۰ نفر

رییس قوه قضاییه؛

برخی افراد با زدوبند از بانک‌ها تسهیلات دریافت می کنند

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۲
کد خبر: 656756
برخی افراد با زدوبند از بانک‌ها تسهیلات دریافت می کنند

رییس عدلیه با اشاره به موضوع ضرورت باز کردن بیشتر فضا برای فعالیت و اثرگذاری بخش خصوصی گفت: برخی افراد با زدوبند از بانک تسهیلات دریافت می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان بوشهر، طی سخنانی در جمع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این استان، ضمن اشاره به مشکلات تسهیلات‌گیرندگان از بانک‌ها، اظهار کرد: ما با یک سری مسائل چندوجهی مواجه‌ایم که یکی از آن مسائل، بانک‌ها و مقوله تسهیلات هستند؛ اینکه آیا هر تسهیلات‌گیرنده‌ای این تسهیلات را در جای خود صرف می‌کند؟ آیا توانایی بازگرداندن این تسهیلات را دارد؟ متأسفانه افرادی با زدوبند تسهیلات را از بانک‌ها دریافت می‌کنند و آن تسهیلات را در جای دیگری صرف می‌کنند و وقتی می‌خواهد با آنها برخورد قانونی صورت گیرد، ادعا می‌کنند که قصد ضربه زدن به تولیدش وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: من‌باب مثال، فردی در حال حاضر بیش از پنج هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و بخشی از این مبلغ را به عنوان تسهیلات برای ورود به حوزه تولید، از بانک دریافت کرده است؛ اما او با این تسهیلات، زمین خریده است و اکنون ارزش آن زمین بالغ بر ۱۰ برابر شده است؛ این فرد وقتی تحت تعقیب قرار می‌گیرد و قصد برخورد قانونی با او وجود دارد، می‌گوید که من تولیدکننده هستم و چند هزار کارگر دارم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به اهمیت مقوله استحکام و اتقان قراردادها از ناحیه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: بعضاً مشاهده می‌شود قراردادهایی که در بخش‌های تولیدی و اقتصادی منعقد می‌شود از استحکام و اتقان لازم برخوردار نیست؛ پس از وقوع اختلاف میان طرفین قرارداد، دستگاه قضایی ملاک و معیار قضاوت را، آن قرارداد منعقد شده قرار می‌دهد و در این شرایط فردی که متضرر شده و معتقد است با رأی دادگاه به تولیدش لطمه وارد شده باید عنایت کند که در موعد تنظیم قرارداد اهتمام لازم را نداشته و به ابعاد و جوانب این امر توجه نکرده است؛ لذا ضروری است که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به استحکام و اتقان قراردادهایی که منعقد می‌کنند، توجه ویژه و مبسوطی داشته باشند.  

رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت میدان دادن به مدیران کارآمد، اظهار کرد: باور دارم که همیشه و بخصوص در شرایط فعلی باید به افراد و مدیران کارآمد میدان داد و برای این افراد و مدیران که بهره‌وری و کیفیت تولید را افزایش می‌دهند و به تزریق انگیزه به نیروهای‌شان می‌پردازند، امتیازات بیشتری در مقایسه با سایر افراد و مدیران قائل شد.

قاضی‌القضات افزود: وقتی می‌خواهیم یک مدیر را مورد ارزیابی قرار دهیم باید به شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مختلفی توجه داشته باشیم و بدانیم که یک مدیر در چه شرایط زمانی و با چه محدودیت‌ها و مشکلاتی، مبادرت به اتخاذ یک تصمیم یا انجام یک عمل می‌کند؛ چنانچه این شاخصه‌ها و مؤلفه‌ها را مدنظر قرار ندهیم، ارزیابی ما غلط از کار درخواهد آمد و از مدار عدالت خارج می‌شویم؛ بخش‌های نظارتی ما نیز باید به این مهم توجه کنند و شرایط زمانی و محدودیت‌های موجود را در ارزیابی مدیران مدنظر قرار دهند.

وی در ادامه به موضوع ضرورت باز کردن بیشتر فضا برای فعالیت و اثرگذاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: متأسفانه گاهاً با سخنان، تصمیمات و قوانین متناقضی در مورد سپردن کارها به بخش خصوصی مواجه‌ایم.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: بخش خصوصی و اتحادیه‌ها باید ورود بیشتر و برجسته‌تری به میدان مسائل و مشکلات داشته باشند و ضروری است معضلات و آسیب‌ها را تبیین کنند و نظرات کارشناسی ارائه دهند؛ احساس می‌کنم بخش خصوصی به صورت قوی و آنگونه که شایسته است در میدان حضور ندارد و برای تبیین و تثبیت نظرات کاشناسی خودش به میدان نمی‌آید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه از فعالان اقتصادی و تولیدی استان بوشهر این سؤال را مطرح کرد که شما که از نظر حجم کار و اخذ تسهیلات از بانک‌ها با اعداد و ارقام قابل توجهی مواجه هستید، خودتان بگویید که اتاق بازرگانی چه میزان به میدان مسائل و مشکلات آمده است و چه میزان با مسئولان بانکی جلسه برگزار کرده است؟ در شرایطی که خیلی از شما فعالان اقتصادی و تولیدی از عملکرد بانک‌ها در زمینه تسهیلات و سایر جهات، گلایه دارید.

رئیس قوه قضائیه نظرات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بوشهری را در خصوص مسائلی نظیر عملکرد صندوق توسعه ملی، وضعیت ته‌لنجی‌ها و ارزیابی عملکرد اتحادیه ها در صنوف مختلف، جویا شد.

رئیس عدلیه در پایان سخنانش در جمع فعالان اقتصادی و تولیدی بوشهر ضمن صدور دستور به رئیس کل دادگستری استان بوشهر برای بررسی و رسیدگی حقوقی و قضایی به چند مورد از مشکلات ارائه شده در این نشست، خاطرنشان کرد: باید نگاه ما رو به جلو باشد و نباید مدام به گذشته استناد کنیم و بگوییم دولت قبل یا مسئول قبل، فلان تصمیم را گرفته لذا ما نمی‌توانیم اقدام دیگری کنیم؛ دائما نگویید قبلی‌ها چه کار کردند، بگویید ما چه کردیم.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، مدیرعامل پتروشیمی پردیس هرمز ضمن تقدیر از مسئولان قضایی شهرستان عسلویه که حامی تولید هستند به بیان مطالبی پیرامون «وضعیت واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی»، «موانع پیش روی تولید» و «پایین بودن حقوق کارکنان شرکت‌ها در عسلویه نسبت به اهمیت و حساسیت شغل آنها» پرداخت.

مدیرعامل صبا انرژی با بیان اینکه شرایط به نحوی شده که هزینه تصمیم نگرفتن برای مدیران بسیار کمتر از هزینه تصمیم گرفتن آنها شده است، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران کشور، جرات و جسارت و شجاعت خود در تصمیم‌گیری را از دست داده‌اند.

نماینده شرکت‌های دولتی حوزه نفت و گاز نیز در این جلسه با اشاره به تولیدات نفت و گاز پارس جنوبی، برخی از چالش‌های پیش روی حوزه کاری خود را بیان کرد و گفت: ضرورت دارد که واحدهای نظارتی نسبت به حساسیت کار در حوزه نفت و گاز اشراف کاملی داشته باشند.

نماینده گروه صنعتی مبارک نیز ضمن قدردانی از مسئولان قضایی استان بوشهر که طی یک سال گذشته حامی گروه صنعتی او در تولید بودند، گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که بانک ها به استناد یک قسط معوق تولیدکننده، اقدام به مسدودسازی حساب او کنند.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر نیز در این جلسه ضمن تقدیر از دادگستری بوشهر به سبب اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های فعالان اقتصادی، به بیان مطالبی در خصوص نحوه اخذ وثایق بانکی پرداخت.

نماینده انجمن خرمای استان بوشهر، ضمن قدردانی از رئیس قوه قضاییه به سبب توجه جدی به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، گفت: متاسفانه لایروبی سواحل استان بوشهر با تأخیر انجام می‌شود و همین امر سبب شده که کشتی‌های بزرگ در این بندر پهلوگیری نکنند.

نماینده انجمن صنعت آبزیان استان بوشهر نیز در این جلسه به بیان مطالبی در خصوص ضرورت مبارزه با آلودگی دریا در استان بوشهر و لزوم رسیدگی به وضعیت قایق‌های صیادی بدون مجوز پرداخت.

گفتنی است در این جلسه، نماینده انجمن کارگزاران گمرکی استان بوشهر، مدیرعامل سازمان ویژه اقتصادی انرژی پارس، مدیرعامل پتروشیمی جم، نماینده شرکت ساحل قشم و یکی از نمایندگان شرکت‌های پیمانکار اجرایی در عسلویه، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.