۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

درصد کمی از پرونده های قضایی به وکلا سپرده می شود/ پرونده‌های قضایی با تعداد وکلا و قضات تناسب ندارد

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبر: 660784
درصد کمی از پرونده های قضایی به وکلا سپرده می شود/ پرونده‌های قضایی با تعداد وکلا و قضات تناسب ندارد

نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس ضمن بیان اینکه ما طی سال های گذشته در بحث خدمات قضایی و حقوقی با مشکلات زیادی مواجه ایم تاکید کرد که در مجلس از یک طرف به دنبال بحث استخدام فارغ التحصیلان حقوق و از سوی دیگر، به دنبال تطبیق ورودی ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم. ما هیچ وقت در این بخش تناسبی با بخش اجتماعی و رفتاری جامعه نداشته ایم چرا که هیچ گاه تناسب برقرار نبوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علی آذری، عضو کمیسون عمران مجلس و دادستان سابق قوچان در گفتگو با اقتصادآنلاین بیان کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی مجلس در بخش وکالت و خدمات قضایی استفاده از ظرفیت هایی است که در این بخش وجود دارد. اکنون در این زمان میزان دعاوی و ورودی پرونده ها با میزان وکیل و حتی قاضی تناسب ندارد و در این مهم دچار کمبود هستیم . در عین حال ما در بحث وکالت با عدم تطبیق وکلای حرفه ای با پرونده ها هستیم .

وی در ادامه افزود: علاوه بر مسائلی که در بالا گفته شد، در بخش قضایی ما یک مشکل کلی و عمومی نیز داریم که هزینه خدمات وکالت است. در افکار عمومی وکیل گران است از این جهت مردم برای حل مشکلات قضایی و حقوقی خود به سراغ وکیل نمی روند. در عین حال مردم نمی توانند وکیل متبحر را تشخیص دهند تا کارشان در زمان کم با اطمینان انجام شود و این مساله خود نوعی بی انگیزگی در مردم برای استفاده از وکیل ایجاد کرده است.

آذری اظهار کرد: نگرانی که نسبت به آزمون کانون وکلا وجود دارد، این است که ما در این آزمون یک روش سنجش علمی طراحی کنیم که در عین حال هم تعداد وکلا افزایش پیدا کند و هم از ورود افراد کم اطلاعات و بیسواد به بخش های مختلف جلوگیری کنیم. یعنی باید جایی را که جان و مال مردم در اختیار آنهاست به صورت حرفه ای فعالیت کند و هم اینکه مردم به وکیل دسترسی کافی و ارزان داشته باشند.

وی گفت: ما باید در این حوزه رفتاری را تعریف کنیم که هم نخبگان حقوقی نادیده گرفته نشوند و هم نیازهای مردم برای استفاده از خدمات حقوقی برطرف شود. عده ای در این حوزه تلاش کرده و سال ها وقت صرف کرده اند نباید نادیده گرفته شوند در عین حال نیز انحصار را قبول نداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: مساله بعدی که در کشور ما یک چالش و دغدغه اساسی است، نبود فرهنگ استفاده از وکیل است. یعنی فرهنگ استفاده از وکیل پایین است. از سوی دیگر به دلیل توجه مردم به هزینه ها کمتر به علم وکیل توجه می کنند. یعنی به دلیل هزینه نمی توانند سراغ وکیلی بروند که در کار خود تبحر دارد.

دادستان سابق قوچان متذکر شد: آماری که برای استفاده از وکیل در کشور ما وجود دارد نشان می دهد که درصد کمی از پرونده ها به وکلا برای پیگیری سپرده می شود. باید در این بخش مجلس و کانون وکلا به یک جمع بندی و تفاهم برسند که هم تعداد وکلا افزایش یابد، هم کیفیت پایین نیاید و هم اینکه حق سایرین تضییع نشود. در عین حال دسترسی مردم به صورت حرفه ای و ارزان به وکیل نیز آسان شود.

در برخی از کشورها صندوق های معاضدت قضایی وجود دارد که از بودجه عمومی به تریوج فرهنگ استفاده از وکیل کمک می کند.

سعی مجلس بر این است تا با توافقی با کانون وکلا هم حرمت بزرگانی چون دکتر کاتوزیان، برجی و سایرین که در این مسیر تلاش کرده و بی مانند هستند حفظ شود و هم برای استفاده آسان و راحت مردم از وکلا نیز تلاش شود.