد؟ مراجعه کنید.

همان‌طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین موارد حقوق زن بعد از فوت شوهر، مهریه است و به‌محض انعقاد عقد نکاح، زن مستحق گرفتن مهریه می‌شود و تفاوتی بین مهریه زن دوم بعد از فوت شوهر با زن اول او ندارد.

همچنین مهریه زن دوم در هر شرایطی قابل دریافت است ولو این که ازدواج زن دوم و مرد متوفی دائمی نباشد. هرچند زن و مرد در عقد موقت از هم ارث نمی‌برند؛ اما تکلیف مهریه جدا است و زن پس از مرگ مرد، مهریه را می‌تواند از ماترک او دریافت کند. مهریه زن اول هیچ ارجحیتی بر مهریه زن دوم ندارد.